Welke "snacks en kauwdingen" zijn echt goed en geschikt (zonder risico) voor de meeste honden en niet duur?

Bekend zijn bv de buffelhuid kluiven, maar behalve duur niet geschikt voor alle honden ze lusten het soms niet.

Dentastix Pedigree lusten ze meestal wel(enorm duur) maar "vertrouw ik niet" (komt uit Mars.inc en net als zoveel bekende merken 'leuk bedachte commercierommel' die elke hond bijna lust?
Frolic Bonzo idem...of zie ik dit onjuist?
Allemaal ingesteld op zoals wij de "zoethoudertjes" kennen die alle kinderen zo lekker vinden?

We geven ze hier maar weinig in feite en ze zijn keurig op gewicht.
Verse/diepvries slagers kluiven is ook opletten wat je koopt, en tegelijk erbij blijven zolang deze nog niet geheel op is.(minder belangrijk voor de aankoop)
Soms worden ze glad en glibberen te snel naar keel en kan je DIEP in de de keel zoeken naar dat ding, anders kans op 'ellende'...

Wat ons goed bevalt blijven dan die gedroogde runderpensstaven (stinken wel enorm) en relatief betaalbaar(mits je gelijk via staffelkorting inkoopt bv).
Nadeel is alleen "snel op" maar tegelijk weet ik ook dat een hond niet let op 'veel of weinig' maar keurt met vooral de neus ;)
Voordeel is wel dat je de GROTE honden de wat grote harde kan geven en de kleineren passende stukjes en zijn we deelbaar.

Gedroogde runderoren etc zijn intussen onbetaalbaar. Idem bullepees en die letterlijk stinkend duur (lees herkomst er van ook?)

Wie heeft ideetjes of tips, geen splinterkansen enz, geliefd bij meeste (grote) honden en belangrijk: houdbaar en betaalbaar.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Het enige waar onze dierenarts gematigd enthousiast over was zijn die witte staven van, als ik het wel heb Pedigree, omdat ze die makkelijk fijnkauwen en er dus geen hele brokken naar binnen geslikt worden. Ze verteren bovendien vrij snel. AL het andere vond hij TE gevaarlijk! Hij moest vele operaties uitvoeren, vanwege problemen in de ingewanden door staven, botten en alles wat jij noemt. Dit advies vond ik behoorlijk rigoureus, omdat honden graag kluiven.... maar ik geef het je gewoon even mee.

Wij geven onze middelgrote hond kauwstaven van gedroogde runderhuid. Bij de dierenzaak kosten 10 staven ca. 6.50 Bij de Aldi heb je snackstrips, deze kosten 0.79 per zakje van, ik meen 20 stuks. Probeer wel even uit welke je hond goed verdraagt, onze hond verdraagt geen producten waar kippeneiwit in verwerkt is, daar krijgt hij jeuk van. Verder kopen we bij de dierenwinkel hele kleine gedroogde hondenkluifjes/koekjes, die hij krijgt als beloning. De Aldi heeft ook bakjes hondenvoer, niet erg duur, voor als je je hond eens een enkele keer wilt verwennen.

Het enige dat mijn hond eens per dag krijgt is een runderpensstaaf. Daar worden ze niet dik van, is goed voor de darmen en het gebit. Het is bovendien betaalbaar. Zij moet er echter wel eerst iets voor doen. Voor niets gaat de zon op. Zo snijdt het mes aan twee kanten. Alle andere rommel komt hier niet in huis. Op de wandeling neem ik wel eens een paar pensbotjes mee. Die superkleine verrassingen voor bijzonder gehoorzaam gedrag.

Ik heb vaak Boxby hondensnacks, en runderkluiven. Je zou eens op een hondenforum kunnen kijken voor goede gezonde snacks. Pedigree, Frolic, Bonzo en als die rotzooi komt hier ook nooit in huis, dierenartsen raden dit misschien aan, maar krijgen daar gewoon geld voor om te verkopen. Ook weten zij 0,0 van voeding af, maar een heel klein stukje leerstof van hun opleiding bestaat uit voeding, en weten dus niet wat écht goed is. Veel DA's raden Royal Canin en Hills aan, alleen maar omdat ze veel geld krijgen van de fabrikant om hier reclame voor te maken en te verkopen. Royal Canin bevat zelfs BHA en BHT, kankerverwekkende en verslavende stoffen. Dus dat is de rede waarom een hond het 'zo lekker vind'.. Buiten dat ook nog eens ontzettend veel zout en graan, wat de brok, in verhouding (graan kost niks) erg duur maakt.

