Kunnen mijn katten tegen deze nachtelijke vrieskou van -12 ?

Momenteel vindt er een kleine verbouwing in mijn huis plaats. Al die rommel en 'vreemd volk' zorgen er voor dat de katten aan het einde van de dag nauwelijks binnen durven komen.

Wat als ze het een keer écht vertikken ? Is hun vacht voldoende om ze warm te houden met deze vrieskou ?

By the way, de ene is meer een buitenkat terwijl de ander normaal graag veel binnen blijft. Beide komen wel geregeld buiten.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
30.6K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
wel als ze binnen blijven

Het beste antwoord

Doordat ze geregeld buiten komen hebben ze zich al redelijk aangepast aan de weeromstandigheden.
Zorg ervoor dat ze naar binnen kunnen, of dat ze bijv. in een schuur kunnen komen waar je een warm plekje hebt gecreeerd.
Ze zullen waarschijnlijk niet gaan slapen in deze kou, maar vinden heus wel een plekje waar het aangenaam genoeg is. En vinden ze het écht te koud, dan komen ze wel binnen.
Zolang ze genoeg voedsel tot hun beschikking hebben en normaal gevoed zijn (dus niet mager zijn), komt het helemaal goed.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Katten kunnen heus wel wat hebben.
Je kunt bijvoorbeeld op een beschut plekje een doos neer zetten met wat hooi erin[geeft warmte]en als ze het echt te koud vinden komen ze vanzelf wel binnen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat doe je met je kat als de vorst strenger wordt? Gaat het dier gewoon naar buiten of hou je hem beter binnen. Bij de dierenkliniek (admicare.home.xs4all.nl) is de mening dat een binnenkat niet beïnvloed wordt door temperatuursdalingen of de gevaren van koud weer. Toch zijn er een paar dingen te doen om de kat wat extra hulp te geven.

Katten die gewend zijn aan het buitenleven moeten worden aangemoedigd om niet te veel binnen te blijven wanneer het weer kouder wordt. Het lichaam van de kat zal zich aanpassen aan de lagere temperaturen door middel van de groei van een dikkere vacht en de opbouw van afweer tegen winterse invloeden. Als de kat buiten leeft is het belangrijk om het een verhoogde schuilplaats te geven. Bevroren aarde onttrekt namelijk meer warmte dan bewegende lucht. Het is van belang dat het dier uit de wind kan zitten en overweeg daarom om extra dekens of hooi neer te leggen. Let er op dat er geen vocht, bevriezing of schimmel voorkomt.

Als de kat toegang heeft tot uw garage of auto, wees dan voorzichtig met het starten van de auto. Katten slapen soms op de bovenkant van de motor van geparkeerde auto’s, omdat deze beschutting bieden tegen de wind en soms nog warm zijn.

Wie etenswaren voor de kat buiten achterlaat, dient er bij vorst voor te zorgen dat dit een paar keer per dag wordt gecontroleerd of het voedsel niet bevroren is. Het is met name van belang dat de kat onbevroren water heeft. Als ze geen schoon water heeft zal ze kunnen gaan drinken uit bronnen die verontreinigd zijn met huishoudelijke schoonmaakmiddelen, wegzout en antivries, wat giftig is voor de kat.

Is de kat in wintervacht goed beschermd tegen de kou, in combinatie met vocht is voorzichtigheid toch geboden. Een natte vacht isoleert immers veel minder goed en kan enorm veel energie aan het dier ontrekken waardoor de handhaving van de normale lichaamstemperatuur onder druk kan komen te staan. Wanneer een vacht nat wordt komen de haren tegen het lichaam aan te liggen en de lucht er tussen (de isolatielaag) verdwijnt dan. De koude buitenlucht komt nu direct in aanraking met de warme huid die daardoor afkoelt. De natuurlijke weerstand vermindert dan namelijk als gevolg van de temperatuursdaling.

Probeer te voorkomen dat de kat in “hondenweer” gaat stappen en als ze toch ontglipt droog haar zo snel mogelijk af (strijk met de haren mee) en laat de kat zich lekker opwarmen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1 van mijn katten was afgelopen nacht ook buiten maar ze voelde zonet toen ze binnen kwam niet koud aan maar ze kunnen altijd in de schuur slapen maar het licht er wel aan hoe oud ze zijn ik heb ook een kat van 18 jaar maar die mag niet naar buiten want die kan der eigen niet meer warm houden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Katten zijn dieren en dieren moeten ook in de winter blijven leven dus ja ze kunnen er prima tegen