Hoe houd ik mijn katten van het aanrecht?

Ik heb twee poezen (die over het algemeen heul lief zijn), maar die de vervelende gewoonte hebben om, wanneer ik niet kijk, op het aanrecht te gaan zitten en alles wat door op ligt op de grond te gooien dan wel op te eten. Aangezien ik ook wel eens kook op dat aanrecht, zijn daar ook zaken als messen in de buurt te vinden, en bovendien zou ik ook wel eens een par boterhammen te ontdooien willen leggen zonder er bij in de buurt te hoeven blijven.

Als ik het kan zien gaan ze er niet op, als ze er op zitten en ik kom er aan gaan ze er gauw af, dus ze weten dat het niet de bedoeling is. Maar hoe kan ik zorgen dat ze dat ook weten als ik niet in de buurt ben?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
11.3K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zeker niet te weinig brokken, de oudste is zelfs te dik ;)

Het beste antwoord

Laat die beestjes toch. Er is niks makkelijker schoon te maken dan een aanrecht. Dus voor de hygiëne hoef je het niet te verbieden. Ik heb heel mijn leven al katten en hou er dus gewoon rekening mee dat ik geen etenswaar laat liggen op het aanrecht. Of waar dan ook waar ik het niet zelf kan bewaken. Ik heb ze bijvoorbeeld liever niet in en op mijn bed. Daartoe laat ik ze gewoon niet in de slaapkamer. Kun je dat met je keuken doen, of heeft die geen deur ?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rieneke1
14 jaar geleden
je weet niet of het hier om binnen- of buitenkatten gaat.
bij binnenkatten zou ik het territorium zo min mogelijk beperken.
verder ben ik er ook makkelijk in, hup even een doekje er over.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, inderdaad ik ging er van uit dat het ( net als de mijne ) binnenkatten betrof. Dat zal wel veel verschil uitmaken. Een binnenkat zal het hele huis als zijn territorium beschouwen en het dus wat vreemd vinden als daar iets verboden wordt door de mens. Wie denkt die mens wel dat ie is ? Hij mag blij zijn dat hij ook in het territorium van de kat mag zijn. Een kat "duldt"( voor zijn eigen gemak ) de mens in "zijn" territorium.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het gaat mij niet zozeer om de hygiëne, maar meer om de gevaren die verbonden zij met mijn aanrecht. Hete pannen, messen, fornuis etc. En toch ook wel een beetje dat ze niet met mijn bammetjes er vandoor gaan. Verder vind ik een kat in bed erg gezellig, ik vind het leuk wakker worden met zo'n snorrend beest naast mijn hoofd. Is wel wat vaker beddegoed wassen, maar daar heb ik een vriendin voor ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou je kat wel willen zijn, maar je vriendin niet (haha)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Beperk die gevaren zoveel mogelijk dan. Messenrekje, deksels op de pannen, erbij blijven, .... Maar katten voelen hitte ook al van verre en zullen zich niet zo gauw branden. Als je al ziet hoe voorzichtig ze met een warm stukje vlees doen.
Rieneke1
14 jaar geleden
haha hier liggen we met z'n zessen in bed :)
lekker warm en cosy!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Van mij 'n plusje. Ik heb 't allang opgegeven en m'n oudste loopt over 't aanrecht, zelfs als ik erbij sta! Maar zodra ik moet koken of iets doen in de keuken gaat ze eraf. En ja.. ook ik maak alles eerst schoon eer ik iets ga bereiden!

Andere antwoorden (9)

Zet er plantjes met kattenkruid of citroengras neer.. daar hebben ze een hekel aan....
En tot ze het door hebben ze steeds met de plantenspuit nat spuiten en de spuit duidelijk zichtbaar op de aanrecht zetten.. een beetje kat heeft een hekel aan nat worden!
:-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hallo!...kattekruid zijn ze juist gek op hoor.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is een nieuwe voor me...
Rieneke1
14 jaar geleden
kattekruid (nepeta) is idd zeer aantrekkelijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ze worden idd megawild van kattenkruid én als je straf met water kan dat ook met de kraan. Kraan is meestal bij aanrecht. Mijn kat is regelmatig onder de kraan geweest vanwege 't aanrechtlopen en nóg loopt ze op 't aanrecht..
ja dat is heel herkenbaar.....ik heb het maar geaccepteerd want als ik niet thuis ben doen ze het ook.Dat maakt het voor de katten dat ze er toch op gaan ,want dan worden ze niet gecorrigeerd.Volgens mij kan je de katten het niet meer afleren.Of je had het al van kleins af aan moeten afleren.Voedsel laat ik niet meer op het aanrecht liggen...En maak elke dag voor ik voedsel ga bereiden het aanrecht goed schoon.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ze zijn nu nog jong, dus ik ben er nog op tijd bij!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ok .ja dan kun je ze steeds van het aanrecht halen en even met de plantenspuit nat spuiten.Ik hoop dat het je gaat lukken!
Rieneke1
14 jaar geleden
vervelende is dat de plantenspuit geen effect heeft als je er niet bent.
neem stevig karton oid ter grootte van je aanrecht, en beplak dat met plakplastic, plakkant naar boven, en leg dat op je aanrecht.
het zal je kat niet bevallen er op te springen.
wat ook kan, is je aanrecht vol zetten met lege pet flessen, zodanig dat hij het van de grond niet kan zien.
hij zal zich een hoedje schrikken van de omvallende flessen.
voor jou is het even onhandig allemaal, maar je kat zal er niet lang over doen het af te leren.
succes!

