Hoe voorkom ik dat mijn katten statisch geladen worden?

Ze knetteren er over heen! In deze tijd moet ik ze dagelijks kammen (halflang haar en in de rui) en dat gaat niet zonder schokken en punkkapsels. Ligt dit aan mijn kam of aan de fleece-deken? Of is mijn huis te droog?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
18.9K

Het beste antwoord

dit verschijnsel ken ik meer van vriesweer.
ik zou kammen met een vochtige kam, of je katten licht bevochtigen.dan ben je er van af.
bovendien wil je niet dat je katten een hekel krijgen aan het kammen.
verder wil een eenmalige borstelbeurt met een furminator wel helpen als ze nog zo in de rui zijn.
een capsule visolie over het eten is ook uitstekend voor de vacht.
Rieneke1
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik denk dat je katten het water niet zo gaan waarderen..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb het met aanraken tijdens vriesweer,ik schrik,de kat schrikt en kijkt mij argwanend aan.
Rieneke1
12 jaar geleden
idd is een licht vochtige doek afdoende, of een vochtig kammetje. maria, ik baal er ook van, het is niet best voor de onderlinge sfeer :s
dat het nog maar lang vorstvrij mag blijven!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben dan ook benieuwd of het deze keer uitblijft want ik denk ook dat het met mijn karpet te maken heeft gehad dat niet van wol was.
Het karpet is nu tijdelijk weg i.v.m. het zindelijk maken van mijn pup.

Andere antwoorden (2)

De statische lading kan zich inderdaad beter opbouwen in een droge lucht, dus als je de luchtvochtigheid een beetje hoog kunt houden (ca. boven de 50%) dan zul je het probleem verminderen. Ik zelf heb daartoe vorig jaar voor € 50, - een luchtbevochtiger gekocht bij "Saturn" en het ding werkt perfect (300 ml/h).

Verder scheelt het ook welk schoeisel je aan hebt, ben je goed geaard dan heb je ook veel minder last van statische oplading. Dus geen rubberzolen, wel blote voeten.

Ja, of je er helemaal afkomt is de vraag, het is niet voor niets dat je voor natuurkundige proeven met statische elektriciteit "een kattevelletje" en een glazen staafje gebruikt om de elektriciteit op te wekken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je fleecedeken synthetisch is , is het dat. Zodra je met een katoenen handdoek over je kat wrijft verdwijnd de statisch geladenheid.