Hebben katten geen last van salmonella?

Als ik kipfilet sta te snijden weet mijn kat ZEER indringend duidelijk te maken dat hij ook wel een stukje lust.

Als hij dat krijgt werkt hij het zonder problemen en met veel smaak naar binnen.

Hoe zit dat met de salmonella?
Zijn dieren daar minder gevoelig voor?

Of mag ik mijn kat geen rauwe kip geven?

amigo
12 jaar geleden
20K
Rieneke1
12 jaar geleden
amigo, mijn katten eten al jaren vers rauw vlees.
ga eens kijken bij voernatuurlijk en barfplaats.
je hoeft niet all the way te gaan, pik er uit wat je kan gebruiken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
allen antwoorden kloppen . wil nog een ding zeggen pas op met vlees buiten te zetten daar komen die blauwe vliegen op en besmetten het vlees daar zijn kittens en katten al aan gestorven .
gr willy
Rieneke1
12 jaar geleden
er zijn al twee correcte antwoorden gegeven, waar ik nog aan wil toevoegen dat ook in brokjes meermaals salmonella is gevonden.

Het beste antwoord

De kans dat een kat salmonella krijgt door rauwe voeding is niet groot, daarbij kan een kat ook salmonella krijgen door bijvoorbeeld de ontlasting van andere katten. Een gezonde kat is bestand tegen salmonella omdat hij een sterk maagzuur heeft en een goede weerstand.

Het enige wat ik niet zou voeren is rauw varkensvlees in verband met het virus Aujeszy. Hoewel Nederland Aujeszky vrij is verklaard (varkens worden nu niet meer geënt), is er zat ander vlees wat je wel risicoloos kunt voeren. Er zijn wel mensen die het geven, maar ik speel liever op zeker. Mocht een stuk vlees wel besmet zijn en je kat krijgt dit binnen, dan gaat hij/zij onheroeplijk dood, er is namelijk geen behandeling tegen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Een kat krijgt net zoveel salmonella binnen als een mens bij het eten van rauw vlees, last krijgen ze er minder van vanwege de weerstand die de dieren op hebben gebouwd en wij niet meer hebben vanwege de steriele productie van voedingswaren.