Welk kippenras blijft klein, is rustig, makkelijk tam?

Mijn broertje en ik willen kippen. Ze komen in een hok van 2.5 m breed, 1,5 meter lang en 2 meter hoog. Dus ze kunnen niet zo groot zijn. Verder willen mijn broertje en ik (11,16) ze graag knuffelen dus dat ze lekker op je schoot komen zitten en dat je ze dan kan aaien. Welk ras is voor ons geschikt?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
50K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wel om te aaien
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja apen in een dierentuin zijn er ook alleen voor ons dus? Moeten we dan alle dierentuinen maar sluiten?

Het beste antwoord

Ik heb zelf zijdehoenen, ze zijn lekker pluizig en makkelijk tam te krijgen, en ze zien er ook nog eens grappig uit. De "gewone" zijdehoenen kunnen wel redelijk groot worden, maar er zijn ook krielzijdehoenen te koop, en die blijven wat kleiner. Houd er wel rekening mee dat de kippen een overdekte ren nodig hebben, zodat ze ook als het regent naar buiten kunnen. Er hoeft geen stok in het nachthok, zijdehoenen slapen op de grond. De kippen vinden het ook erg leuk om los in de tuin te lopen en in de planten te graven, dus als het kan, laat ze dit dan ook doen. Als je aan het water woont moet je wel oppassen voor watervogels, die brengen makkelijk ziektes over. Zijdehoenen hoeven in de winter niet naar binnen, het ras komt van oorsprong uit de Himalaya. Wel is het verstandig in de winter de pootjes af en toe in te vetten met vaseline. De eieren zijn trouwens gewoon eetbaar, al zien ze er wel wat anders uit dan die uit de winkel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Leggen ze veel eieren? Ze krijgen dan een overdekte hok van doorzichtig plastic zodat er wel zon doorheen kan en aan 3 kanten wordt het dicht ter voorkoming van tocht. En is dat dan goed?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De voorkant is gewoon kippengaas en natuurlijk lopen ze daar los
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zijdehoenders zijn in principe heel rustig, leggen gemiddeld eieren, dus zouden geschikt zijn. Zijdehoenders (krielen) zijn meestal handtam, maar
vergeet alleen niet dat een kip geen knuffeldier en geen speelgoed is! Een kip hoort in de tuin te scharrelen en niet op schoot te kroelen. Als je een kroel wilt, koop dan een knuffel bij Bart Smit.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is goed om plastic op het hok te doen, maar doe dit alleen aan de kant waar de wind meestal vandaan komt. Ze moeten wel genoeg lucht krijgen en als je het helemaal volplakt is het er 's zomers veel te warm!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dus het is beter on de bovenkant alleen met gaas te bedekken?
En ik was gister op een soort boerderij en daar pakte een kind een kip en ging rustig zitten en aaien en die kip bleef rustig liggen en vond het leuk anders stond ie wel op en liep weg. Als je een kip vanaf jongst af aan oppakt vinden ze het echt wel leuk hoor
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De bovenkant mag van plastic, tegen de regen, maar je kunt beter niet beide zijkanten bedekken, want dan wordt het er in de zomer te warm.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar de bedoeling is dat het tussen een schutting en een tuinhuisje komt. Wat is dan het beste?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je moet er wel rekening mee houden dat de kippen ook zonlicht nodig hebben he, ze kunnen niet permanent in de schaduw leven. Als er aan beide kanten al wat zit zodat er geen wind bij komt, en het zonlicht komt van boven, kun je de bovenkant gewoon met plastic bedekken. Wij hebben het nachthok boven de ren zitten, dus als de zon vol op het hok schijnt kunnen de kippen daar in de schaduw zitten, dat is ook belangrijk.

Andere antwoorden (6)

Neem krielkippetjes. Leven heel lang en geven kleine eitjes. Heb je zelf je eigen eitje bij je ontbijt. Geen haantje nemen, die zijn heel bazig en kunnen ook grote kippen de baas.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En met een haan kan je de eieren niet eten. En krielkippetjes van welk ras? Ze hebben allemaal andere karakters
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bij ons is de haan nog nooit de baas geweest. Er is altijd een dominante kip die de toom leidt. (zijdehoen krielen)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Met een haan kun je de eieren wel eten, zolang je ze binnen een halve dag-dag weghaalt nadat ze gelegd zijn en je ze dan in de koelkast doet.
Cochin-krielen schijnen ook erg vriendelijk en rustig te zijn.
Wij hebben nu sabelpoot-krieltjes, die zijn heeeel mooi en ook lekker klein, maar best wel fel. Ze doen lelijk tegen elkaar (vaak pikken) en de haan is echt een ettertje.
Natuurlijk doen we ze niet zomaar weg, maar als we weer opnieuw kippen willen, worden het cochin-krieltjes.

