Welke wet of regelgeving is er m.b.t. 'vreemde katten' die in je omheinde tuin springen of vallen? (zie toelichting)

Voorbeeld: hier heb ik een goed omheinde tuin van ca. 7 x 14 meter (schuttingen) die tevens zorgt dat mijn eigen katten en honden geen overlast kunnen geven bij o.a buren.
Tegelijk is het veilig voor je (eigen) katten en hou je zicht op wat ze uitspoken en eten ;)

Maar veel buren 'gunnen hun katten een vrijer leven' en in de buurt wonen al vlot 75 andere katten!
(Soms paar minder, want die ooit werkte bij de dierenambulance zal WETEN hoeveel katten buiten alsnog worden aangereden en vaak enorm lijden...)

Ook de honden kunnen meestal vrij -in en uit huis- naar de tuin.
Dus is hier sprake van een roedel van katten en honden en onderling respecteren ze elkaar en spelen veel.

Dan de hamvraag: Hoe goed je ook te tuin omheind hebt, ergens zal altijd nog wel een kat uit de buurt eens kans zien (of van balkon vallen) en belanden in deze tuin, en er dus NIET meer uit kan zonder onze ingrepen.
(nooit gebeurd gelukkig maar is wel kans op)

Voor de roedel is dit dan "inbreuk op HUN territorium" en kan er groeps ('prooi') gedrag komen en de vreemde kat die poogt eruit te klimmen (zie plaatje) kan van schrik van de schutting vallen (dan lijkt dit een prooi).

Kans dat ze dit nog 'mild en speels oplossen' door de kat alleen op te jagen is wel groot, maar in dit spel KAN het ook te ruig gaan en de kat raakt bv zwaar gewond (of erger)!

Wie is er dan aansprakelijk?
Ligt de verantwoording bij de baasjes van die buurkat?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Er is geen wet- of regelgeving omtrent vreemde dieren op jou grondgebied. Elke eigenaar is verantwoordelijk voor de gedragingen van zijn dier, indien er een vreemd dier op jou terrein komt en dit wordt aangevallen door een dier dat op jou terrein thuis hoort en jou terrein is voldoende afgeschermd is dat het probleem voor de eigenaar van de binnendringer. De enigste regelgeving is dat jij een dier niet onnodig mag laten lijden. Dit houdt in dat op het moment dat jij merkt dat jou dieren op een ander dier jaagt jij terstond in moet grijpen om lijden te voorkomen, dus de vreemdeling buiten de tuin zetten.

Nee, ik denk niet dat je aansprakelijk gesteld kan worden voor het opzettelijk verwonden of doden van een andermans huisdier, mocht er per ongeluk een ander huisdier in jouw tuin komen. Dat is dan gewoon domme pech voor het huisdier. Hoe vreselijk ook. Ik denk dat het vergelijkbaar is met een hond of kat die aangereden wordt door een auto. Die auto doet dat immers ook niet met opzet. (mag je althans van uitgaan) En dat is immers het risico als je je huisdier vrij naar buiten laat gaan. En dan heb ik het wel vooral over de kat. Mijn kat is in de winter toen er een dun laagje ijs lag ook wel eens kletsnat thuis gekomen. Waarschijnlijk dus door het ijs gezakt. Dat had ook heel slecht kunnen aflopen. Maar daar zou ik mijn buren toch niet aansprakelijk voor willen stellen omdat ze hun vijver niet ijsvrij gemaakt hadden.

Er bestaan goede katten-schrikdraadapparaten in de handel bv. boerencoöperatiewinkeltjes en zijn zeer effectief + zelfs inbrekers hebben er een hekel aan. Wel kan het aanbeveling verdienen een boerenzoontje de installatie te laten aanleggen, die hebben er ervaring in.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100