Waarom noemen ze een hond viervoeter?

Een hond heeft toch poten en geen voeten.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wel poten jah, maar misschien zitten onder die poten gewoon voeten. Zd spreken ook van een voetbed bij honden.
Hmm. Grappig. Poten met voeten...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
mijn hond heeft zowel poten als voeten.
als ze door de modder banjeren naar binnen loopt heeft ze poten, en als ze ze netjes veegt zijn het voeten ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vierpoter klinkt zo raar.

Het beste antwoord

Voeten zijn de onderste delen van benen of poten. Daarom kunnen dieren viervoeters zijn. In het bijzonder worden met die aanduiding rijdieren bedoeld, die dus hoeven hebben, paard of ezel. Maar in het algemeen zijn ook andere zoogdieren viervoeters.
Amadea
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Helder antwoord, dank je wel

Andere antwoorden (1)

Alle gewervelden met vier pootjes of met voorouders met vier pootjes worden tetrapoda (viervoeters) genoemd. Dat gaat van salamanders tot mensen. De overige groepen noemen we vissen. Vissen is dus geen echte groep van verwante dieren, maar de tetrapoda vormen een groep die allen van dezelfde soort afstammen.