Hoe oud moet een poes zijn om kitten kun krijgen?

In welke leeftijd kan een poes kitten krijgen en hoeveel kitten krijgen ie normal?

12 jaar geleden
81.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik geef ook jou op de valreep nog een + voor jouw vraag want ik merk dat niemand de moeite heeft genomen om op dat duimpje te drukken. Hopelijk ben je tevreden met de antwoorden die je kreeg. Liefs en fijn weekend nog!

Het beste antwoord

De volwassenheid van een kat loopt gelijk met het geslachtsrijp zijn.
Bij een kater is dat rond de 8 maanden.
Een poes kan al rond de 5 maanden krols worden en is dan ook volwassen.
Het beste is om de kat twee of drie keer krols te laten worden voordat zij poesjes mag krijgen. Ze is dan rond 1 jaar oud.
Gemiddeld is het aantal kittens 3 tot 5 per nest.

Toegevoegd na 2 minuten:
http://www.dierenforum.nl/forum/website.php?page_id=39&web_id=1030
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

het beste is het als een poes minimaal een jaar oud is voor ze gedekt wordt, liever zelfs nog een paar maandjes ouder.
vaak is een eerste nestje niet zo groot, en bevalt ze van een kitten of drie.

bedenk wel dat je de poes aan gevaren bloot stelt door haar steeds krols te laten worden.
denk aan baarmoederontsteking, diabetes, en kwaadaardige mammatumoren op latere leeftijd.
wil je de krolsheid uitstellen, overleg dan met je dierenarts over het plaatsen van suprelorin.
bedenk ook, dat de asiels straks weer overspoeld worden met kittens.
als een nestje je leuk lijkt, kan je je ook bij het asiel opgeven als opvangadres voor een moederpoes met kleintjes, of voor moederloze kittens.

www.leukeennestje.nl
Rieneke1
12 jaar geleden
Ivana
12 jaar geleden
Rieneke, ik lees op deze site verontrustende informatie over het toedienen van Suprelorin aan vrouwelijke dieren. Zie nadelen.
http://gezondheid.noorseboskatten.net/bestanden/literatuur/Suprelorin.htm
Rieneke1
12 jaar geleden
ivana, het best is het beestje te castreren.
wil je dat niet, dan is het kiezen tussen twee kwaden; de poes maar krols laten worden, met alle risico's van dien, of suprelorin.
op kattenplaza bestaat trouwens een enorm lang topic waarin ervaringen over het gebruik van suprelorin bij poes en kater worden uitgewisseld.
Rieneke1
12 jaar geleden
bart, bedankt! :)
Vanaf een leeftijd van 6-8 maanden kunnen poezen al jongen krijgen. Dat is bij de een wat vroeger dan bij de ander, maar altijd te vroeg.
Een poes kan heel stil zijn bij de eerste krolsheid en voor je het weet is het zover.
Die vroege dracht is niet goed voor een jonge poes en soms weten ze ook helemaal niet wat ze met de jongen aan moeten en lopen er van weg.
Als je een huis- tuin-en keukenkat hebt (KTH) is het zaak haar vroeg te laten castreren. Overleg met je dierenarts.
Ivana
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Ivana Een katin castreren?
Oeps, welk lichaamsdeel moet er dan aan geloven om niet meer zwanger te geraken?
Of moeten alle katers in de buurt gecastreerd worden?
Dat is vast niet wet je bedoelde hé - hahahaha Inderdaad maar beter overleggen met de dierenarts... we zouden er anders maar een rare kattenwereld aan overhouden ;-) Liefs en fijn weekend nog!
Rieneke1
12 jaar geleden
castreren is de juiste term.
bij sterilisatie worden alleen de eileiders afgebonden, en zou de poes nog steeds krols blijven, met alle gezondheidsrisico's van dien.
Ivana
12 jaar geleden
Ja, dat heet ook bij poesen castreren, omdat de inwendige geslachtsorganen verwijderd worden, of bij slechts verwijdering van de eierstokken de baarmoeder verschrompelt.
In het algemeen spreekt de volksmond van steriliseren bij vrouwelijke dieren, maar dat is fout. Zowel poes als kater, teef als reu, zij worden allen gecastreerd. Ook een fijn weekend, maar met een nieuw begrip. ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tja dan zullen de mensen die via onderstaande link praktijkgerichte informatie verspreiden niet weten waarover ze het hebben zeker ;-) Voor hen is sterilisatie duidelijk een ruimer begrip dan enkel maar de eileiders afspannen. ze worden wel degelijk weg genomen. En indien nodig de baarmoeder ook. Zie tekst onder foto. Enfin, wat doet een woord ertoe als de praktijk maar brengt wat gewenst is hé ;-) Bedankt voor jullie reacties! http://www.werquin.be/sterilisatie%20katin.htm
Ivana
12 jaar geleden
België hè!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
oei... is er wat mis met België of met hetgeen uit België komt??? LoL
Ivana
12 jaar geleden
Er is hélemaal NIETS mis met België! Maar de Belgen hebben een ander (vaak beter, voor ons ook komischer) Nederlands taalgebruik. ;)))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ach zo ;-) ;-) Ja het blijft ook mij verbazen hoe anders ons gebruik van de Nederlandse taal kan zijn... of wij Belgen het 'beter' doen dan de Nederlanders?... dat denk ik niet, gewoon anders...
komischer? als dat zo is dan is dat meegenomen ;-) ;-) Als de mensen er maar plezier hebben en het allemaal niet te persoonlijk nemen hé, dan zijn ze aardiger met elkaar en ook aardiger voor de dieren. Bedankt voor de toelichting... ik dacht al dat er een ferme Belgenmop ging volgen... maar wat niet is dat kan natuurlijk nog komen - hahahaha Liefs
Ivana
12 jaar geleden
GerdaMaria. Ik ben dol op Belgen. Van mij geen Belgenmop. Belgen hebben een ongelofelijk goede keuken, bijna nog beter dan de Fransen. Ze voeden kinderen beter op dan Nederlanders, in ieder geval beleefder. Tot slot ze gebruiken de Nederlandse taal consequenter zonder leenwoorden. In Nederland bestaat een zin vaak meer uit Engelse woorden dan uit woorden in de eigen taal.
Leuke site hè GV, zorgt voor verbroedering. :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja hoor ik vind GV ook een leuke site.
Om de verbroedering (en ook de verzustering - haha) te bezegelen heb ik je op het nippertje nog een + gegeven voor jouw antwoord want ik zie dat ik dat totaal vergeten ben ;-) Fijn weekend nog en bedankt voor alle bijkomende info!
Dat hangt allemaal van de poes en de omstandigheden af.

