hoeveel moet ongeveer een tamme mannetjes rat wegen?

de bruine, is namelijk volgens mij best dik :S

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5.5K
Amadea
12 jaar geleden
Ik zie een beige en een donkergrijs beestje, geen bruine...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er is nogal verschil tussen ratten onderling. Wij hadden 'gewone' maar ik heb ook veel grotere gezien.
Als je 'm om zijn buik pakt, krijg je een idee van zijn spekvoorraad.
Probeer anders meer groente/fruit te geven als je denkt dat hij te dik is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wel mee uitkijken, want soms raakt het spijsverteringsgestel verstoord. ze mogen ook niet alles hebben (zie link) http://dier-en-natuur.infonu.nl/huisdieren/80128-wat-mogen-ratten-eten-en-wat-niet.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ eucalypje: goede link. Maar sommige dingen kregen onze ratten wel en gedijden er prima op. Sinaasappel bijvoorbeeld, ze kloven zo'n halve helemaal leeg.

Antwoorden (2)

Dat maakt niet zo veel uit, als jij ze maar niet te dik vind. Er zijn namelijk hele grote ratten die zwaar zijn maar toch slank en ook kleinere ratten die wat lichter zijn en toch dik aanvoelen.

Je kan ze regelmatig gaan wegen en dan kijken of het gewicht veranderd door wat je ze voert.

Een rat hoort ongeveer 15 gr. voer per dag te krijgen, met nog wat extraatjes erbij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
waarschijnlijk bedoel je de bovenste gele (argente) rat met rode ogen? (de andere kleurslag noemt men 'zwart')
;-)

mannetjes zijn over het algemeen groter, forser, en dus zwaarder dan vrouwtjes.

het mannetje heeft vaak een stuggere vacht met ietwat langer dekhaar. (vergelijk het maar eens met de zwarte) wat hem ook dikker kan maken voor het oog

in tegenstelling tot het andere ratje is de gele een dumbo rat waardoor het koppie boller/dikker lijkt.

alles bij elkaar lijkt het een bolle knager, maar vind hem er beslist niet te dik uitzien.

Volwassen mannen wegen tussen de 300 en 800 gram, de vrouwen tussen 250 en 400 gram. (zie link)

een rat van bv 800 gram (heb ook van die bakbeesten gehad ;-) heeft natuurlijk ook een behoorlijke lengte, dus let niet enkel op het gewicht ;-)

Toegevoegd na 4 minuten:
2e link over wat een rat wel en (écht) niet mag eten
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je link gaat over voortplanting, maar je kunt eenvoudig naar een gedeelte over voeding doorklikken.