Waarom zou mijn kat het ontvlooien zó erg vinden?

Mijn ene kat reageert niet eens als ik dat anti-vlooienspul in z'n nek druppel, maar de andere begint al te blazen en te slaan(!) als hij het pipetje in m'n hand ziet. Hij gromt, blaast, en rent meteen weg. Na het toedienen (en trouwens ook ervoor) knijpt hij altijd erg met z'n ogen. Ik dacht eerst dat het middel misschien z'n oogjes wat irriteerde, maar zag later dat hij dat altijd doet als hij ergens van schrikt.

Ik snap dat het wat raar voelt, en dat het stinkt, en dat het vervelend is dat ze het niet af kunnen likken. Maar dan nóg vind ik het wel een erg heftige reactie. Zou hij er echt last van hebben? Hij blijft soms dagen erna nog wantrouwig ten opzichte van mij, echt irritant gewoon. Zijn er eventueel alternatieven die minder belastend zijn voor de kat? Ik gebruik altijd Bolfo/Advantage, omdat dat volgens diverse adviezen het beste zou werken.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
8.7K

Het beste antwoord

je hebt nu eenmaal katten die snel in de stress schieten, en je hebt katten die aan hun lijf geen polonaise willen.
het klinkt of je kat een combi van die twee is.
de dierenarts heeft middelen die je door het eten, oraal dus, kan toedienen, ik meen van program.
Rieneke1
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oh, oraal zou wel heel handig zijn voor hem, door het eten heen gaat met de wormtabletten ook altijd goed. Bij m'n andere kat is dat weer precies andersom, die eet namelijk niets anders dan z'n eigen merk brokjes, en daarnaast niets, ook geen vlees, vis, of nat voer. Die denkt dat hij zich een dure smaak kan veroorloven, lol. Maar door het eten zou voor die andere meneer goed kunnen werken. Ik wist niet dat dat bestond met anti-vlooienspul, thanks!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik had boodschappen gedaan (kwam een pipetje tekort voor de andere kat omdat hij wild wegsprong en 't spul overal heenschoot) en hij begon gewoon alweer te blazen zodra hij zag dat ik thuis was. Heel gezellig is dat :-(
Rieneke1
12 jaar geleden
dat schiet niet op nee :) ik heb het even voor je opgezocht.
http://www.cbip-vet.be/nl/texts/NAPOOOL1FL2o.php
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Thanks!

Andere antwoorden (2)

Mijn kat was ook altijd erg ongelukkig (zacht uitgedrukt). Ik gaf onze kat een tot 2 uur voor ik hem ging behandelen wat valeriaandruppels in wat water. Hij vond dat heerlijk en het maakte hem heel rustig en na de behandeling ging hij een uurtje slapen.

Ik heb een beetje geexperimenteerd met de hoeveelheid, en ik vond dat zo rond de 5 tot 7 druppeltjes was precies goed. Katten vinden valeriaan erg lekker dus wees voorzichtig en berg het goed op. Ik betrapte mijn kat er ooit op dat hij een flesje uit een boodschappentas aan het graven was.

Er zijn geen slechte bijwerkingen bekend maar het wordt aangeraden het niet aan katten te geven als ze zwanger zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
kijk eerst of je kat niet allergisch is voor het middel wat je hem toedient.
is dit niet het geval.
dan kun je proberen om na de behandeling met hem te spelen of hem iets lekkers te geven of gewoon iets wat hij helemaal geweldig vindt, gewoon dat hij de behandeling gaat associeren met iets leuks of iets lekkers.
als hij dit door heeft komt hij mischien nog vanzelf naar je toe.
maar denk erom elke kat is weer anders en zal ook weer anders reageren.

tip: ga een beetje experimenteren om te kijken wat hij lekker en leuk vindt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn kat vindt het lekkers dat hij erna krijgt, blijkbaar niet opwegen tegen de vlooienbehandeling. Het is zelfs zó dat hij het laat staan, en eerst naar buiten vlucht, omdat hij niets meer met mij te maken wil hebben na die behandeling. Vandaag kwam hij weer één keer uit zichzelf naar me toen, dus we maken vooruitgang ;-) Hoe weet ik of mijn kat allergisch is voor het antivlooienmiddel? Hij is wel bekend met allergieën (kale plekken op z'n huid, jeuk, etc.) en juist daarom raadt mijn dierenarts aan om heel secuur te ontvlooien. Waar moet ik op letten met het oog op een eventuele allergie?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kale plekken en jeuk klinkt vooral naar een vlooienallergie (waarbij bij elke beet alle eerdere beten ook weer direct gaan jeuken en zo'n beest gek wordt van de jeuk).
Inderdaad zaak om zorgvuldig vlovrij te houden. Ik zou dan de tip van rieneke als eerste uitproberen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je kat inderdaad een vlooienallergie heeft, zoals Hippo beschreven heeft, dan kunt je ook het beste je huis in sprayen met een anti-vlooien middel.
vlooien hebben schuilplekken nodig zoals bijvoorbeeld onder je tapijt of tussen de kussen van je bank. vlooien kunnen ook lintwormen overbrengen.
vergeet dus ook niet regelmatig te ontwormen ook al vindt hij dit niet zo leuk, het moet toch. kijk hier maar eens.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Vlooien#Bestrijding succes ermee!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kat heeft geen vlooienallergie. Dat was ook de eerste gedachte van de dierenarts, die zegt dat 95% van de katten die er zo uitzien, een vlooienallergie heeft. Hij kamde hem dan ook keer na keer door op zoek naar vlooien, maar vond er nooit één. Uiteindelijk moest het iets anders zijn, maar het is onbekend wát het is. Maar omdat m'n kat dus sowieso veel last heeft van jeuk, en wel neigt naar allergisch reageren, toch het advies om in elk geval heel secuur te ontvlooien. Ontwormen is bij deze weer geen enkel probleem, dat is bij die andere weer een ramp. Het is een mooi stelletje hoor, mijn kattenjongens ;-)