in principe is dat nergens voor nodig.
zeker bij een buitenkat zou ik het niet snel doen; die kan in een situatie komen te verkeren waarin hij z'n scherpe nagels nodig heeft.

uitzondering zijn oude katten.
die kunnen hun nagels niet goed meer intrekken, en dat loopt op den duur niet lekker.
ook houden ze het niet meer bij, waardoor je zelfs ingegroeide nagels kan zien.

gelukkig zijn die oudjes vaak wel mellow, en maken ze er geen drama van als je hun nageltjes knipt.
Rieneke1
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
onze oudere kater heeft 1 nagel die hij niet meer in kan trekken
die bijt hij zelf
Rieneke1
12 jaar geleden
mijn miepje is hard op weg naar de 20, en ze doet niets meer zelf, het stinkerdje.
ik hou haar nagels bij, kam haar om de dag helemaal door, en veeg zo nodig haar gatje af.
ach, als kat heb je geen baas maar personeel he? ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed antwoord ;)

Andere antwoorden (3)

nee dat doen ze zelf, je kan beter een krappaal voor ze kopen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja dat is wel het beste anders worden ze te lang, bovendien een krabpaal alleen is niet voldoende. Anders blijft ie haken of zo aan de meubels gaat ie eraan krabben.
In het wild kunnen ze hun nagels beter bijhouden aan de natuur in huis niet.

Toegevoegd na 1 minuut:
Het hoeft trouwens niet altijd, zolang je maar goeie krabspullen in huis hebt waaraan ze kunnen krabben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het hoeft niet, zelf doe ik het wel, voornamelijk om mijn meubels en mijn buik/bovenbenen te sparen.
Als je nou besluit het te doen, knip dan alleen het uiterste puntje er af, daar voelt de poes niets van, als je het eng vindt kan je altijd aan je dierenarts vragen of hij het een keer voor wil doen.

en, als je niet goed kan zien waar het "leven" in de nagel zit kan je de nagel met je vinger en een klein beetje water even nat maken, dan is het beter te zien.