Hoe weet je of een kat een zwerfkat is?

We waren vanmiddag op de woonboulevard waar ik op een gegeven moment even in de auto bleef zitten toen mijn man wat ging ruilen. Er stond een oliebollenkraam en daar hield zich een ontzettend schattig katje op. Hij kwam steeds vanzelf op de mensen aanlopen, en als die haar/hem even gekriebeld hadden (of niet) dan liep ie ze even na, maar niet verder dan de stoep. Dan draaide hij zich weer om en wachtte op andere mensen waar hij dan weer naartoe liep.

Ook ging hij steeds op de picnictafel zitten die bij de oliebollenkraam stond. Echt een heel aanhalig ding was het.

Ik heb er ontzettend schik in gehad. Later hebben we heb zelf ook nog even aangehaald en gekroeld. Ik wilde hem zo wel meenemen. Maar voor hetzelfde geld was ie van iemand geweest. Hij zag er niet echt ondervoed uit ofzo, maar dat kan ook komen doordat ie nog wel regelmatig wat kreeg van mensen die wat bij die oliebollenkraam hadden besteld.

Hoe kun je nu weten of zo'n kat een zwerfkat is?

Toegevoegd na 7 minuten:
Hij had geen halsband om, maar bovenop zijn kopje zat wel gestold vet, dat was wel zielig.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.4K

Het beste antwoord

als zo'n kat bij je aan komt lopen, kan je hem een (tijdelijk, papieren) bandje omdoen, waarin je vraagt of er een eigenaar is.
komt daar geen respons op, dan zou je even naar de dierenarts kunnen gaan om een eventuele chip te laten lezen.
in deze situatie kan je het katje goed bekijken, en op de site van amivedi kijken of het diertje vermist is.
daarmee houdt het wel zo'n beetje op: er zijn legio katten die de werkdagen van de baas buiten moeten doorbrengen, en daar een invulling voor hebben gevonden.
Rieneke1
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Prima suggestie. +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat een gewéldig idee, nooit aan gedacht! Maar ik zou alleen iets stevigers nemen dan papier, een lintje ofzo.
Rieneke1
12 jaar geleden
@imvb, als je een briefje maakt en dat strak oprolt, is dat redelijk stevig :)
Rieneke1
12 jaar geleden
@dezegebruiker, het al dan niet aanhalig zijn zegt niet zoveel, hoewel katten die al langer zwerven wat schuwer kunnen worden.

Andere antwoorden (6)

als hij een halsband omheeft is het zoiezo geen zwerfkat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zwerfkatten zijn vaak erg schuw.
Aan de verzorging van de vacht kun je ook veel zien. Is de kat schoon, weldoorvoed? Als je 'm op kunt tillen, kun je in de vacht kijken of je veel vlooienpoepjes ziet, of zelfs de vlooien zelf.
Soms heeft een zwerfkat kleine wondjes die er niet verzorgd uitzien.
Maar helemaal zeker weet je het haast nooit. Als het bij je huis is, kun je het wat meer in de gaten houden en vragen stellen aan de buren en dat tijdelijke bandje vind ik een gouden idee!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Katten die aan de vuil containers zitten rommelen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Aangezien deze kat op de picknicktafel van de oliebollenkraam ging zitten verwacht ik dat hij van de eigenaar is van de oliebollenkraam.

Bij een dergelijke kraam hebben ze vaak een kat om de muizen bij het meel vandaan te houden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rieneke1
12 jaar geleden
dat zou mooi zijn!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De oliebollenkraam is het huis van de kat.
Veel katten die van huis verdwaald zijn dragen een halsband. Een halsband betekent dus niet dat de kat niet zwervende is. Je kan vragen aan de eigenaar van de oliebollenkraam of de kat van hem is. Het zou ook goed kunnen dat het een verdwaald katje is dat de weg naar huis niet meer weet. Bij de oliebollenkraam vindt hij dan eten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als de kat er niet slecht uitziet denk ik dat hij van iemand is.Ik zou de mensen van de oliebollekraam vragen of hij/zij er vaker zit.Als dat zo is denk ik dat hij lekker aandacht wil die hij/zij ook krijgt prima plekje.neem een kat niet zomaar mee daar doe je de eigenaar erg veel verdriet mee en een hoop stress met zoeken.Denk dat de baas weg is(werk) en de kat gaat voor aandacht en een oliebol.