Hoeveel tijd mag de verkoper van een paard mij nog laten wachten? (zie uitleg)

Ik heb 8 jaar lang een pony verzorgd en de eigenaar heeft mij nu al een maand geleden gevraagd of ik het paard wil kopen. We hebben een overeenkomst dat ik het paard voor een bedrag wil kopen, maar de pony staat samen met een andere pony en die moet eerst verkocht worden voor ik mijn pony kan ophalen. Ik snap dat wel, maar ik wil heel graag mijn pony gaan halen en ermee aan de slag gaan. (Heb nog niks betaald). Hoe veel tijd mag ze nog van mij vragen? Ze is nu op vakantie dus de verkoop van de andere pony staat ook stil, maar ik ben het een beetje zat nu. Is er iets wat ik kan doen? Ik heb een mondelinge overeenkomst en heb er ook nog veel sms-verkeer over. (Ik ken de verkoper niet zeer goed, maar het is ook geen vreemde). Ik wil gewoon lekker gaan paardrijden nu dat ik eindelijk die pony kan kopen!!!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.8K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik dacht dat je vriendin moest kiezen tussen leasen of kopen, ipv jij? (vanwege je vorige vraag) ;-) Hoe het juridisch zit met of ze jou mag laten wachten weet ik niet, ik maak hier alleen uit op dat ze niet wil dat die andere pony alleen komt te staan. Maar in principe is dat volgens mij jou probleem niet. Als ze de 1 aan jou heeft verkocht dan is het haar zaak hoe ze zorgt voor gezelschap voor de andere pony tot die terug is. Dat kan door jou gratis stalling bij haar aan te bieden tot die andere pony weg is (maar dan is jou pony dus al wel van jou en mag jij doen wat jij wil!), maar als je dat niet wil, dan moet ze de pony ergens anders gaan stallen of hem desnoods bij een ezel of wat geiten zetten tot hij is verkocht. Maar volgens mij moet ze nu gewoon jou die pony laten kopen zoals de afspraak was, en kan ze jou niet verantwoordelijk houden voor het wachten op de verkoop van die andere pony. De markt is super slecht nu, dus het kan echt nog een eeuwigheid duren voor die ander is verkocht!!! MAAR LET OP: Er heerst het Rhinovirus!!! Je kan beter niet nu je paard vervoeren en verhuizen, als het niet persé hoeft. Als je wilt kun je hier er meer over lezen: http://www.horses.nl/gezondheid/nieuws/23918/sectorraad-paarden-geen-paarden-vervoeren-tenzij-strikt-noodzakelijk Dus als hij daar nog even kan staan, en hij voor jou goed bereikbaar is, zou ik hem nog even laten staan, tot de kans van besmetting met Rhino weer gedaald is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha klopt!! Mijn vriendin wilde die andere pony kopen of leasen!!! Maar dat mag achteraf niet. De pony daar laten staan en haar al kopen is absoluut geen optie. Ze staat daar in de blubber met een beetje vertrapt gras en als ze geluk heeft wat hooi en water!!! Wil haar dus zo snel mogelijk weg hebben daar!! (Beetje vaag verhaal). Maar in ieder geval super bedankt voor je reactie :) en inderdaad ik hoorde het van de rhino :s :(

Antwoorden (6)

Als jij een overeenkomst hebt en de pony betaald kun jij deze direct ophalen. Misschien is het een oplossing als je tijdelijk die andere pony erbij neemt totdat deze is verkocht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar ik ga geen pony nemen om bij haar pony neer te zetten die ze zelf niet verkocht krijgt. En ze laat me niet betalen en ophalen tot die andere verkocht is...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oh ik snap hem:p nee ik heb het geld helaas niet om voor 2 pony's kosten te dragen. + dat die andere pony niet zo betrouwbaar is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Stel een termijn af met haar. En anders zijn er nog zat andere leuke paarden te koop als je niet langer kunt wachten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Das wel een goed idee!! Maar het gaat me om die pony, anders hoef ik geen ander paard :) ik roep al 8 jaar lang dat als ik de kans krijg dat ik haar koop en nu heb ik de kans!!! En die laat ik niet schieten ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Betaal niet de hoofdprijs voor die pony, een pony onderhouden kost meer dan de aanschaf.
Een beetje pony kost toch al gauw tussen de
2000 en 4000 euro.

