Hoe kan je weten of een kuiken een hen of een haan is?

Wij hebben 3 kuikens zitten. Ik heb een licht vermoeden dat er opnieuw een haantje tussen zit. We zijn zo onze vorige haan verloren omdat we het niet wisten dat één van onze kuikens van 2 jaar geleden een haan was. Op een morgen lag ons krielhaantje dood in het kot. We wisten niet waardoor of wat. Tot enkele maanden later het zichtbaar begon te worden dat onze witte kip blijkbaar een haan was. Ik zou dit liever niet meer mee maken. Maar tussen onze 3 kuikens zit één kuiken tussen dat een beetje groter is. Maar verder zie je er niets aan. Ze zitten in hun kooi ook te klein nu. Dus eigenlijk moeten ze naar buiten. Maar zolang ik niet zeker weet dat het 3 hennekes zijn, wil ik ze nog niet bij de andere kippen zetten. Wie kan mij dus vertellen hoe ik kan zien dat een kuiken een hen of een haan is?

Groetjes,

Jessica

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
61.5K

Antwoorden (2)

Hoe snel je dat kan zien hangt af van het ras, bij sommige rassen zie je het heel snel en bij anderen kan het wel 3 à 4 maanden duren. Over het algemeen zijn de haantjes ietsje groter dan de hennetjes. Let ook op het gedrag, haantjes willen nogal eens schijngevechten houden, ze springen dan met de borst tegen elkaar.

http://www.goeievraag.nl/vraag/verschil-tussen-hennetjes-haantjes.59946
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het verschil tussen hen en haan is bij sommige rassen gelijk na de geboorte al te zien aan de kleur van de kuikens, maar bij de meeste rassen is het moeilijk om te zien. Als je meerdere kuikens hebt kan je het soms zien aan het gedrag, haantjes zijn wat feller en voeren na een paar weken gevechten. Let ook op de staart, bij hanen wordt deze op den duur anders (vaak meer omhoog staand) dan bij de hennen. Meestal zijn de hanenkuikens iets groter dan de hennen.

Toegevoegd na 1 minuut:
http://www.steka.nl/eva/informatie/kippen.htm