Welke kattenrassen zijn geschikt voor mensen met een allergie?

Ik had gehoord van de Blauwe Rus. Zijn er nog anderen?

12 jaar geleden
43.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je kat wassen? Dat doet ie zelf al grondig. Vuil is ie niet, alleen harig. En dat houdt je, tenzij je een kale kat neemt.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
ik wil graag reageren op het antwoord waar een Ragdoll wordt aanbevolen als kat voor mensen met allergie. Ik heb zelf een Ragdoll en het is klingklare onzin om te zeggen dat mensen met een allergie daar wel tegen kunnen. Een Ragdoll heeft een zachte langharige vacht, ja het zijn vreselijk lieve beesten, maar als je een kattenallergie hebt moet je zeker niet aan een ragdoll beginnen want ze verharen erg en doordat de vacht erg zacht is zweven de haren door het huis.

Antwoorden (8)

Misschien een Sphinx.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Ik heb zelf ook een ragdoll en ze is super fluffy en lief en mijn vriendin is er zegt ze allergisch voor is maar ik zelf denk dat ze overdrijft.
er bestaan ook katten zonder haar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zie wikipedia:

Cat breeds such as the LaPerm, Sphynx, Devon Rex and Cornish Rex, which lack some or all of the normal layers in cats' fur, are believed by mild allergy sufferers to be significantly less likely to provoke an allergic reaction than other breeds. Siberian cats and Russian Blue are also believed by some to have such properties.

Dit zijn wel allemaal behoorlijk dure katten. Wat je wel kunt doen, is zulke rassen 'tweedehands' uitproberen van het asiel, met het voordeel dat als het niet goed gaat, je het dier retour zou kunnen doen.
Mijn ouders (zonder allergie hoor) hadden enkele jaren een Devon Rex, en dat is een bijzonder aanhankelijk ras, met een bijzonder uiterlijk. Wel kwetsbaar door het ontbreken van een dekvacht, alleen de ondervacht zit er, wat dun, koudegevoelig en kwetsbaar is. Informeer je eerst goed over een ras, want raskatten kunnen bepaalde gevoeligheden c.q. aanleg voor ziekten hebben en dus ook duurder in het onderhoud zijn door kosten bij de dierenarts.
Verder is het mogelijk, bij een milde kattenallergie, door blootstelling de allergie kwijt te raken. Mijn zusje had het, en we kregen een aanlopertje. Mijn moeder zorgde ervoor, dat hij alleen op de benedenverdieping verbleef en stofzuigde/dweilde regelmatig. Na enige tijd was mijn zusje niet meer allergisch voor katten, gek genoeg wel voor honden...

Toegevoegd na 1 minuut:
oja, veel asielen hebben tegenwoordig een website met foto's van de aan te bieden katten en beschrijving.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De Ragdoll is een zeer goed alternatief. Het zijn geweldig mooie (maar dure) katten met een prachtig karakter. Ze zijn speels, slim, houden van knuffelen en worden graag opgetild.
Ze hebben een hypoallergeen vacht. Dat houdt oa in, dat ze geen ondervacht hebben. Hun vacht doet denken aan het kroezige haar van katoenhondjes: een hondenras dat meestal goed te houden is door mensen met een hondenallergie. Het ligt aan hoe erg de allergievorm is of je de Ragdoll kunt houden, merkte ik in mijn vriendenkring. Zelf ben ik redelijk erg allergisch voor de meeste katten (niezen, huid open krabben, rode ogen, bulten over mijn lijf), maar helemaal niet voor mijn Ragdoll. Verschillende mensen met een kattenallergie hebben al ontdekt dat ze inderdaad niet allergisch zijn voor mijn kat. Een tweetal vrienden die uiterst erg allergisch zijn, kunnen in het bijzijn van mijn kat zijn en haar zelfs even kort vast houden, maar gaan uiteindelijk (na een paar uur; genoeg voor een etentje of een paar borrels) toch een beetje niezen, tranen of krijgen wat jeuk. Na een bezoek of een knuffel hoeven ze alleen even de handen te wassen en thuis te douchen en schone kleren aan te doen. Dit is echter niet te vergelijken met reacties op bijvoorbeeld de Europese korthaar. Daar reageren mijn (mannelijke) voorbeelden bijna hysterisch op, omdat ze ziek worden van het krabben, de tranende rode ogen, het niezen en continue loopneus. De Ragdoll met zijn hypoallergene vacht is dus een aanrader!

Toegevoegd na 1 uur:
De Siberische kat of Neva Masquerades zijn katten met een soortgelijk uiterlijk en eveneens een hypo-allergene vacht!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
HAHA, nog even de perzen van mij zeker ook ;-)
Er is door het Amerikaanse bedrijf Allerca een speciaal kattenras gefokt voor mensen met een kattenallergie: De Hypoallergene kat.

http://www.allerca.com/

http://www.waarmaarraar.nl/pages/re/5460/Nooit_meer_niezen_dankzij_hypoallergene_katten.html

http://nl.wikipedia.org/wiki/Hypoallergene_kat

Toegevoegd na 41 seconden:
Kost wel de lieve som van €3000.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3000? OMG, dat wekt bij mij nu weer een allergie op
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha! Sommige mensen schijnen dat geen probleem te vinden. Er is al een wachtlijst voor!
Ik heb zelf een Britse Korthaar. Verschillende mensen die allergisch zijn voor katten hadden geen last van mijn kat. Ik denk dat je het het beste eerst eens kan uitproberen. Het ligt er ook aan hoe erg je allergie is. Denk er in ieder geval goed over na voordat je een kat in huis haalt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het hangt er van af waar je allergisch voor bent. als het ligt aan het haar, zijn er inderdaad de opties van een kat zonder haar of een zonder ondervacht. de meeste mensen die allergisch zijn hebben echter last van de huidschilfers. je hebt dan twee opties. een tijdje kijken hoe het gaat met een willekeurige kat van het asiel en zelf allergiemedicatie gebruiken, of de kat halen waar iemand anders je ook al over vertelde: de hypoallergene kat die speciaal gekweekt is voor mensen met een allergie
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
een naakte kat