Mijn kat likt me graag over mijn hand of arm. Als ik hem aan de kant duw komt hij snel terug. Wat doe ik hier tegen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
23.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tja, dat is natuurlijk ook niet de bedoeling he CaveCanem, dat je gaat stoppen met aaien :P
Aponi
12 jaar geleden
Gebruik je soms nogal sterk ruikende douchecreme of zo iets.
Heb hier een kat die me altijd wil aflikken als ik gedouched heb of me heb ingesmeerd. Als dat me niet uitkomt omdat ik haast heb en haar even opzij zet dan haalt ze soms zelfs naar me uit. Zo graag wil ze "het luchtje" eraf likken. Even later als het luchtje wat minder is dan is het likken ook over. Krijg dan wel eens een paar likjes als ik haar aanhaal maar dat obsessieve gedrag is dan over.

Antwoorden (5)

Niks, hij/zij vindt je gewoon lief.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je vraag komt niet erg liefdevol naar je kat toe over.
is het echt excessief, dat hij er de hele dag mee aan de gang blijft?
dat is idd een probleem, niet in het minst voor de kat.
maar als je kat af en toe je wil likken, dan is dat puur een teken van affectie, wat je op waarde zou moeten weten te schatten.
katten die elkaar mogen likken elkaar ook.
Rieneke1
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Aangezien jorieux geen kat is.. Lijkt het mij normaal dat hij het niet als prettig hoeft te ervaren dat zijn/haar kat hem/haar likt..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Menamok: als je een kat in huis neemt, heb je te maken met kattengedrag. Kun je daar niet mee leven, dan moet je geen kat nemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dikke +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ Rieneke!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hoeft het toch niet prettig te vinden om steeds afgelikt te worden door je dieren ?
Ik zie er niets onsympathieks in.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dippie,
tussen niet prettig vinden, graag likken/wegduwen en weer terug komen, en steeds afgelikt te worden zit natuurlijk een verschil. ik denk dat niemand het prettig vind om die lebberende huisdieren de hele dag als een pritt stift bij je te hebben.
ook hier is nog niets onsympathieks aan m.i. #een# reactie is dus normaal, het gaat er om hoe je óók #kan# reageren naar de kat. (de vraag is immers... wat hier aan te doen is) het kan dus normaal kattengedrag zijn, als het niet 24/7 is bij 'wijze van'. (dit is ook wat er aangegeven wordt in het antwoord, want is dat wél het geval kan er wat anders aan de hand zijn) persoonlijk ben ik van mening dat wanneer men een huisdier aanschaft, deze persoon op de hoogte moet zijn van het normale gedrag. daar kan dit dus ook onder vallen. ook ben ik van mening dat je dit gedrag niet af kan kappen. wij hebben een kat die een oorlellentik heeft. hij besluipt je van achteren, pootjes op je schouder dus het valt ECHT totáál niet op, en dan sabbelt ie even op je oorlel. met 12 weken is uit het nest gekomen, dus wij vinden het (redelijk) :) normaal kattengedrag. het kietelt als een gek, maar we laten het gaan voor zolang vol te houden is. bovendien vinden we het ook gezellig, lekker malloot, en grappig. dus waarom ook niet? eerder hadden we een kater die ook lebberde. van lebberen ging het naar zachtjes bijten, en van daaruit ding het naar rijden (IEHKS!) dat was dus heel rap 'hakkie-takkie-weg-zakkie' maar puur omdat het gedrag een anderen oorzaak heeft. het is dus wel van belang om even verder te kijken waarom een kat dit kan doen denk ik persoonlijk, voor je een dier gaat begrenzen. @rieneke
ik snap geen hol van die minnen. + erbij voor je (m.i.) goede antwoord
Rieneke1
12 jaar geleden
dank euca !
we denken er weer hetzelfde over ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Katten likken elkaar als teken van genegenheid, waarschijnlijk hoopt hij teruggelikt te worden, maar met achter de oren krabbelen zijn ze meestal ook tevreden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heel eenvoudig: Je kat even de aandacht/liefde geven waar hij om vraagt! Aaijte, knuffeltje...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1
Likt uw kat u op gezette tijden? Als u lang bent weggeweest bijvoorbeeld en om deze of een andere reden anders ruikt? Dan verwelkomt te kat u namelijk als het ware terug in de groep. Wordt u gewoon op een ontspannen moment gelikt dan is dit een teken van affectie. Wat u hier tegen kan doen ligt aan uw doel. Wilt u dat de kat u helemaal niet meer likt, of wilt u niet voor langere tijd gelikt worden? Meestal vraagt een kat enkel of u hem of haar even wilt aaien. Vaak zult u merken dat wanneer u de kat begint te aaien wanneer hij/zij likt dit een mooi momentje wordt waarbij de kat zich met zijn/haar lijfje tegen u aandrukt en zich helemaal overgeeft aan uw geaai. Mocht het likken echter excessief zijn en u bent hier absoluut niet van gediend dan kan ik u enkel aanraden om consequent uw handen en armen weg te trekken wanneer hij/zij likt en de kat eventueel op te tillen en enkele decimeters verderop met de rug naar u toe weer neer te zetten. Wanneer u met de kat gaat spelen of hem afleidt ziet hij/zij dit als beloning wat het gedrag enkel zal versterken. Binnen twee weken zou het gedrag dan af moeten nemen.

Maarre, eigenlijk is dit gedrag ontzettend lief. Het klinkt misschien een beetje zweverig maar uw uw kat geeft u een kans om de onderlinge band als het ware te versterken. Alles wat u geeft krijgt u dubbel en dwars terug.