Wat zijn de voor en nadelen van een lease paard en een eigen paard?

Een vriendin(netje) van mij, (ze is 14 jaar haha). Wil graag een paard leasen/kopen. Ze mag van haar moeder niet kopen. Het paard wat ze wil leasen/kopen is eigenlijk alleen maar te koop, maar nu mag ze van de eigenaar haar leasen tot de pony verkocht is. Dan blijft de pony dus bij haar tot ze verkocht is.

Mijn vriendin moet nu van haar ma een lijstje maken van voor en na delen van leasen of kopen. Dan gaat haar moeder beslissen of er wel of niet gekocht word.

Hoop dat jullie kunnen helpen :)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.9K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
weet niet hoe lang ze al rijdt het is niet netjes om te lachen om een meisje wat besmet is met het 'paardenvirus' hoor ;-)
er zitten ZEER ernstige gevallen tussen!! gnigni. misschien is er een manege in de buurt waar ze kan helpen? afstappen van dieren, warmrijden, longeren?
iemand in de buurt die een paar pony's heeft staan maar er niets mee doet. weet niet of de leeftijd wat zegt eigenlijk.
toen euc nog een lief klein eucje was zat ze al vanaf haar 6e jaar op een ponyrug. (omdat ik bang was voor paarden MOEST ik van mijn moeder) had gelijk het bekende virust te pakken. was dagen in de magene te vinden, leerde vlot, hielp bij ponykampen, en ging op mijn 10e groene paarden zadelmak maken voor een handelaar.
spaarde me helemaal scheel, en ze kreeg eucje op haar 11e jaar haar eerste pony. (haha wat een giller was dat tussen die verwende nesten met een 'knol' van 6 die werkelijk nog niets kon, maar dat was niet voor lange duur!) misschien kan ze ads zetten in de paarden blaadjes, of op marktplaats? een briefje ophangen bij de maneges in de buurt? misschien is een verzorgpony een idee voor deze 14 jarige amazone? sommigen willen een pony in de lease doen om kosten te drukken. stel nu dat er een pony is die niets kan, waar ze niet mee mag lessen, en waar ze maar 2 keer in de week even in de bak op mag rijden (noem maar even een voorbeeldje) dan is leasen m.i. kolder (men noemt dit verzorgpony) hoop wel dat ze oplet, en het lease bedrag in verhouding met de mogelijkheden wel schappelijk is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ghehe, ja ik mocht toen ik 8 was van mijn moeder op paardrijles. Heb toen geloof ik 9 jaar gereden en toen was ik het even kwijt. Toen ik een jaar geleden mijn oude verzorgpony weer ging verzorgen had ik het helemaal te pakken en toen kreeg ik te horen dt ik vanwegen mijn rug niet meer mocht rijden.. Hoe triest!! Toen ik een paar weken terug te horen kreeg dat het goed zou zijn om paardrijden weer op te bouwen was dat natuurlijk een feest. En net toen vroef de eigenaar van mijn verzorgpony of ik haar wilde kopen. Na 8 jaar dat ik haar verzorgd heb is daar eindelijk mijn kans. En heb ik dus over 2 weken eindelijk mijn eerste paardje haha!! (Kan niet wachten). De pony die mijn vriendin wil kopen is het wei maatje van de pony die ik gekocht heb!!! Wij hebben die 2 pony's samen verzorgd en die pony is het kindje van de pony van weer een andere vriendin... Snap je?? Het gaat haar dus echt om die pony en ze zegt ook: ja jade is al onder mn neus weggeglipt en dat wil ik met tiamo niet ook laten gebeuren. (Jade was haar verzorgpony en die hebben ze moeten laten inslapen omdat ze iets aan dr benen had..) Dus en ja als mijn pony eris mag ze natuurlijk mijn schat verzorgen. Oja leasen in dit geval is zelf ergens stallen en de stal kosten betalen verder niks en alles doen wat ze wil. Dus echt leasen :p wel mooie verhalen altijd hoe mensen in de paarden wereld terecht komen he !!