Ik zou me alleen richten op natuurlijke materialen zoals pensstaven en gedroogd vlees. In de meeste pedigree spullen zitten alleen geur en smaakstoffen als lokkers en verder niet veel goeds. Daat heb je volgens mij helemaal gelijk in. Een tip is om stukjes gedroogd oor te nemen. In zo'n zak zitten heel veel stukjes gedroogd oor, waar je best lang mee doet. Ze zijn daarnaast heel veel goedkoper dan de gewone gedroogde oren. Ook haal ik bij de makro vaker bullepezen, die kosten de helft van de pezen bij de intratuin. Het is een favoriet van mijn hond, maar ik vind het zelf ook behoorlijk duur. Bij de makro is het nog net te doen. Voor de wandelingen (als beloning) neem ik pensstaafjes (niet gedroogd maar staafjes) mee die in stukjes gaan. Verder koop ik ook vaker kleinere botjes, mijn hond (die toch behoorlijk aan de maat is) doet daar een kwartiertje tot half uurtje mee. Dat lijkt me voldoende. Die grote botten liggen vaak lang omdat mijn hond er na een half uurtje niet meer in geïnteresseerd is.

Wat dacht je ervan om je eigen droogmachine te kopen? Ze beginnen vanaf 30 euro. Als er vlees in de aanbieding is snij je die in stukjes, je legt ze erop voordat je gaat slapen, en als je op staat zijn ze klaar. Je kan bijvoorbeeld ook fruit drogen, alles wat je hond lekker vindt (: Bij de C1000 hebben ze bij de vleesafdeling ook altijd van die pakjes vlees met zo'n oranje sticker op. Veel vlees voor weinig geld. Maar je kan natuurlijk ook botten geven. Ik geef mijn hond al een ruim jaar dagelijks botten, en er is nog nooit iets gesplinterd. Je hoort het zelden dat een bot splintert, dus daar hoef je je geen zorgen over te maken. Je moet je hond wel leren eten. Dat betekend dat je in het begin met 'zachte' botten moet beginnen: Kippennekken en eendennekken. Die kosten tussen de 50 cent en 2 euro per kilo. Je ontdooit ze(Ze zijn in de vriezer enorm lang houdbaar) en je houdt een nek aan het uiteinde vast(Ja, het went), je laat je hond aan het andere eind bijten, en pas als hij het bot goed heeft gemalen geef je hem meer van de nek. Het is dus belangrijk dat je je hond goed leert eten. Daarna kan hij hardere botten aan, zoals hazenkarkas, reeënkarkas en uiteindelijk zelfs hertenkarkas. Je kan een hond alles geven, met uitzondering van: -Gerookte of verwarmde botten(Ook als ze al afgekoeld zijn! De structuur veranderd als je botten verwarmd) -Dragende botten -Botten die je niet met een (degelijke) tuinschaar kan doorknippen Alles is relatief goedkoop en lang houdbaar.

Bij de supermarkt kan je gewoon 1 zakje met dunne, kleine botjes (lengte ong. 10 cm, 20 stuks) kopen. Mijn hond doet daar 1 dag mee en vind ze heerlijk!

Ik koop altijd een kalfspees voor de honden. Doen ze lekker lang mee en ik heb nog nooit splinters gezien. Het ruikt wel een beetje, maar ik geef ze dan ook buiten of in de gang. Wat helemaal lang mee gaat is zo'n heel lange bullepees. Kost vaak wel tegen de 8 euro maar vinden ze heerlijk en gaat lang mee:) Zelf koop ik ze bij een diervoederbedrijf, zijn ze het goedkoopst:)

Koop een Kong. Ze zijn wat prijzig in aanschaf (soms in de aanbieding), maar het geld echt dubbel en dwars waard. Ik vul 'm met gemalen hondenvoer, 's zomers met water of karnemelk en eventueel stukjes fruit en dan in de vriezer (ijsje), enz. Als je even googled vind je zo allemaal 'recepten' zelfs. Onze (grote) hond is er echt heel lang mee zoet en met een kauwstaafje maar een kwartiertje of zo.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100