kan regen kwaad bij konijn?

het konijn zat buiten in de ren en het heeft geregend en ik was vergeten dat hij buiten zat dus is hij nat. hij zit normaal in een hok buiten maar hij was echt heel nat dus heb ik hem van een afstand dat je alleen de warmelucht voel (geföhnd) kan dat kwaad en wat moet ik anders doen?? alvast bedankt

Toegevoegd na 3 minuten:
hij ademt nu best snel merk ik

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
12K

Het beste antwoord

Het is een buitenkonijn, dus zou hij beter tegen temperatuurwisselingen moeten kunnen dan een binnenkonijn. Alleen nu is hij ook erg nat geworden en dan kan hij toch wel onderkoeld raken. Onderkoeling kan ernstige gevolgen hebben. Je zegt dat je konijn snel ademt. Nu hebben konijnen een erg hoge ademhalingsfrequentie, rond de 50 tot 60 keer per minuut. Probeer deze te tellen. Ligt het heel veel hoger en kijkt je konijn apathisch voor zich uit, dan kan je beter direct de weekenddienst van de dierenarts bellen, want dan verkeerd je konijn misschien in shock en dat kan dodelijk zijn.
Als je een thermometer hebt en het aandurft, zou je ook zijn temperatuur kunnen opnemen. Gebruik wat glijmiddel, bijvoorbeeld vaseline o.i.d en breng de thermometer voorzichtig met een draaiende beweging in de anus. Zijn lichaamstemperatuur zou tussen de 38.5 en 39.5 moeten liggen. Iets verlaagd is nog geen ramp, maar ligt de temperatuur onder de 38 dan moet je hem gaan bijwarmen.
Neem een lege frisdrankfles en vul deze met warm water (niet kokend heet!) en wikkel er een theedoek omheen. Leg de fles(sen) in het hok.
Liever niet föhnen, dan gaat het opwarmen te snel en de lucht kan te heet aanvoelen. Wrijf liever hem voorzichtig zo droog mogelijk met een zachte handdoek.
Geef verder je konijn een flinke berg hooi, zodat hij eronder kan kruipen en zich kan opwarmen en opdrogen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Zorg gewoon dat ie nu binnen zit, probeer hem even een beetje af te drogen, beestje kan wel wat hebben en een keertje nat is niet erg, pas er wel mee op als het niet een buiten konijn is deze hebben geen dikke vacht zials konijnen die buiten in hok zitten dus kunnen veel sneller ziek worden van koud nat weer
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
nee, mijn konijn zit altijd buiten (vooral als het regent!). En konijnen in het wild zijn ook buiten als het regent. Het is trouwens niet slim om hem warm te maken met een fohn, want dan gaat ie van koud naar warm. Dat is voor mensen ook niet heel erg goed. Het snelle ademen kan ook zijn van het warm hebben.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een min. Dit kan alleen bij buiten zkonijnen. Deze zit normaal binnen
Onze konijnen zitten ook wel in de regen maar laten zich niet doornat regenen. Je had beter niet kunnen fohnen omdat het een buitenkonijn is, nu heb je kans dat ie ziek wordt. Ik zou de dierenarts even bellen wat je het beste kunt doen. En in de gaten houden of hij ziek wordt.