Is over-datum (droog)voer dieren nog wel langer bruikbaar?

Volgens meerdere bronnen waaronder paar resellers van de bekendere en betere merkbrokken (hond en kat) en contact met soms de fabriek zelf, is het nog behoorlijk lang bruikbaar.
Heeeeeeel af en toe (als waardering voor alle vrijwilligerswerk en opvang dieren) krijgen we (gratis) over-datum brokken en dan met 'label erop': tenminste houdbaar tot, en niet te gebruiken tot!

Beiden zeggen ze in feite hetzelfde (onderdeel van onze commercie-wereld) en mits goed bewaard (donker, kurkdoog, muizenvrij en temperatuur tussen 10-22 graden etc.) kunnen deze brokken nog vaak meer dan jaar, soms langer gebruikt worden. Wel met dan de nodige alertheid dat naarmate de tijd enorm verstreken is, de perfecte voedingswaarde wel iets zal dalen!

We letten dan ook nog goed op de kleur en geur brokken en bij twijfel geven we het niet uiteraard.
We zijn super blij met deze giften en tot nu toe ook nooit zieke dieren door het geven van dit merkvoer gehad gelukkig!

Op moment hebben we aantal (grotere) zakken pup voer "over" en tekort aan kattenvoer (adult.)
We willen graag iemand (bijv. andere opvang of ook minima) hier blij mee maken en eventueel ruilen tegen wat blikvoer katten.
Alle katten krijgen hier gewoon (goede) brok, maar enkelen zijn of te kieskeurig of hebben medische problemen en moeten op blikvoer...

Is dit verantwoord om alsnog iemand aan te bieden? Eigen ervaringen ook welkom ;)
(Uiteraard zijn we eerlijk en geven datum en kans op nadelen ter info bij!)

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Net als bij mensen-eten is 'ten minste houdbaar tot' een soort richtlijn, die niet strikt aangehouden hoeft te worden. Na die datum is vrijwel alle eten nog prima houdbaar, en even ruiken en goed kijken geeft meestal voldoende uitsluitsel. Wel kunnen smaak en geur eventueel iets gaan afvlakken na die datum, maar bedorven is het niet. "Niet te gebruiken na' is een andere aanduiding, die wel degelijk met versheid en eetbaarheid te maken heeft. Die vinden we in Nederland dan ook vooral op vlees- en zuivelproducten waar vrijwel geen consvereringsmiddelen in zitten zoals verse melk en vleeswaar. Ook dat kun je in een enkel geval na die datum nog prima eten (kwestie van goed ruiken en kijken en eventueel voorzichtig proeven), maar het is altijd eerder kapot. Blikvoer en droogvoer zijn in de regel nog maanden, zoniet jaren na de 'tht-datum' eetbaar. En dat aanbieden aan je dieren is beslist net zo verantwoord als over-de-datum voedsel voor menselijke consumptie aanbieden via de Voedselbank. Weggooien zou een vele malen grotere zonde zijn.

Droogvoer is lang houdbaar maar fabrikanten dekken zich graag in omdat achteraf moeilijk te bewijzen is als iets niet op de goede wijze is bewaard.

Ja hoor dat kan gewoon. Meestal is er alleen een kans dat de vitamine en voedingswaarde iets achteruit kan gaan.

Het ligt er een beetje aan hoe lang het over datum is of ik het nog zou willen gebruiken. Als dierenartsassistente mogen wij zakken die over datum zijn wel eens meenemen voor eigen gebruik. Mits de verpakking ongeopend is gebleven, kan het nog prima gevoerd worden. Mijn katten hebben er nog nooit problemen van ondervonden. Ik meng het altijd met hun eigen voer. En dan is het goed te weten dat ik een kat heb die heel gevoelige spijsvertering heeft. Zij krijgt van goedkopere (supermarkt)voeders de diarree, maar van premiumvoer wat een aantal maanden over datum is, heeft zij nooit enig probleem ondervonden! Blikvoer wat over datum is gebruiken wij vaak in de opname. Dit zouden we echt niet doen als we dachten dat een kat of hond er ziek van zou worden. Een paar maanden over datum kan dus prima. De enige keer dat ik het niet vertrouwde was een toen ik een zak brokken met vis had, die bijna een jaar over datum was. Bij openmaken rook ik echt zo'n rotte vislucht, die heb ik weggegooid. Ik heb trouwens in verschillende klinieken gewerkt en in allen maakten de assistentes over datum voer thuis gewoon op. Overigens gaan medicijnen die over datum zijn vaak naar stichtingen in het buitenland zoals Spanje en Griekenland. Al loopt de werking terug van de medicatie, blijkbaar kan deze ook nog veilig gebruikt worden na de houdbaarheidsdatum. De stichtingen zijn er altijd maar wat blij mee.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100