Hoe zie je het verschil tussen een kat of poes? Hoe zie je of een kat\poes niesziekte heeft? En mag je de botten van een kat voelen?Zie verdere uitleg

Ik heb 2 maand geleden een kat gekregen van 1,5 jaar oud. Van een "vriendin". Ze kwam er mee aanzetten omdat ik een kat wou toen ik pas op mijzelf woonde. Als kadootje. Vond het al vreemd. Maar ik heb hem met liefde voor het beestje aangenomen. Toen ik hem net had kwam ik er achter dat er volgens mij iets niet helemaal klopt met die kat. Ik heb haar met die dingen geconfronteerd maar zins dien hoor ik niks meer van haar. Volgens haar is het een kater en is gecastreerd en ingeent en dergelijke. Ik heb zelf nooit een huisdier gehad. Dus nam dit aan. Alleen steeds als ik het beestje ging aaien, Ging die met zijn kont omhoog staan naar mijn gezicht toe. Ik dacht misschien is dit dominantie? Maar andere mensen zeiden tegen mij dat het misschien helemaal geen mannetje is! Nu ben ik gaan kijken en zie ik dat er vlak na de anus een gaatje zit!! Nu ga ik aan alles twijfelen wat zij mij heeft verteld!! De "kat" is ook zo klein, en ik vind hem\haar erg mager voor een kat van anderhalf!! Ik kan gewoon zijn botten ribben duidelijk voelen!! Ik geef hem elke dag voer en vers water. Ik weet niet of dit klopt allemaal. Volgens mij heeft zij aan alle kanten gelogen!! En zins een week kucht hij en niest hij heel veel. Soms net alsof hij stikt!!! Ik wacht even af wat jullie zeggen. Ik kan het haast niet geloven dat iemand hier over liegt.. Ik heb deze week zowiezo een afspraak bij de dierenarts staan.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een kat kan zowel mannelijk als vrouwelijk zijn. Een kater is mannelijk. Een poes is vrouwelijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat stom he? Dat mensen zo erg kunnen liegen! Ik ga ook altijd van het beste in de mensheid uit. Maar eigenlijk kan dat haast niet meer tegenwoordig! Ik ben benieuwd wat de dierenarts straks zegt!
Rieneke1
12 jaar geleden
evelientje, laat je de bevindingen van de dierenarts nog even weten?
succes met je poezebeest!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ben je al bij de da geweest?

Het beste antwoord

Of je kat een dame of heer is kunnen wij op afstand niet zeggen. een gecastreerde heer heeft ook een 'gaatje'. Dat je kat de kont in de lucht gooit bij aaien is volstrekt normaal. Dat doen zowel de dames als de heren. En dat heeft niets met dominantie te maken.
Als je de precieze info over de kat niet weet, neem ik aan dat je geen paspoortje hebt gekregen. je zou nog bij de vriendin kunnen vragen bij welke dierenarts de kat zou moeten zijn geweest en daar het dossier opvragen. Dan weet je gelijk of het wel klopt van die vaccinaties. Als je kat nu kucht en niest is er een redelijke kans dat hij nooit ingeënt is en nu niesziekte heeft. Een vaccinatie geeft nooit 100% bescherming tegen niesziekte, maar een jonge, gezonde, gevaccineerde kat zou het nooit zwaar te pakken moeten kunnen krijgen.

Wat je nu moet doen is eerst als de wiedeweerga een afspraak bij de dierenarts maken! (ow, lees net dat je al een afspraak hebt gemaakt, goed zo!) Deze kan checken of het een dame of een heer is. Bij een mannetje kan de dierenarts zien of deze gecastreerd is. Is het een dame, dan is het moeilijker te zien of ze geholpen is, maar dan merk je meestal wel dat de kat krols wordt.
Een goede algemene gezondheidscheck is nu heel belangrijk. Voor het niezen/kuchen/benauwd zijn moet je kat echt zo snel mogelijk behandeld worden. Als hij/zij beter is, dan kan je de kat beter alsnog laten vaccineren als het niet zeker is of dit wel klopt.
Is de kat echt anderhalf dan is deze nog niet uitgegroeid. Een dierenarts kan trouwens ook meestal wel een indicatie geven over de leeftijd aan de hand van het gebit. Wellicht is je kat toch te mager door slechte verzorging (door de oude eigenaar) en/of heeft ook nog eens wormen. Wellicht is er ook nooit ontwormd.

Omdat je de basiskennis over katten nog niet onder de knie hebt, raad ik je dringend aan om je goed in te lezen. De website van het licg geeft een goede start (zie bron).

Actiepunten:
- bij die vriendin proberen te achterhalen wat de oude dierenarts van de kat is en of er nog gegevens zijn te vinden over vaccinaties e.d.
- Naar de dierenarts voor een gezondheidscheck en behandeling voor de niesziekte.
- zodra je kat beter is deze laten vaccineren
- Nu ontwormen, herhalen over 2 weken en dan elke 3 maanden ontwormen (met een middel van de dierenarts, niet die goedkope troep uit de dierenwinkel!)
- Je kennis over de verzorging en het gedrag van katten uitbreiden.

Toegevoegd na 5 minuten:
Nog wat extra sites om je in te lezen toegevoegd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

op zich is het niet vreemd als een kat met de kont omhoog gaat als je haar aait.
dat heeft niets met dominantie te maken.
als de plasopening en de anus dicht op elkaar zitten, heb je met een poes te maken.
waarschijnlijk is het beestje wel gecastreerd, want krols gedrag kan je niet snel missen, tenzij het diertje stil krols is.
goed dat je naar de dierenarts gaat.
Rieneke1
12 jaar geleden
Op internet staan veel plaatjes hoe je kunt zien of het een kater of een poes is. Verder is het inderdaad heel goed dat je naar de dierenarts gaat. Ingeënte katten kunnen evengoed nog de niesziekte krijgen (kans is veel kleiner dat ze het krijgen en de gevolgen zijn vaak minder ernstig) niesen kan evengoed een paar keer per dag voorkomen, maar het kuchen lijkt me niet zo onschuldig. Het zou eventueel een haarbal kunnen zijn maar misschien is het ernstiger.

Vertel het hele verhaal aan je dierenarts en zeg er goed bij dat je dus niet zeker weet of het beestje is ingeënt.

Laat je nog even weten wat de dierenarts heeft gezegd?