Voor dat bedrag zou ik een gedegen overeenkomst willen hebben, met garantiebepalingen.
Wat zegt de dierenarts over het dier?

Voor de aankoop van zo'n groot iets, is een maand
helemaal niet lang.
En als je er altijd voor gezorgd hebt, dan kan dat nu toch ook nog?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou, dat was vóór de crisis al een hoop geld voor een pony ;-)
Tegenwoordig krijg je voor een gemiddelde recreatiepony nog tussen de 800 en 1400 euro, misschien een sportpony nog net 1600, meer zit er echt niet in voor een normale tot goede pony. De markt is super slecht, er is een overvloed aan pony's die te koop staat en door de crisis worden ze veel minder gekocht dan voorheen. Zelfs voor paarden krijg je nauwelijks meer wat. Alleen de echt chique afstammingen met flinke mogelijkheden in de sport kun je nog rond de 2000 a 2500 euro voor krijgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
PS. Met die laatste zin bedoel ik weer de pony's. Sportpaarden zijn natuurlijk duurder.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik geef haar al veel meer dan de pony waard is (voor mij is ze bergen goud waard) maar ze word al ong 3 jaar niet verzorgd (ik heb haar een jaar geleden een paar maanden verzorgd) ze staat nu al de hele winter stil, zichzelf dik te vreten en kapotte hoeven te hebben. Ik weet dat dit zo op te lossen is want dit heeft ze al vaker gehad. Ik wil haar dus nu zo snel mogelijk weg hebben daar! En inderdaad op marktplaats en je voor 1000 euro al een leuke pony/paard waar je niet eens zoveel aan hoeft te doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oja, haar nu daar verzorgen is geen optie. Het is er zo blubberig dat ik niet eens fatsoenlijk met een pittig paardje wat een hele winter stil heeft gestaan kan lopen zonder op mn muiltje te gaan haha (+ dat die andere pony redelijk onbetrouwbaar is....)
waarom moet eerst het andere dier verkocht worden voor jij de pony kan kopen?

ze kan je zo lang laten wachten als jij dat toestaat.
zet voor de gein eens wat druk op de ketel.

zeg eens dat je een pony hebt gezien waar je ook interesse in hebt en geef aan dat de eigenaar van die andere pony wil weten waar deze aan toe is.

zorg dat je afspraken op papier krijgt, en laat de pony keuren!! probeer eventueel of het dier eerst een enting krijgt, bekapt wordt een PP heeft met een chip en ontwormd is.

slechte hoeven kunnen de stand van de benen en druk op pezen en gewrichten nadelig beinvloeden. (na het bekappen kan het dier dus kreupel zijn als ie 'normaal' op zijn hoeven staat)

dan staat het dier ook nog in een drassig weiland?! een hoefsmid is nodig om te kijken of er geen sprake is van straalrot dus dit moet je echt eisen hoor wil je geen miskoop doen omdat je zo aan het dier gehecht bent.

