hoe kan ik een oudere hond (bijna 5) laten wennen aan 2 katten? (met eten afleiden & de katten een keertje laten uithalen helpt niet)

met eten afleiden & de katten een keertje laten uithalen helpt niet. de hond is een boxer dus soms best gefixeerd en soms eigenwijs, maar het huis is eigenlijk van mijn vriend en van de 2 katten. we proberen dit nu al 2 jaar en de katten komen bijna alleen maar in de keuken (omdat de hond daar niet mag komen) we hebben ze ook 1 keer (domdomdom) met zn 3en in de schuur gedaan om zelf te laten uitvechten en ook dat helpt niet. ik ben even door mijn ideeen heen...

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2K
paulus811
11 jaar geleden
Kijk uit met katten die uithalen naar honden. Als het mis gaat, mist de hond ineens een oog en dat zou je jezelf niet vergeven vrees ik.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
daar let ik ook echt wel op maar dank je wel.
ik zoek alleen een oplossing áls het opgelost kan worden. want mijn vriend vind het ook steeds minder leuk dat de katten alleen maar in keuken durven te lopen..
paulus811
11 jaar geleden
Dat snap ik. En voor de katten is het ook niet leuk, het is tenslotte 'hun' huis. Kun je de hond niet aan de riem doen en bijvoorbeeld aan een poot van een stoel vast zetten?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ja en dan blijft ze maar naar ze staren en omdat honden en katten heel verschillende gedrag hebben (voor hond is aankijken uitdagen, voor katten is onderzoeken) oh ik ben bang dat het gewoon niet gaat werken. mijn boxer is echt goed koppig hierin blijkbaar we hebben de katten ook al naast ons op de bank gezet en de hond aan onze voeten, alle3 evenveel aandacht, maar ook de katten blazen en zetten hoge rug op als mijn hond te dichtbij komt. het is gewoon van 2 kanten dat ze niet aan mekaar weten te wennen.... echt zo vervelend is het... en het duurt al 2 jaar dus is niet 'aan elkaar wennen' want dat zou na 2 jaar wel keertje gebeurd moeten zijn..
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik vind dat je beter van te voren na had kunnen denken, want katten en een hond die er langer is levert bijna altijd problemen op. Je hond heeft zijn territorium bij jou en daar komen ineens 2 katten bij. Niet heel gek dat dat niet gaat.
paulus811
11 jaar geleden
Ik denk niet dat je zo kunt oordelen als je de situatie niet kent nanda77. Het kan best zo zijn dat de katten en hond er als waren voordat blacktesh de vriend leerde kennen. En ik vind het alleen maar te prijzen dat ze een oplossing zoekt en niet meteen met de hond of de katten naar het asiel rent. Ze zou de eerste niet zijn in deze situatie die daar dan roept dat de nieuwe vriend er ´allergisch´ voor is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
nee ik nam de hond mee in hun leven (ik wilde per se een hond en moest een boxer worden) we zijn ook altijd bij mijn vriend thuis in de weekenden met z'n 5en dus. en ik zou mijn hond nooit naar asiel doen, en mijn vriend zijn katten niet. maar ik had niet verwacht dat ze met z'n 3en zó moeilijk zouden zijn. als we teveel druk op leggen voelen de dieren dat er wat aan hand is en gaan zenuwachtig zijn, en als we zo laten lopen blijven de katten maar 'gezellig' alleen in de keuken... ik wou echt dat er oplossing was die voor ons alle5 werkt (zonder uit te maken of dieren weg te doen)
paulus811
11 jaar geleden
Ik wil het niet als oplossing aandragen, want veel te duur, maar dit zou voor mij een reden zijn om te verhuizen naar een woning met een grote tuin waar ik voor zowel de hond als de katten een eigen stuk zou kunnen inrichten.
Rieneke1
11 jaar geleden
als deze toestanden al 2 jaar aanslepen, dan denk ik dat het tijd wordt er een gedragstherapeut bij te halen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1 van de katten durft dan af en toe naar de bank te lopen en weer terug (belonen we de kat gelijk daarvoor) maar dan nog komt het verder nergens. ze gaan niet verder dan dit ze lopen gewoon in keuken en buiten, de hond heeft rest van huis. (behalve slaapkamer) dus op zich hebben ze al aparte levens. maar dat is nooit onze bedoeling geweest..

Antwoorden (2)

de hond staat kennelijk niet onder appel !

als de hond niet luistert, zou een gehoorzaamheidscursus kunnen helpen.

als jullie het zelf willen oplossen, dan moet je voortaan altijd consequent zijn : nee is nee !
consequent betekent dat als de 4 jarige (niet oudere, maar in de kracht van zijn/haar leven zijnde) hond de katten benadert/ aanvalt een van jullie op niet lieve/zachte, maar enigszins strenge(lagere) toon de hond tot de orde 'roept' door bijvoorbeeld : nee ! te zeggen en tussen de kat(ten) en de hond te gaan staan.

deze methode kun je leren van cesar millan op tv.

het huis is van de katten, maar als ik het goed begrijp wonen jij en de hond er nu ook sinds 2 jaar..., dan wordt het tijd dat de hond eindelijk regels krijgt en leert ! dat is voor iedereen ook voor de hond veel prettiger.

succes !