Het beste antwoord

Voordelen leasen:
- Niet verantwoordelijk voor kosten als de hoefsmid, tandarts, verzekering, paspoort etc.
- Niet verantwoordelijk voor medische kosten
- Niet verantwoordelijk voor de aanschaf van hoofdstel, zadel, halsters etc (vaak mag je wel je eigen, maar er is ook al aanwezig)
- Geen (volledige) stallingskosten/kosten voor voer etc
- Een vast bedrag per maand dat je kwijt ben (geen onverwachte kosten, mits de kosten niet door jouw schuld veroorzaakt zijn dan komen die ten koste van de eigenaar)
- afhankelijk van de afspraken geen 7 dagen per week verplichting, vaak lease je een x aantal dagen, en zelfs als dat er 7 zijn kan bij ziekte de eigenaar soms nog voor het paard zorgen in geval van nood.
- Als je je intresse voor paarden verliest (wat helaas heeeel veel gebeurd bij meisjes in de puberteit rond hun 16de) of als je in tijd nood komt vanwege school/bijbaantje dan kun je een leasecontract opzeggen, meestal met een opzegtermijn van twee of drie maanden. Een eigen paard kun je natuurlijk nooit opzeggen, dan wordt het al verkopen (en dat is met de huidige paardenmarkt niet bepaald makkelijk).

Nadelen leasen:
- Paard blijft eigendom van een ander
- Er kunnen regels zijn waar je niet blij mee bent, zoals dat je geen wedstrijden mag starten met het paard bijvoorbeeld
- Je kunt (in 99% van de gevallen) niet beslissen over waar het paard gestald wordt. Als je dan geen klik heb met de andere mensen op stal, of je mist voorzieningen, kun je het paard niet verhuizen.
- De eigenaar kan ook het leasecontract opzeggen (met opzegtermijn) en dan ben je het paard kwijt
- Je hebt in geval van ziekte etc niks te zeggen over hoe te handelen door dierenarts. Moeilijke keuzes als wel of niet laten revalideren of laten inslapen blijven aan de eigenaar.

Zorg dat de moeder van je vriendin en ook je vriendin weten waar ze aan beginnen. Een eigen paard klinkt leuk, maar is KEIHARD werken. En de aanschafprijs voor een paard is maar een schijntje vergeleken met wat je er daarna aan kwijt ben aan verzorging, medische kosten en spullen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt :) hier zal ze zeker veel aan hebben ! +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
mooi antwoord :) het is idd keihard werken, helemaal als het om een eigen dier gaat. zelf trainde ik elke dag, half uur heen en terug fietsen naar de pony/stal, uitmesten, voeren, poetsen, lessen, wedstrijden, etc. 3 uur per dag is niets (en ook als het weer kl@te is staat het dier op je te wachten) +1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zeker, ook al vriest het, plenst het of onweert het, je moet elke dag heen. 3 uur ben je inderdaad minimaal wel zoet met een eigen paard, wat mij op nog een eventueel voordeel van leasen brengt. Soms zet de eigenaar s ochtends buiten en jij s avonds binnen of andersom. Dat scheelt een keer heen en weer fietsen :p Voor een eigen paard moet je vaak (behalve als hij in vol pension staat) minimaal 2 x per dag op en neer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mooie lange lijst :)

Andere antwoorden (2)

er zijn al hele goede punten genoemd dus ga ze niet herhalen.

wat heel belangrijk is: afspraken over schade op papier zetten.
een dier kan zich verwonden tijdens een buitenrit bv (kosten dierenarts) of kan schade aan/bij derden veroorzaken op het moment dat je vriendin verantwoording heeft.

vraag het dus na en zorg dat de WA voor elkaar is, mogelijk is het voor de eigennaar van het paard een prettig idee als de amazone over een ruiterbewijs beschikt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt:)
Ruiterbewijs wil ze wel gaan halen! Das wel een goeie tip en inderdaad slim op daar een contract voor te maken!! Dank :) (oja mn vriendim (andere) heeft een adres gevonden waar we nu hooi vandaan kunnen halen :D )
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je heb helemaal gelijk, Eucalypje! :-)
Dit soort dingen moeten goed afgesproken.
In sommige (maar niet veel) gebieden is het verplicht een ruiterrijbewijs te hebben als je buiten rijd en in duingebieden en zo moet je ook een duinkaart hebben voor je daar met je paard mag rijden. Dat is ook handig om na te kijken, want de boetes zijn hoog ;-)
Thuis kun je dan zoveel doen met je paard ergens anders moet Je meestal betalen en kun je er niet altijd naar toe maar als je thuis een paarde hebt dan moet je de strontjes en zo opkuisen en ergenanders niet