kortom, je hoeft niet te laten merken dat je op 1 paard wed. zorg dat je zekerheid krijgt en speel op safe bij dit soort mensen (als ze zo met hun dieren omgaan is het namelijk echt niet om de pony te doen, neem dat maar van mij aan)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ivana
12 jaar geleden
Die andere pony heeft natuurlijk een maatje nodig zolang hij niet verkocht is. Paarden zijn immers groepsdieren.
Plus voor je goede adviezen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dan is het misschien een optie om de pony tegen onkosten misschien te laten logeren tot deze verkocht is. vraag me af (als dit de reden is) waarom de eigenaar zich hier druk om zou maken als de hoefsmid en een juiste weide(gang) en verzorging overduidelijk een stuk minder belangrijk is.
vind het nogal tegenstrijdig en niet logisch namelijk om deze reden. wellicht dat de pony bij een andere pony in de wei kan staan zolang (hoog tijd dat ze uit het moeras gehaald worden waar ze nu in staan) of dat er mogelijk een pony van iemand een paar weken gezelschap kan houden tot het ene dier verkocht is. vind het allemaal een vreemde gang van zaken als ik eerlijk ben, puur de manier waarop het gaat en hoe de dieren verzorgd worden i.c.m. de (mogelijk) vreemde prio's. hoop dus van harte dat de vraagsteller zich geen oor aan laat naaien, zich aan het lijntje laat houden, en mogelijk een miskoop doet of teveel geld neerlegt voor het dier.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ze staan nu op een landje van haar vader, ze heeft er dus geen kosten aan. Het is een uitgekookte tante ze wil de paarden daar snel weg vanwege de situatie hoe ze staan, maar kan zelf ook geen stalling voor 2 paarden betalen. Ik kan ook niet die andere erij, want ik heb ook geen geld voor 2 paarden + die andere pony is niet zo betrouwbaar :( is echt lastig. Ze komt vrijdag terug dan wil ik zekerheid!! Heb al een heel leuk ander paardje gezien, jonger en goedkoper dus ... Alleen he gaat me juist om mijn oude verzorgpony haha!! Wat kan je het jezelf lastigmaken he!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
t is maar net wat je zelf wil natuurlijk.
ga je voor de emotionele band voor een dier waar je in feite niet zoveel aan hebt, of kan je het loslaten en ga je voor een pony die geschikter is en waar je meer me kan en meer aan hebt. die dame is zeker niet achterlijk. ze wil de dieren zo snel mogelijk kwijt, ze worden er niet beter op zo lang ze er staan, maar ze wil wel het onderste uit de kan en een prijs voor de dieren vangen die ze niet eens waard zijn. het klinkt lullig, maar kopen en verkopen van pony's en paarden is en blijft gewoon keiharde handel, en dit is iets wat de eigenaar heel goed snapt. als die andere pony lastig is in de omgang en niet betrouwbaar is zie ik het somber in wat betreft de verkoop ervan. een pony komt meestal bij kinderen terecht en deze zijn niet altijd ervaren. daarbij is het bijzonder belangrijk dat een pony eerlijk is en makkelijk in de omgang. zoekt men een dier om het gras kort te houden dan gaan ze wel voor een shetlander of een oude knuffelpony omdat de kosten hiervan veel lager zijn. overigens gaat de eigenaar een beroerde tijd tegemoet. (veulens, voorjaar, jaarlingen, groene dieren van 3 jaar, of net ingereden, shetlandhengstjes en onbruikbare dieren die voor de dood worden weggekocht bij het slachthuis voor de KG prijs die het vlees op kan leveren) geloof me, ze weet heel goed waar ze mee bezig is, maar zoekt nog mensen die hier niet doorheen weten te prikken.
aan je de (lastige) keuze om in zee te gaan of voor een toekomst te kiezen met een pony waarbij je meer zekerheid hebt. zolang de eigenaar dit standpunt in blijft houden kan het wellicht nog heel lang je verzorgponny blijven (ook als je een eigen pony hebt) omdat ze beiden pony's aan de straatstenen niet kwijt kan ik weet dat het hard kan klinken, maar het is wel de waarheid.....
Zeg tegen haar dat je een dagje niet kunt komen omdat je met je vader, moeder of instructeur of wie dan ook een pony ergens gaat bekijken en uitproberen. Dat zet wat druk op de ketel, ook al ga je het niet echt doen natuurlijk. Soms is een leugen om bestwil gewoon nodig!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zeg dat je de pony wilt kopen en direct meenemen anders zie je van de koop af.
Wat is haar probleem daarmee, het is pure onzin en ze zit jou gewoon dwars. Als ze over 3 maanden het andere dier verkoopt en die gaat naar rotterdam en jij woont in groningen, dan worden de dieren ook gescheiden. Uit elkaar gaan ze toch.
Mi zit de verkoper gewoon de boel te frutten en met zo iemand zou ik op haar manier geen zaken doen.
Misschien wil ze de pony niet kwiht en houdt ze de boel bewust op.
Ik zou haar voor t blok zetten; nu of nooit. Gescheiden worden ze toch.
Voor haar 10 anderen.
Bovendien ga jij je nu steeds meer hechten aan de pony, en t zal mij niet verbazen als je strax aan t kortste eind trekt.
Succes!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haai! Dankje :)
Ja het gaat erom dat de 2 samen op een landje staan en ze wil die ene niet alleen laten staan. Als ze vrijdag terug is zeg ik dat ik haar binnen een week wil halen en anders niet meer!! Hoe moeilijk ook. Wil niet nog langer aan het lijntje gehouden worden!!! Dankje :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed zo, verstandig plan. Dan kun je je energy eventueel in een ander paard stoppen en daar terechte lol aan beleven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
is er geen ander plekje te zoeken dan voor de andere pony? kan je deze niet voor een klein bedrag overnemen als dit haalbaar is (onderhoud, stalling, weidegang, verzorging etc) kan de pony niet mee tegen onkosten (hoefsmid, enting, ontworming, voer ed.) als ze er toch zeker van is dat de pony snel verkocht gaat worden? (lijkt me dat ze hier zeker van is, anders houdt ze je echt aan het lijntje) vreemd dat ze zich zorgen maakt over het gezelschap van het dier, terwijl de hoeven verwaarloosd worden, de verzorging te wensen over laat, en de dieren in een drassige wei staan (straalrot, mok etc.) want dan is ze nog veel verder van huis namelijk! ik krijg heel sterk de indruk dat ze niet helemaal fair bezig is, niet naar jou én niet naar de dieren.
wees dus wel allert en ga op je strepen staan bij dit mens hoor....
Wat een nare situatie, vooral voor de ponies. Er wordt vanuit gegaan dat de huidige eigenaresse het niet best met ze voor heeft maar ze heeft schijnbaar wel in de gaten dat de verzorging momenteel te wensen over laat en waarschijnlijk wil ze ze daarom ook verkopen. Bovendien vind ik het begrijpelijk dat ze het andere dier niet alleen wil laten staan. Een paard alleen heeft het erg zwaar omdat het niet goed kan rusten. Paarden wisselen onderling af wie er wel en niet oplet voor gevaar. Een paard alleen moet dus voortdurend alert blijven en kan niet goed ontspannen. Als die andere pony al een hittepetit is zal deze het alleen zeker zwaar krijgen.

