Kan een poes die zwanger is ook ineens krols worden?

Ik heb een poes die volgens mijn berekening 10 mei zou moeten bevallen.
Ze vertoont elke symptomen van zwanger. Maar nu is ze sinds gister ineens zo krols als het maar kan.
Is dit mogelijk?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
24.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
oh wat een poepie
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja dat is het zeker en ze is zooo zacht. een echte knuffelkont

Antwoorden (3)

Poezen kunnen ook schijnzwanger zijn. Dit verschijnsel ontwikkelt zich meestal na een geslaagde maar onbevruchte dekking. Dan kunnen ze zich net als een zwangere poes gedragen, en ook de lichamelijke veranderingen ondergaan: meer gaan slapen, meer/vaker gaan eten, minder speels zijn, prikkelbaar, aanhankelijker, dikke buik krijgen, zelfs opgezette melkklieren, vloeiing uit de tepels, enzovoort.
Je kunt dit het best melden aan je dierenarts, en een afspraak maken om eens langs te gaan. Deze zal de poes dan eens nakijken en meestal een antibioticum of andere medicatie geven. Want bij een schijnzwangerschap bestaat de kans op infectie (baarmoederontsteking). Laat de poes bij voorkeur ook niet méér/vaker gaan eten, want dit zorgt enkel voor overbodige toename van het gewicht, en houdt de eventuele activiteit van de melkklieren in stand.

Toegevoegd na 2 minuten:
En het antwoord op jouw vraag is: Nee. Een poes is óf drachtig óf krols. Ze kan het niet beide tegelijk zijn!
Amadea
12 jaar geleden
Rieneke1
12 jaar geleden
haha dank je bart, maar ik was te laat :) amadea +
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
* Even een aanvulling op Amadea. Ze heeft gelijk over het schijnzwanger zijn. Onze kat was dat ook een keer, ze zal alle symptomen krijgen, tot aan het (nep)bevallen toe. Een paar dagen daarna zal ze zich waarschijnlijk weer normaal gedragen, was bij ons in elk geval wel zo ;)
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
En zijn er kittens geboren? Ben heel benieuwd omdat ik hier hetzelfde aan de hand heb. Hoop dat je dit leest en een reactie plaatst. Hartelijke groet,
Brigitte
Nee het is niet mogelijk dat je poes zowel zwanger als krols is.

een krolse poes zit in de oestrus periode.
dit wil zeggen dat er in het lichaam het hormoon oestrogeen wordt aangemaakt en dat de eisprong is begonnen.
ze is dus klaar om gedekt te worden.

een poes in haar dracht of schijndracht zit in de metoestrus.
ze gaat dus zwangerschapsverschijnselen vertonen zoals de melkklieren die op zetten.

in het lichaam van een poes zit ook het gelelichaam.
dit gelelichaam produceert het hormoon progesteron ook wel het zwangerschapshormoon genoemd.
je kunt bij een poes dus geen zwangerschapstest uitvoeren.
deze test zoekt naar het progesteron in de urine.
omdat katten en honden altijd het gelelichaam in hun lichaam hebben en dus ook altijd progesteron in hun lichaam hebben. is een zwangerschapstest gewoon niet mogelijk.

je kat is dus drachtig of schijndrachtig.

als je niet zeker bent dat je kat drachtig is zou ik even met haar naar de dierenarts gaan. die voelt dan de buik af om te kijken of er ook kittens in zitten.
er kan ook een rontgenfoto worden gemaakt maar dan moet je kat onder verdoving en dat zorgt weer voor onnodige stress.

succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja het kan wel. Mijn poes vertoont ook alle tekenen van een zwangerschap en word krols. Ben deze week bij de dierenarts geweest en ze is zwanger. Gisteren is ze echter weer opnieuw krols geworden terwijl ze nu 6 weken drachtig is. Dus ja.... is het schijnt toch mogelijk te zijn.
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
En zijn er kittens geboren?