Is het fokken van rassen van huisdieren ethisch verantwoord?

Veel huisdieren worden gefokt op, tegenwoordig, vooral uiterlijke kenmerken en dit blijkt vaak de oorzaak van vatbaarheid voor veel ziekten en afwijkingen en een vroegtijdige dood. Wordt hier tegen geageerd, b.v. door de dierenbescherming of een politieke partij?

Weet jij het antwoord?

/2500

Eigenlijk niet. De natuur heeft een selectieprocedure waardoor de sterkste van het ras zich kunnen voortplanten. Iedere inmenging van de mens doet daar geen goed aan. Hoewel het op zich wel goed is te kijken naar de juiste kenmerken van een ras. Zelf heb ik een Duitse Staande Korthaar en binnen de nederlandse vereniging voor duitse staande kortharen wordt zeer streng gekeken naar het uiterlijk en bouw van de honden waarmee wordt gefokt. Ik geloof wel dat dit juist is. Daarnaast worden eisen gesteld aan de proeven die het dier heeft ondergaan (jachtproeven), waar ik minder waarde aan hecht.

Nog partij voor de dieren noch de dierenbescherming hebben dit item hoog op de agenda staan. Het grote probleem in deze is dat nagenoeg elk huisdier gefokt is (ja ook de kat) en men met regelgeving direct de stemmer dan wel de donateur raakt. Overigens is het fokken van dieren met specifieke uiterlijke en innerlijke kenmerken niet iets van de laatste jaren maar is dit al eeuwen gaande en niet alleen bij huisdieren maar bij alle dieren die wij mensen "gebruiken", ook de problemen met ziektes en geboren afwijkingen is iets dat ook al die tijd al voorkomt, vergeet niet dat elk ras is ontstaan door inteelt.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100