Toegevoegd na 2 minuten:
O en dat wij een haan hebben is min of meer toevallig; kipjes kunnen het prima naar hun zin hebben zonder haan (en leggen dan ook gewoon eitjes).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja juist. We willen absoluut geen haan : 1 de buren zullen het niet zo leuk vinden en 2: aangezien wij vegetarisch zijn willen wij 10000% zeker zijn dat we de eieren kunnen eten en er niet per ongeluk een kuikentje inzit
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je in een stad of dorp woont krijg je gegarandeerd gezeik met de buren als je een haan hebt.
De moderne stadsmensch is wat dat betreft uiterst intolerant! Dat van dat kuikentje... Alle materialen om een kuikentje te maken zitten in dat ei... hoe strikt wil je zijn? (Iemand die ergens 10000% zeker van wil zijn heef er geen flauw benul van hoe procenten en zekerheden werken.... )
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
"Dat van dat kuikentje… Alle materialen om een kuikentje te maken zitten in dat ei… hoe strikt wil je zijn?"
Nouja, alles behalve een hanezaadje dan :-) Ach ja, intolerant... sommige van onze buurtgenoten hebben (heel) lawaaiige kinderen en/of schreeuwen zelf nogal hard. Wij niet.
En onze directe buren vinden de kippengeluiden leuk, "lekker landelijk", zeggen ze dan. "Net of ik op de boerderij wakker word". Zo kan het dus ook. Maar wij zijn dan ook hele erge bofferds.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik eet het dier dan niet dus het is geen vlees of vis. Geen vlees of vis eten is vegetarisch anders ben je een veganist dat ben ik niet. Maar wij wonen in de stad in een groot rijtjes huis dus ik denk niet dat het mag ;)
Je kunt maximaal 3 kippen nemen. In een stadstuin kun je geen haan houden, maar een keertje een haan lenen van de kinderboerderij zorgt wel voor broedse kippen en misschien ook wel kuikens. Als je dat één keer in de 2 jaar doet, dan heb je zelf verjonging als de oude kippen doodgaan.
Meer informatie kun je krijgen bij de Boerenbond/Welkoop, zij houden informatiebijeenkomsten waar je leert hoe je goed kippen kunt houden.
Via de NHDB link kun je veel informatie vinden over het houden van kippen en is de vereniging van mensen die kippen houden. Ook op de site van kleindierplaza kun je veel informatie vinden.

Een specifiek ras durf ik je niet aan te raden, je wilt graag hele tamme kippen. Er zijn verschillende rassen die in aanmerking komen, maar opvoeding (leren dat je leuk bent om bovenop te zitten) is heel belangrijk. Neem daarom jonge hennen van een goede fokker. Fokkers kun je vinden door een hoedershow te bezoeken en vragen te stellen. Zie het tentoonstellingenrooster.

Nog een tip: breng de buren op de hoogte dat je kippen gaat houden en verwen ze af en toe met een doosje eieren. Zo voorkom je klagende buren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Koop een paar exemplaren van het merk Hansa. Die worden gegarandeerd niet groter, en zijn juist bedoeld om op schoot te nemen en te aaien. Keuze uit 3 soorten kippen en 1 soort haan. Zie http://pf.feestartikelen-winkel.nl/?feestartikelen-pluche-knuffel-kip-23-cm-10022148.html&page=list-details, http://pf.feestartikelen-winkel.nl/?feestartikelen-witte-pluche-knuffel-kip-40-cm-10023203.html&page=list-details, http://pf.feestartikelen-winkel.nl/?feestartikelen-beige-pluche-knuffel-kip-40-cm-10023204.html&page=list-details, en http://pf.feestartikelen-winkel.nl/?feestartikelen-pluche-haan-knuffel-45-cm-10019622.html&page=list-details
Amadea
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het was een serieuze vraag hoor....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja hahah het zijn knuffels. Die had ik nog wel door maar hij is niet grappig
Ik heb cochin krielen, het zijn onwijs grappige beesten en zijn makkelijk tam te maken. Hoewel ik moet zeggen: kippen zijn géén knuffelbeesten! Ik zou kippen toch meer beschouwen als dieren om naar te kijken. Mijn kippen lopen vrij in de tuin rond en het is ook gewoon echt leuk om naar ze te kijken. Als ik ze oppak blijven ze even zitten en vliegen dan weer weg hoor.dus denk er nog even over na.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja ik snap ook wel dat ze niet eindeloos blijven zitten. Het zijn dieren en die hebben zo ook hun wil maar 5 minuten knuffelen zal die best aan wennen als je dat vanaf kuiken af aan doet. Als knuffeldieren heb ik mijn cavia's al ;)
Ik zou je Wyandottes adviseren. Niet omdat ik er nog een paar te koop heb (die raak ik gemakkelijk kwijt), maar omdat het van nature erg tamme kippen zijn. Zoek eens op Marktplaats.nl. Voor een tientje of maximaal 15 Euro per stuk heb je keuze uit veel mooie kleuren. In dat hokje zou ik er maximaal 4 houden. Zorg je wel voor een beschut plekje om eieren te leggen? En een stok waarop ze slapen, anderhalve meter boven de grond?