Er zijn paarden zat te koop, maar elk paard is een eigen individu en met het ene dier heb je dus een betere klik dan met de ander. Je hebt dit dier al een tijd verzorgt dus je weet dat de klik er is. Bij een ander paard blijft dit een gok en bovendien komt er veel kijken bij het opvoeden en beleren van een jong dier. Als het goed voelt in je hart zou ik dus voor deze pony gaan. Even laten keuren is wel zo verstandig omdat je dan weet waar je aan begint.

Om het probleem van het scheiden van de ponies op te lossen zou je een middenweg kunnen kiezen. Misschien kun je met de verkoopster afspreken dat je de pony nu koopt maar haar bv nog 1 maand bij de andere pony laat staan. Zo heeft de verkoopster nog een maand om een oplossing te zoeken voor de andere pony. Bovendien kun je afspreken dat je de pony wel zelf al gaat verzorgen. Zo kun je de pony vast wat gezonder op de rails krijgen voor je haar straks meeneemt.

Laat de verkoper vooraf schriftelijk ondertekenen voor welk bedrag de pony aan je wordt verkocht en onder welke voorwaarden (bv dat deze goedgekeurd wordt en dat deze per de afgesproken datum opgehaald wordt), betaal een klein (vooral symbolisch) bedrag vooraf en betaal de rest pas bij het ophalen van de pony.
Als je de pony laat keuren, doe dit dan op de dag van ophalen en betaal de pony pas nadat deze is goedgekeurd.

Door de afspraak op papier vast te leggen weet je tenminste zeker dat de pony straks ook echt van jou zal worden. Het is minder leuk om dan nog een tijdje op dat modderweitje te moeten hannessen, maar je helpt daarmee de andere pony, komt de verkoopster tegemoet en als je nieuwe pony echt 'de ware' is dan is dat het allemaal wel waard toch?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor je lieve antwoord!! :) ik weet niet eens of ik nog wel met deze verkoopster in zee ga... Nogmaals bedankt:) het heeft me geholpen!!!