Buitenkatten raken soms heel snel zwanger. Sommigen reeds op 6 maanden en misschien zelfs jonger. Dat is behoorlijk jong en indien je dat kan vermijden dan is het geen overbodige luxe voor de poes dat ze minstens een jaartje zwangerloos mag genieten van het leven.

Hoeveel kittens er komen is ook variabel. Een zelfde poes kan tijdens de ene bevalling slechts 1 kitten werpen en bij anderen 2 tot 6 en zelfs nog meer. Daar staat geen regelmaat op.

Wanneer de poes zelf heel klein en mager is dan wordt er aangeraden om maximum 2 kittens levend te houden en de anderen naar de kittenhemel te helpen. Dat klinkt barbaars maar als je op zo'n moment je emoties de bovenhand laat nemen dan zet je zowel het leven van de moederpoes als alle andere kittens op het spel.

Indien je niet wenst dat de poes reeds jong bevrucht wordt dan kan je haar ofwel binnen houden tot ze 1 jaar is, ofwel de kattenpil toedienen. En indien je helemaal geen kittens wil (want dat is gedurende enkele weken wel een heleboel extra werk en verantwoordelijkheid) dan kan je de poes ook laten steriliseren.

Liefs en dikke knuffels, ook voor de poes ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rieneke1
12 jaar geleden
als je kat je lief is, NOOIT de poezenpil geven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
oeps... en waarom niet?
Rieneke1
12 jaar geleden
je geeft de poezenpil eigenlijk alleen maar zodat je er zelf geen last van hebt; poes wordt niet krols (hopelijk), en niet drachtig.
echter 1 x de poezenpil geven verhoogt de kans op diabetes, baarmoederontsteking, en mammatumoren op latere leeftijd al, laat staan als je het een tijdlang toedient.
dierenartsen die bewust bezig zijn schrijven de poezenpil niet meer voor.
de risico's zijn veel te groot.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor de info, ik heb ze zelf nooit toegediend... gelukkig maar anders was ik wellicht geen goeie kattenliefhebster geweest?!? Nou Nou...
Dan was ik een poesie Mauw-Vrouw in het Nauw ;-) ;-)