Bij welke temperatuur moet ik mijn kat 's nachts vangen om binnen te laten slapen?

Mijn kat is erg schuw en wil dag en nacht buiten blijven. Hij slaapt op ons inpandige balkon waar hij ook z'n eten en drinken heeft. Als ik hem binnen wil houden voelt hij zich erg ongelukkig, gaat miauwen en voor de deur zitten. Maar nu wordt het kouder en wil mijn man hem dwingen 's nachts binnen te slapen. Ik ben daar tegen zolang het nog niet ijskoud is. Bij welke nachttemperatuur moet ik hem binnen laten blijven, als ik hem al te pakken krijg, wat een probleem op zich is?

14 jaar geleden
56.5K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heb je aan een kattenluik gedacht? Dan kan katlief zelf kiezen. En is hij misschien niet meer zo ongelukkig als hij binnen zit, omdat hij weet dat hij elk moment naar buiten kan als hij dat wil.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ideaal ! +1
zondag
4 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord op mijn vraag uit 2009. Die kat is al heel lang dood en in de kattenhemel. We hebben al 6 jaar een kat die met geen stok de deur uit te krijgen is. Overdag wil die alleen naar buiten als ik mee ga. Een echt moederskindje dus. ;-)
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Hier zijn handige tips om je kat binnen bezig te houden! Werkt wel goed bij mijn kat :)

Het beste antwoord

Katten die altijd buiten zijn hebben een aangepaste vacht. Het kan dus goed zijn dat hij zich binnen helemaal niet prettig voelt omdat zijn bontjas is aangepast aan de buitentemperatuur.
Het enige waar je hem/haar een plezier meer kan doen is een tochtvrije en droge plaats te bezorgen door middel van een doos met hooi en oude lappen, die je iets hoger plaatst dan de bodem, zodat vocht en kou niet optrekken.
Voer hem gewoon buiten als hij dat gewend is. Mocht het onverhoopt toch te koud worden buiten, en dat kan best pas bij -10 zijn, dan komt hij/zij eigener beweging wel zijn heil binnen zoeken.
Ivana
14 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

Als hij zelf binnen wil van de kou, dan zou ik hem binnenlaten, maar vangen zou ik hem niet...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn idee,wij hebben ook zo'n buitenkat.Hij mag zelf kiezen tussen binnen of buiten dat kan een kat prima zelf uitmaken.Het is een kat,geen kind.
als poes het koud krijgt, komt hij vanzelf bij de deur zitten... katten vriezen over het algemeen niet snel dood, hoor, als de kou erger wordt dan de schuwheid, komt hij wel naar binnen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gezellige kat heb jij!
Maar even serieus:
Zorg ervoor dat hij naar binnen kan als hij het koud krijgt (raampje, kattenluik).
Daar hoef je verder niks aan te doen, hij regelt het zelf prima.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een kattenluikje met automatisch slot (die de eigen kat herkent) kan soms ook handig zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb ook zo'n kattenluik gehad, maar mijn kat verdomde het om er gebruik van te maken, nadat hij ervaarde hoe het magneetje om z'n nek steeds bleef plakken aan het luik als ie naar binnen of naar buiten ging.
Ik heb dat magneetslotje er dus uitgesloopt, en nu rent onze Kees weer vrolijk in en uit (zolang dat nog lukt tenminste met die hangbuik van 'm)
Jij hebt een kat die heel erg graag buiten wil zijn, en ongelukkig is om binnen te moeten zitten terwijl deze het liefst lekker buiten loopt te banjeren. Je hebt een balkon zet daar een grote doos neer een mandje erin met een lekker dekentje als hij daar wil liggen heeft hij het naar zijn zin en ligt hij uit de tocht. En als je een kattenluik hebt en hij krijgt het koud dan komt hij vanzelf naar binnen. En zou ook een mandje binnen zetten. Persoonlijk zou ik het eten en drinken binnen zetten want als hij honger of dorst heeft zal hij wel moeten komen. Zet dan wel het eten vlakbij het kattenluik en steeds iets verder weg totdat jij bent op de plek waar jij het wilt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zorg gewoon voor een warm beschut plekje daar kruipt hij dan zelf wel in
Als hij zo schuw is maak je hem echt niet blij met naar binnen halen
een van onze katten zit altijd in een doos voor ons achterraam hij weigert naar binnen te komen en heeft t zo prima naar zijn zin
en wij kunnnen hem zien
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb een aanloop kat gehad, een grote kater ook heel schuw
ik heb toen pasta besteld via internethttp://www.diervoeder-online.nl/?menu=article&categoryID=55560&articleID=6512352
na een paar maanden kon ik de kat aaien en zelfs kwam hij binnen niemand had dit gedacht lees de site maar eens.
een kat kan wel goed in de kou hoor.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet, de kat kan echt wel overleven. Ik zou me eerder druk maken met extreme kou over mensen die geen dak boven hun hoofd hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
katten hebben een vast ritme nodig, structuur,ik zou jou kat laat in de avond eten geven en wel binnen.Dan komt de kat op vaste tijden binnen om te eten ,daarna wil die vast lekker slapen.De kat zal vast proberen dan weer naar buiten te willen.Dit negeren en de volgende dag in de ochtend kan die weer naar buiten.Even volhouden en zijn eetbakjes binnen neer zetten.Succes!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
we hebben bij ons een buurtkat(wel langharige) maar die is inmiddels al meer dan 20 jaar!! die komt ook bij niemand binnen,dus ik denk dat ze dan in een schuurtje kruipt verderop waar hooi ligt.zelf heb ik ook katten en die gaan s'nachts zelfs verplicht naar buiten,ook als het kouder wordt straks,want dan gaan ze wel in onze eigen schuur
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het probleem zit m in het stilzitten. Een buiten 'spelende' kat zal niet snel problemen krijgen, een stilzittende kat echter wel. De probleemzones zijn staartpunt en oorpuntjes, als de kat in de vorst stilzit of ligt kunnen deze wel degelijk bevriezen. Ook kunnen de ogen bevriezen (zie je wel eens bij buiten-waakhonden, die krijgen hele rare ogen). Je kunt de kat dus niet onbeperkt buiten laten, vanaf 4 of 5 graden vorst zou ik hem echt dwingen om binnen te slapen en ook overdag zoveel mogelijk binnen houden. je kunt ook op het balkon een kist zetten met een tochtsluis en heel veel isolatiemateriaal (dubbelwandig en veel lappen erin), maar onder een bepaalde temperatuur is ook dat niet meer voldoende.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er is geen specifieke temperatuur waarbij het noodzakelijk is om je kat 's nachts naar binnen te halen. Katten zijn van nature goed aangepast aan verschillende temperaturen en kunnen over het algemeen goed omgaan met koude weersomstandigheden. Als je je zorgen maakt over de gezondheid of het welzijn van je kat, kun je het beste contact opnemen met je dierenarts. Voor meer informatie over kattenverzekeringen en dierenartsbezoek kun je terecht op Zeker.com.