Toegevoegd na 1 minuut:
zorg daarnaast ook dat er geen eetbare zaken op het aanrecht liggen.
die verleidig is echt te groot.
Rieneke1
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hier spreekt heel duidelijk de kattendeskundige! Een plus.
Rieneke1
14 jaar geleden
dank :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heel goed antwoord!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
heel inventief ook met die plakfolie ! Zelf bedacht ? +1
Rieneke1
14 jaar geleden
ik zie je plusje niet mr timo?
niet zelf bedacht hoor, ik heb de opleiding kattengedragstherapie gedaan :)
katten zijn zooooo interessant!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik heb toch geplust inmiddels. Aha "kattengedragstherapie" gedaan dus. Dat is ook interessant. ;)
Rieneke1
14 jaar geleden
maar het is toch maar tijdelijk.
je hoeft het niet tot in lengte van dagen vol te houden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+ ook van mij! Ik vind 'm mega super! Ik heb 't wel 'ns geprobeerd met aluminiumfolie maar daar hebben ze niet op gereageerd hier...
Toch is het me gelukt. Zowel bij de aanrecht als de eettafel.
Elke keer als je het ziet een luide afkeuring laten horen. In je handen klappen of hard 'HEE!!!' of "NEE!!!'' roepen.
Maar misschien heb ik een extra gehoorzame kat...
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
knap werk. Lukt het ook als je er niet bent ?
AWM
14 jaar geleden
Ik zal een keer een webcam neerzetten. Weet ik eerlijk gezegd niet zeker.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
haha
Ten eerste weten die katten het ook als je er niet bent, maar ze weten ook dat er dan geen sanctie volgt dus hebben ze er maling aan.
Ten tweede weten ze ook dat jij ze heel lief vindt en dat er dus geen doodstraf op staat.
Een oplossing heb ik in huis; dat is een poes die al 8 kilo woog toen ik haar kreeg, ze is al 1,5kg afgevallen maar nog steeds te zwaar om er op te springen.
Twee; zet een bloemspuit (op straal afstelling) neer dicht bij de deur naar de keuken zodat je hem al in de aanslag hebt als je de keuken betreedt en schiet van zo groot mogelijke afstand. Hoe groter de afstand hoe meer ze het idee hebben dat jij zelf niet voor de straf aanwezig hoeft te zijn.
Drie; sommige katten zijn bereid om hun ziel te verkopen voor een speklap of een wijting: dan moet je berusten in je nederlaag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
een beetje peper strooien helpt ook .Maar dan krijg je niet van de foto,s
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zet eten een heel stuk van het aanrecht af
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sambal op 't aanrecht misschien? Het hielp wel bij mijn hond toen ze aan de tafelpoten begin te kluiven. Misschien hebben katten er net zo'n hekel aan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Keihard laten schrikken met heeeel veel lawaai. En veeg ze eraf. (Vegen en dus niet slaan). Katten schrikken daarvan en zullen dit misschien nog een tweede keer doen met jou in de buurt maar daarna echt niet meer hoor :)
En het is heus niet zielig.
Het is smerig als een kat op het aanrecht komt. Jij bereidt je voedsel daar! Een kat heeft daar niets te zoeken als hij wil klimmen dan gaat ie maar lekker buiten spelen, maar niet op het aanrecht. Voor je visite is het ook ranzig..
Wat zou jij ervan vinden dat je een bord eten krijgt geserveerd vanwaar daarnet nog een kat rond liep om te kijken of er wat te halen valt. Ik hoef geen kattenharen in mijn eten!