Mogen mijn honden als gevaarlijk beschouwd?

Mijn honden hebben een paar dagen geleden een hond aangevallen, waaraan hij later moest geopereerd worden. Die hond heeft een van mij hond eerder gebeten maar wij gaven dat niet door aan de politie. Nu na die bijt is het baasje naar de politie gestapt. Hij heeft niet 1 keer geklaagd, wel een stapel vol met email 's briven enzovoort. Nu heb ik net een brief gekregen dat ze nu als gevaarlijk worden beschouwd door 1 bijtinsident. Mag dat?
Ik had ergens gelezen dat een hond pas gevaarlijk is als hij meerdere keren heeft gebeten en/of een mens hebben gebeten. Klop dit of moet ik nu een muilkorf kopen??

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (6)

het ligt er aan wat je voor hond hebt.

Toegevoegd na 1 minuut:
een hond is zowiezo gevaarlijk als hij een mens heeft gebeten, al is dat voor de eerste keer.

Toegevoegd na 2 minuten:
je hond-en streng onder appel houden
en zo nodig muilkorven

Toegevoegd na 3 minuten:
wel jammer dat de klager niet meteen naar jou is gestapt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
twee duitse herders, zijn toch heel betrouwbare honden over het algemeen. bij bijtincidenten gaat het vaak over: laten zien wie de baas is
en ja, die andere hond moest het onderspit delven. vooral vervelend voor het baasje buiten de hond.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Soort hond doet er niet toe, de dieren moeten getest zijn door een gedragsdeskundige.
het hoeft niet zo te zijn dat je hond gevaarlijk is. Misschien heeft hij gewoon een slechte ervaring met die hond, of 'zei' die hond wel wat tegen jou hond wat hem niet aanstond.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
vertel wat er gebeurd is, gewoon de waarheid.
Lijkt mij niet, gewon de politie gemotiveerd antwoorden met als bijlage eventueel de verklaring van de dierenarts dat kan een geheel andere kijk op de zaak geven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou voor de voorzichtigheid een muilkorf kopen om er voor te zorgen dat je hond niet per ongeluk weer de fout ingaat.

Echter zonder een test door een deskundige mag een hond niet bestempeld worden als gevaarlijk.

Zou dan ook bezwaar maken richting de verzender van de brief en hem duidelijk te kennen geven dat volgen het R.A.D. (regeling agressieve dieren) een dier dan pas als gevaarlijk mag worden aangeduid als deze een sociale test heeft ondergaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het R.A.D. is nog steeds van kracht en bestaat nog steeds. Het enigste dat er veranderd is dat er geen diersoort meer genoemd wordt (Pitbull) als zijnde een gevaarlijk dier.
Ja dat mag, als daar aanleiding toe is. Echter slechts in uitzonderlijke gevallen zal de burgemeester een hond gevaarlijk verklaren en de eigenaar beperkingen opleggen zoals een muilkorf- en/of aanlijngebod. Als deze zich hier niet aan houdt kan de burgemeester de hond in beslag laten nemen op grond van artikel 172 lid 3 van de Gemeentewet. Daarna kan hetzelfde traject worden doorlopen als bij de overtreding van artikel 425 Strafrecht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hier zal een burgemeester toch gegronde reden moeten hebben en kan dit niet enkel en alleen doen omdat de hond(en) een andere hond zou hebben aangevallen, dit mag, zoals alles in Nederland, alleen na een grondig onderzoek. Bij dat grondig onderzoek dient ook wederhoor en een gedragstest voor de hond(en).
Als je honden hebt dan moet het zo zijn, dat jij de leider bent. Jij bepaalt wat ze wel en niet mogen.
Dit kun je leren door met je honden op een goede hondenschool te gaan.
Daar leer je het gedrag van een hond te begrijpen en hoe je hond zich op jou gaat richten, jou dus als baas leider gaat zien.
Zeker geen muilkorf aanschaffen!!! Ga met je honden aan het werk! daar bedoel ik dus mee cursus volgen! etc.
Ga boeken lezen over het gedrag van honden, dan kun je misschien gaan begrijpen waarom dit incident met de honden heeft plaats gevonden.
Is misschien ook een idee voor het baasje van de andere hond.
Honden hebben ook een taal, dit door middel van de stand van hun staart oren borstellen(dit is hun rugharen opzetten) enz.
De honden kunnen dus duidelijk niet met elkaar over weg,
blijf uit de buurt van die andere hond en moet je er echt langs laat je honden zitten en vraag hun aandacht.
Neem om te beginnen wat brokjes mee, praat tegen ze en blijven ze netjes zitten, geef ze dan een brokje en zeg braaf!
Zorg dat ze geen oogcontact met de andere hond krijgen want dit is al een uitdaging voor honden onderling.
Nog een tip, laat niet tegelijk je beide honden uit maar loop om de beurt met ze!!!
Laat ze uit aan een stevige leren riem zodat je voldoende grip hebt.
En zo zijn er zoveel dingen die je kunt leren op een goede hondenschool!!
Wat voor honden zijn het eigenlijk?