Waarom wisselt een paard van gang?

Bedenkt een paard zelf dat het anders gaat lopen als ze harder willen of 'vallen' ze automatisch in een andere gang als ze harder gaan?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Ditzelfde zie ik bij mijn hond. Als ze zelfstandig voor me uitloopt in het tempo dat bij haar hoort, gaat ze in draf, galop of gestrekte galop. Al naar de snelheid die ze wil bereiken.

Loopt ze echter naast me, dan is de snelheid voor haar te laag en vervalt ze automatisch in telgang, wat heel lelijk is om te zien.

Ik denk dat het bij paarden eender werkt als ze, onbereden, zelf onbewust kiezen.
Ivana
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha klopt is geen gezicht hè die telgang! + van mij
Ivana
12 jaar geleden
Telgang bij honden is net alsof ze in d'r broek gepoept hebben.
(Op de show is het ook een dikke minpunt.)

Andere antwoorden (3)

Gangen zijn net als versnellingen in je auto. Voor versnellen gaan ze in een hogere versnelling en andersom. Dit gaat geheel natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ook bij jou werkt het zo. loop maar eens mee met een fiets. eerst loop je langzaam je versnelt als de fiets harder gaat. Wordt het tempo opgevoerd zul je gaan joggen (het draven van een paard)
Alle viervoeters doen dit zo overigens. Wil je je eigen galop voelen, moet je ff op handen en voeten lopen. Je kunt ook naar de apen kijken natuurlijk
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het paard probeert zo weinig mogelijk energie te verbruiken. Elke gang heeft een bepaald snelheidsbereik waarin de gang betrekkelijk efficient is. Er is wat overlap tussen de verschillende gangen, snelheden waarin twee gangen allebei niet erg gunstig zijn en daar hangt de voorkeur af van individuele verschillen.

De coordinatie tussen achter en voorpoten wordt door de genen bepaald (neurale aanleg en ontwikkeling, mensen gaan bv over van telgang naar draf rond 4 jarige leeftijd). Er zit waarschijnlijk maar een marginaal verschil tussen de efficiëntie van telgang of draf en er zitten wat gangen tussen (ambling). Dat soort gangen zijn vooral genetisch bepaald, voor telgang is ook geselecteerd, het kan wat comfortabeler zitten dan bij draf, vooral bij beide benen van de ruiter aan 1 kant van het paard. Er is ook nog de kanter (canter) een veel gebruikte drietellige gang, die wat lijkt op galop, maar wat minder snel en vermoeiend voor het paard is.

Het belangrijkste verschil tussen de gangen is de stap, het dier wordt gezien als een omgekeerde slinger, waarbij de gang over een gestrekt been gaat, de snelheid wordt omgezet in hoogte en dan weer naar horizontale snelheid. Dan komt het andere been en doet weer hetzelfde, dat is de manier die wij gebruiken als we wandelen, de belasting voor de spieren en pezen is dan erg laag. Er is echter een maximum aan de snelheid die je zo kunt bereiken, dat wordt bepaald door de beenlengte.

Bij snellere gangen moeten de rekkende pezen de krachten opvangen, de energie opslaan en weer afstaan. Daardoor kunnen pezen warm worden en schade oplopen. Bij snellere gangen is de hoogte en de snelheidsenergie op een bepaald moment erg laag en de energie zit op dat moment in de pezen, het model voor dat soort gangen is een bal op een veer.