Welk kussen/bodembekleding blijft schimmelvrij in het hondenhok ?

Mijn hond verblijft graag in weer en wind buiten en heeft daarvoor een hok.
Om hem niet op de planken te laten liggen ligt er een droogloopmat in en een deken.
Uiteindelijk gaat alles schimmelen.
Wat is wel "blijvend" geschikt als ondergrond ?

Toegevoegd na 1 minuut:
's Avonds en wanneer hij niet in de tuin is wordt de opening van het hok afgesloten met een plaat hout.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4K

Antwoorden (3)

Je kmoet wat gaten boren in de bodem zodat het kussen vanonder kan luchten dan heb je geen schimmel.
En elke dag het kussen een keer omdraaien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een droog kussen of kleed. En dat is dus de kunst : zorgen dat het hok / kussen /kleed voldoende geventileerd is, zodat ALS het nat wordt, het ook weer kan drogen. Dus voldoende ventilatie in het hok zelf, en het kussen ergens bovenop leggen waar de lucht er onderdoor kan stromen ; een houten vlondertje of een rooster bijvoorbeeld. Als het zo op de grond (planken op de grond) ligt, trekt er zelfs van onder vocht in, dus er moet hoe dan ook een laagje lucht tussen zitten. Ook beter voor de hond.

Maar ook dan kan het weer zodanig lang voortdurend vochtig zijn, dat er toch schimmelvorming optreedt, puur omdat de lucht zelf niet droogt. Regelmatig wisselen , wassen en goed laten drogen is dus wel ene minimale vereiste.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hok staat, zoals op de foto's is te zien, op (met rubber omklede) pootjes. Niet op de grond dus.
In zo'n hok hoort helemaal geen kussen of kleed.

Je zou de hond groot plezier doen door er heel veel stro in te doen. Dat schimmelt niet en is isolerend, dus warmer dan lappen en kussens. Hooguit een laag stro met als herkenbaar iets een losse lap. Op het stro gelegd zal deze lap niet schimmelen en kan er na gewenning gewoon weer uit worden gehaald.
Ivana
12 jaar geleden
Rieneke1
12 jaar geleden
ik zit net een artikel over de havenkatten van ijmuiden te lezen.
de stichting die hokken voor ze neerzet, raadt stro juist af, omdat het snel vochtig wordt en blijft.
ook zou het luizen aantrekken.
zij adviseren incontinentiematrasjes, met daarop een fleece dekentje.
Ivana
12 jaar geleden
Iedere jager die ik ken en zijn honden buiten heeft, houdt ze op stro. Stro is isolerend en tien keer warmer dan een fleece dekentje.
Een dubbelwandig hondenhok wordt ook niet vochtig als de hond en in ligt. Als het goed is zit er tussen de deur en de slaapruimte ook nog een schot en het moet op een verhoging staan. Het hok op de foto staat wel erg dicht op de grond en bovendien op gras, wat niet bevorderlijk is voor droogte.
Ik heb mijn jachtvrienden nog nooit horen klagen over luizen. Het stro wordt natuurlijk wel op gepaste tijd verschoond. Als stro van zichzelf luizen zou herbergen, zou je er ook geen pasgeboren kalf op mogen leggen en mee droog mogen wrijven. Maar goed dat je het zegt, alle kennis is waard om meegenomen te worden. ;-)
Rieneke1
12 jaar geleden
bedankt ivana, zelf heb ik geen ervaring met stro.
in de opvang is het ongeschikt, omdat het bij kleinere dieren in de ogen kan prikken.
het luizenverhaal vond ik ook wel apart.
Ivana
12 jaar geleden
Voor kleine konijnen gebruikte ik ook altijd hooi in plaats van stro, dat klopt. Maar er worden nauwelijks kleine honden in kennels gehouden door jagers, dus is stro geen bedreiging voor de ogen. Groetjes.
Rieneke1
12 jaar geleden
ik heb er geen verstand van, maar ooit werd er toch gejaagd met dashonden, tekkels en jack russels?
die doken de holen in.
is dat niet meer in gebruik?
Ivana
12 jaar geleden
Jawel Rieneke, dat doen ze nog steeds, maar die leven in huis en niet in kennels. Ik ken meerdere jagers met een of twee grote jachthonden, die buiten verblijven, en een of twee tekkels, die lekker in huis mogen slapen. Meestal op aandringen van de vrouw des huizes, die "die kleintjes" niet in de kennel willen laten, dat vinden ze zielig.
In Engeland worden de beagles en hounds, ook buiten het jachtseizoen, in stallen gehouden. Maar Engeland is natuurlijk een hoofdstuk apart.
Rieneke1
12 jaar geleden
dank voor alle uitleg ivana, +
Ivana
12 jaar geleden
Graag gedaan. het is nou eenmaal mijn wereld, dus weet ik er een beetje van.