Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Konijnen hebben tabak gegeten. Is dit problematisch en zo ja, wat te doen?

Ongeveer een halve sigaret hebben ze met zijn twee op. Niet veel dus. Ik weet dat konijnen geen braakreflex hebben. Heb de DA al gebeld, maar wist niet echt wat te doen. Ze dacht niet dat zo weinig tabak schadelijk zou zijn. Ik maak me toch een beetje zorgen. Ze zijn nu aan het eten.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je ze nog een paar uur in de gaten houdt en er is niets, dan zal het wel meevallen, denk ik.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt denk ik beter kaas op je muizenval doen:p

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Ik heb deze link ff bekeken. Helemaal onderaan zie je de top 10 giftige planten voor konijnen. op nr 8 staat de tabaksplant. Goed is het dus niet...

Hoe laat hebben ze dat gegeten? Want als het echt een giftige werking heeft zou je dat al snel merken denk ik.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kwartiertje geleden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit lees ik op je link: "Een nicotinevergiftiging leidt tot rillingen, een versnelde ademhaling en verlammingsverschijnselen. Het slachtoffer wordt geleidelijk gevoelloos en raakt tenslotte in coma."
Weet ik tenminste wat ik in het oog moet houden :) Bedankt!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik hoop echt dat het goedkomt! Ik moet weg maar kijk vanavond laat nog fftjes, wat vervelend zeg! Hopelijk is de hoeveelheid van de sigaret te klein!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit stond er ook: Het innemen van onbehandelde bladeren is dodelijk. Onbehandelde bladeren dus, dus recht van de plant. Misschiend at dit nog wel meevalt dan...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe is het nu????
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ze doen helemaal niet vreemd, dus ik denk dat alles wel in orde is :) Geen rillen, geen versnelde ademhaling, geen verlammingsverschijnselen...
Mijn nijnen zijn gewoon aan het rondhuppelen nu!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Pfoei wat een opluchting voor je! Gelukkig maar!!

Andere antwoorden (1)

Tabak is echt heel erg giftig. Zelfs een mens kan al zelfmoord plegen door één sigaret op te eten.

Tabak (Nicotiana tabacum)
Familie der nachtschaden. De plant bevat het zeer giftige nicotine. Het innemen van onbehandelde bladeren is dodelijk. Een nicotinevergiftiging leidt tot rillingen, een versnelde ademhaling en verlammingsverschijnselen. Het slachtoffer wordt geleidelijk gevoelloos en raakt tenslotte in coma.

Als jouw dierenarts het niet weet, bel dan nog maar eens een andere dierenarts, want een konijn is toch veel kleiner dan een mens, dus de vergiftiging gaat nog veel sneller. Ik kan je verder ook geen goede raad geven helaas, daar hebben de dierenartsen voor gestudeerd. Je kunt ze wel in de gaten blijven houden, maar als je verder niets voor ze kunt doen dan heeft dat weinig zin. Ik hoop voor jou dat het allemaal goed gaat komen met jouw lieve konijnen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding