Oude poes van 16 jaar schreeuwt af en toe. Waarom doet ze dat?

Als ze schreeuwt is het alsof er een luchtalarm af gaat. Pijn heeft ze niet. Wat is er met haar aan de hand?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
36.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Doet ze dit pas sinds kort of ken je dit al langer van haar?

Het beste antwoord

Als (oudere) katten raar en hard gaan schreeuwen, soms op gekke momenten, kan dit verschillende oorzaken hebben.
Als je kat daarnaast veel eet en/of erg gefocust is op eten en/of afvalt ondanks goed eten, dan is het zeer waarschijnlijk dat ze een te snel werkende schildklier heeft. Schildklierkatten staan erom bekend dat ze erg schreeuwen. Of je kat een te snel werkende schildklier heeft, valt te onderzoeken door middel van een bloedonderzoek. Heeft ze een te snel werkende schildklier, dan kunnen medicijnen haar weer stabiliseren. Onbehandeld zal een kat met een te snel werkende schildklier steeds verder afvallen, steeds raarder gedrag gaan vertonen en een steeds hogere hartslag krijgen, met uiteindelijk de dood tot gevolg.
Een andere optie is dat je poes ouderdomsdementie heeft. Veel oude honden en katten krijgen op een gegeven moment, net als mensen, last van dementie. Hier kan medisch gezien niets aan gedaan worden. Rustgevende voedingssupplementen kunnen echter wel ondersteuning bieden.
En dan is het nog mogelijk, zoals Rieneke al noemde, dat je kat doof is of slechthorend. Omdat ze zichzelf niet (goed) meer horen gaan ze steeds harder en gekker miauwen. Test of je kat met haar oren beweegt als je geluidjes maakt of haar roept.

Wil je uitsluitsel wat de oorzaak is, dan kan je het beste een afspraak bij de dierenarts maken. Een bloedonderzoek is sowieso wel aan te raden bij een kat op leeftijd. Is het de schildklier, dan valt dit vrij eenvoudig te behandelen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

ga er maar van uit dat je kat doof is.
ze schreeuwt zo hard omdat ze zichzelf niet meer hoort.
daarnaast zou ook dementie een rol kunnen spelen.
Rieneke1
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
lijkt mij ook +
Dat kan katten dementie zijn. Komt met ouderdom. Niks om je zorgen om te maken. Mijn kat is 15 en staat vaak midden in de nacht doelloos te schreeuwen. Aan het begin beangstigde mij het ook. Als je toch denkt dat het iets anders is ga dan met haar naar de dierenarts. Goodluck