Wat moet ik doen bij een veel te hoge NO3 waarde en een te lage KH waarde in mijn aquarium?

De NO3 waarde is 100 waar deze kleiner dan 20 moet zijn en de KH waarde is 3 waar deze tussen 5 en 10 moet zijn. Heb een zoetwateraquarium

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.2K

Het beste antwoord

Regelmatig water verversen.(Gaat de KH al van omhoog.)
Meer planten er in zetten.
Minder voeren.
Beter filtersysteem.
Kh+ toevoegen.

Je hebt een sterk vervuilt aquarium water, door te weinig of verkeerd onderhoud.Mogelijk ook te veel vissen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Het is met deze gegevens niet te zeggen wat je moet doen omdat het niet mogelijk is om te weten wat de oorzaak is. Je kunt wel met middeltjes gaan lopen kloten om de waarden omlaag c.q. omhoog te krijgen maar dat lost je probleem niet op. Je zult toch echt de oorzaak moeten achterhalen en oplossen om je waardes goed en stabiel te krijgen.

Voor hulp is goeievraag denk ik niet de beste plaats omdat er geen pasklaar antwoord is op je vraag. Ga eens kijken op diverse fora voor aquariumliefhebbers, lees daar de FAQ's (staan vaak al hele goede tips in) en gebruik de zoekfunctie (je zult vast de eerste niet zijn met dit probleem). Kom je er niet uit dan kun je een topic openen waarin je je probleem voorlegt, geef daarbij ook zoveel mogelijk gegevens over je bak zoals visbestand, afmetingen, beplanting, filter e.d. Laat ook even weten wat je zelf al hebt geprobeerd en wat je al heb gedaan om een antwoord te vinden, voor mensen die eerst zelf moeite doen om iets op te lossen wordt vaak veel meer moeite gedaan om ze goed te helpen.

Interessant leesvoer over waterwaardes: http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f=6&t=134

Twee fora waar je terecht kunt:
http://www.aquafora.nl
http://www.punkyfish.nl
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het te veel aan NO3 is heel simpel te verklaren.
Alles wat aan voer in het aquarium komt, wordt voor een groot deel opgegeten door de vissen, die het weer uitpoepen en daarvan is een belangrijk deel dus nitraat.
Voor planten is nitraat een prima meststof, maar toch is er te veel, dus wordt er meer nitraat geproduceerd, dan de planten opnemen.
Door regelmatig water verversen, raak je van je overschot aan nitraat af, of door de vraag naar nitraat te verhogen door meer planten, of door de productie van nitraat te verlagen door minder te voeren ( minder vissen)
Het probleem met de KH waarde is veel gecompliceerder, dat zouden puur chemische processen kunnen zijn.
U moet zo-wie-zo water vervangen, maar opletten dat u niet meer dan 1/3 van de inhoud in een keer ververst en dan best nog op temperatuur. Dit om uw vissen geleidelijk aan te laten wennen. Mocht U bv alle water ineens vervangen is de kans groot dat u met dode vissen overblijft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Al een aantal keer gedaan maar blijft te hoog, ook de filter al schoongemaakt + nieuwe filterwatten...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De kans is groot dat uw actiefkolen filter volledig verzadigd is. Vernieuwen is de boodschap.