Toegevoegd na 1 minuut:
let op : wanneer je de hond corrigeert nooit zijn naam zeggen !
anders associeert hij/zij het met correctie iedere keer wanneer je roept.

Toegevoegd na 5 minuten:
op het moment dat de hond naar de kat(ten) gaat staren moet je ingrijpen.
de 'staar' voor zijn door bijvoorbeeld : nee te zeggen en te zorgen dat al zijn/haar aandacht naar de mens gaat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dankjewel voor je tips maar voor de rest luistert mijn hond prima ze weet dondersgoed wat ze wel en niet kan, ze kent verschillende commando's en die doet ze ook goed en snel. (zit, af, blijf, geef poot, doodliggen, aan 1 kant van de stoep/weg lopen die ik aanwijs, kom voor, voet enz) en ze weet ook dondersgoed dat ze niet op de bank mag komen (doet ze nooit) ze weet alle regels in huis en buitenshuis loopt ze prima mee. tis alleen met katten dat ze gefixeerd raakt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
en wat ik al zei ik heb het allang geprobeerd haar aandacht af te leiden door haar te roepen en zelfs met eten maar zij wil gewoon die katten kijken en dat is het irritante.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
misschien ken je het programma niet, cesar millan is hondengedragstherapeut en ik heb hem al meerdere keren precies deze situatie zien oplossen...
ik geloof zeker dat je het beste met je hond voor hebt, maar dit is meer dan gewoon luisteren, fixatie kan leiden tot ernstige situaties en moet daarom voorkomen worden...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
deze week wordt het programma morgen en vrijdag om 08.00/12.00/ 19.00uur uitgezonden, als je een paar keer kijkt kom je een vergelijkbare situatie vast tegen en anders volgende week wel. :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
tips :
niet aandacht afleiden, maar aandacht afdwingen
niet haar (bij naam) roepen, maar "nee" of iets dergelijks zeggen
het is geen kijken, het is fixatie en die moet je door- breken, iedere keer weer totdat je hond alleen maar aandacht voor jou heeft ! doe er mee wat je wilt, maar denk niet : ik heb het al gedaan, uit je verhaal blijkt het tegendeel ! :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
o en ik ken cesar milan wel heb verschillende afleveringen gezien en geen een die over katten en hond samen doen gaat (wel konijnen en cavia? en hond. en dat zijn andere dieren dan katten dus) dus als je even aflevering wilt noemen? grroetjes :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
of een link wilt sturen :D
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bij Cesar Milan zit de kracht vooral in de timing... Er staat niet voor niets vaak don't try this at Home... Beter is er zelf een Nederlandse gedragstherapeut bij te halen. Niemand kan vanaf hier zien wat er precies gebeurt. Een dergelijk persoon wel. Het kost misschien wat maar na 1 sessie weet jij precies wat je moet doen. Succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@blacktesh : nu vraag je te veel/het onmogelijke, ik heb je de naam van het programma en de tv zender als link gegeven, ik kan je ook nog vertellen dat ik het meerdere keren heb gezien, maar je zult zelf de afleveringen moeten bekijken om de goede tegen te komen.:)
wat @kaat79 zegt is waar, maar informeer je goed over de reputatie/"goede naam" van een gedragstherapeut !
Kijk eens als je de hond bv 1 week wel gebruik laat maken van de keuken of dit enig verschil oplevert.
Er is nu duidelijk een scheidingslijn doorbreek deze tijdelijk.
Observeer zowel de hond als de katten kijk goed wie de eerste aanzet tot onrust geeft het hoeft natuurlijk niet de hond te zijn
De gene die als eerste zijn houding gaat veranderen grijp je op in
Foei is daar een mooi kort woord voor kijk strak naar de dader en roep dit, ook een kat zal deze klank gaan zien voor fout gedrag.
Het idee dat de katten vinden dat het hun huis is, dus hun roedel, dus niets anders in mag moet je vergeten ze laten jou ook toe.Dus de hond is ook welkom
Als alles weer tot rust komt is keuken weer niet voor de hond na een paar keer waarschuwen weet hij dat weer

Mijn zoon had het andersom eerst honden toen katten erbij zelfde probleem. Bij hem was 1 kat de aanstichter
Maar lopen nu gezellig samen door het huis

mijn tip heb ik door combi honden/katten fluisteraar en eigen ervaring