Kan een kat van huis weglopen omdat hij/zij verdreven is van zijn/haar territorium door een andere kat?

Onze driejarige (gesteriliseerde en gechipte) poes is 5 weken geleden plotseling verdwenen. Ze ging nooit ver van huis en we zijn ook niet net verhuisd. Ik vraag me af wat er gebeurd kan zijn.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Hm, dat is wel heel naar. Ja, en als je kat al 5 weken weg is is dat aardig lang. Vermoedelijk zal ze geen ongeluk gekregen hebben want dan zou je iets gehoord hebben omdat ze gechipt is. Je kan er niet helemaal zeker van zijn maar het is wel een reden om aan andere oorzaken te denken. Als een andere kat, een kat van iemand anders, het territorium van jouw kat ingenomen heeft zou het eerder zo zijn dat jouw kat meer in huis blijft, want dat is nog steeds wel haar territorium en daar komt de andere kat niet bij als het goed is. Als die andere kat wél binnen kan komen, of als het een andere kat van jou is die ook in jouw huis woont, en haar in haar eigen huis bedreigd heeft en of aangevallen, kan het wél zijn dat ze weggelopen is en niet terug durft. Dan kan het zijn dat ze misschien een ander tehuis heeft gevonden, wat heel verdrietig is voor jou maar voor haar toch een goede verandering. Je zou het liefste willen dat ze gewoon weer bij je terug komt natuurlijk, en weet je, ook na weken kan dat nog steeds gebeuren. Katten zijn zo taai en als ze kan en wil is het best mogelijk dat ze op een goede dag weer op je stoep staat. Dan is het wel zaak om haar het gevoel van veiligheid terug te bezorgen en alle eventuele bedreigingen voor haar op te lossen als dat mogelijk is. Je kan natuurlijk wel posters van haar buiten ophangen etc. maar dat heb je waarschijnlijk al gedaan, en ook de buurt rondgegaan. Eventueel even bij mensen langs gaan in de buurt die terug zijn gekomen van vakantie want misschien zit ze ergens in een huis en kan ze er niet uit. Ik wens het allerbeste voor jou en de kat en hoop met jou dat haar niets is overkomen maar dat ze gezond is.

Een kat dus een poes word meestal achterna gezeten en weggejaagd door katers in de paringstijd er zal met haar gevochten worden om haar zo ver te krijgen dat ze het paren toe laat. Ze kan dus zijn weggejaagd door een of meerdere katers uit de buurt. Meestal komen ze na verloop van tijd en (soms) hevig stinkend naar laten we zeggen musk weer terug naar huis. Ik weet trouwens niet of een gesteriliseerde poes de signalen afgeeft die katers er toe brengen te willen paren. Vraag even na bij dierenasiels in de buurt of ze haar gevonden hebben of de dieren ambulance. Kijk ook even onder bij jou huis of ze daar misschien onder licht voor het geval ze is aangereden. Dan kruipen ze meestal weg ergens onder of in de bosjes.

Je hebt het in je vraagstelling over evt van territorium gedreven door een andere kat. Bedoel je hiermee een kat in huis of in de tuin? Ik denk wat op dit moment het belangrijkste is, dat je haar terugvindt, ook gezien de tijd dat ze al vermist is. Ik heb in de linkjes hieronder een aantal plekken gezet met tips om je kat terug te vinden en websites waar gevonden dieren worden gemeld. Ontzettend veel succes, wat lijkt me dat erg zeg! :(

Bronnen:
http://www.amivedi.nl/
http://www.kattenhulpverlening.nl/Kat-verm...
http://www.katvermist.com/

nee, een "geholpen "kat zal niet zo gauw weglopen, het kan zijn dat ze ergens van is geschrokken of dat iemand dacht dat ze een zwervertje was en haar daarom heeft mee genomen. het is wel een tijdje geleden maar bel eens met amivedi en het dieren asiel en hang flyers met haar foto liefst in kleur op in je woonomgeving, ik moet er niet aandenken dat ik 1 van mijn poezen kinderen zou kwijt raken ik wens je heel veel sterkte en succes met je zoektocht naar je poezen kind.

Ze kan inderdaad in paniek gevlucht zijn, maar daar kom je toch nooit echt achter. Mijn kat is ook eens weggelopen (eveneens gesteriliseerd en gechipt) en na een half jaar door de dierenbescherming opgevangen en naar asiel gebracht, die mij vervolgens weer gebeld heeft. Ik had haar per ongeluk buitengesloten en ze wachtte toen mijn thuiskomst niet af. Ze was al die tijd wel in de buurt gebleven (slechts paar straten verderop gevonden in verlaten schoolgebouw). Dus ook na langere tijd maak je nog kans op een behouden thuiskomst. Ondertussen veel posters ophangen en ook digitaal bijvoorbeeld via buurtlink doorgeven dat je je kat kwijt bent. En regelmatig op site van asiel kijken, het komt wel eens voor dat ze de chip niet goed aflezen. Ik snap dat je door een hel gaat, je bouwt een band op met zo'n beestje! ik wens je veel sterkte toe!

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100