Mogen mijn 2 katten over de grens naar België of Nederland?

Mijn katten zijn beiden gechipt maar hebben geen Europees paspoort en zijn ook niet ingeënt tegen rabiës.

Mijn dierenarts in België zegt dat de dieren niet naar Nederland mogen zonder die inenting en het Europese paspoort, maar mijn dierenarts in Nederland zegt dat er eens soort wet/bepaling is dat er tussen Nederland en België niet gecontroleerd gaat worden en dat het dus gewoon in toegestaan.

Weet iemand hier het juiste antwoord op?

Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5.4K

Het beste antwoord

Als u een hond, kat of fret wilt meenemen over de grens dan moet u voor dat dier een EU-paspoort hebben. Zo’n paspoort kunt u krijgen bij uw dierenarts. Hier dier moet ingeënt zijn tegen rabiës en dit moet in dat paspoort vermeld worden. Daarnaast moet het geïdentificeerd kunnen worden middels een chip of tatoeage. Landen als Zweden, Malta, Engeland of Ierland en veel landen buiten de EU willen ook dat u een aantal maanden voor uw vertrek een bloedtest laat afnemen door de dierenarts.

Voor andere levende dieren geldt dat u voor hen een gezondheidscertificaat nodig heeft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zo daar sta ik van te kijken,juist omdat het er daar zo streng aan toe gaat wat dieren over de grens aan gaat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is zeker een mooie ontwikkeling.

Andere antwoorden (2)

De dierenarts in Nederland heeft het juist volgens mij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bron?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is wat over gelezen bedrof de vogeltjesmarkt in antwerpen en dat er wettelijk niets aan te doen was dat al die dieren naar nederland komen
Ivana
12 jaar geleden
De vogeltjesmarkt is al tijden geleden afgeschaft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gaat het niet om toen speelde het probleem al en er is niets veranderd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Onzin Voor het over de grens brengen van dieren heb je nog altijd bewijzen nodig dat jou dieren de benodigde inentingen hebben gehad.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vogeltjesmarkt afgeschaft? Ben er zondag nog geweest
Ondanks dat er een vrij verkeer van goederen is binnen de EU moet er toch aan een aantal dingen voldaan worden

Zo moet men kunnen aantonen dat de dieren bepaalde inentingen hebben gehad zodat men bepaalde ziektes niet mee de grens overneemt, dit kan men dus enkel met een dierenpaspoort.

Dus de Belgische dierenarts heeft gelijk maar de controle op het vervoer van huisdieren over de grens is miniem, enkel als men naar Engeland gaat is er een strenge controle.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Onzin, er steken dagelijks (wilde) dieren over de grens zonder paspoort. Dat is gewoon de natuur. Laatst nog een wolf (eindelijk terug).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
O dus jij wilt de natuur vergelijken met huisdieren. Jammer genoeg gaat dat dus niet op, mede omdat huisdieren vaak andere ziektes bij zich hebben dan wilde dieren.