ik heb een juwel aquarium van ongeveer 200 ltr,met een originele tl bak met 2 tl lampen (90 cm),welk type (wattage) tl lamp voor optimaal licht?

Toegevoegd na 1 uur:
ik gebruik nu een Sun-Glo (4200k) een Aqua-Glo (1800k) beide 30 watt.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bij een dierenspeciaalzaak hebben ze vast verschillende type
lampen en daar kun je het verschil in (zichtbare) lichtopbrengst zelf keuren

Het beste antwoord

er is een direct verband tussen het vermogen van een tl-buis en z'n lengte. Dus hoe langer de buis hoe groter het vermogen.
Als langere buizen geen optie is, is het vermogen al bepaald.
Wel zijn er heel veel verschillinde kleuren waardoor de bak meer of minder verlicht wordt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het aantal Watt. staat vast. Let wel, als je gaat kiezen welk type lamp je neemt dat deze allemaal een verschillende kleureneffect geven. Als je er serieus geld in gaat steken zal ik je adviseren om even te kijken op een aquariumforum om te zien welke tl (of combinatie van verschillende tl's) een mooi licht geeft in je aquarium. Sommige type zijn erg mooi samen en sommige lampen zijn 'lelijk' als het je aquarium gaat belichten.