wat kost het om een hond zijn gebit te laten reinigen?

mijn oppashondje (een maltezer van 6 jaar) heeft ernstige gebitsproblemen, er zitten tanden los, het tandvlees bloedt, er zijn tanden weg, hij heeft een paar rotte kiezen en zijn gebit zit onder met tandsteen.

Ik heb zijn bazin verteld dat ze met hem naar de dierenarts MOET, want kauwen gaat bijna niet meer en ik merk aan hem dat hij pijn heeft, en wie niet kan eten kan ook niet leven.

Zijn bazin zit in de bijstand en zegt dat ze er geen geld voor heeft, ik wil dus inventariseren wat zoiets ongeveer kost zodat ik haar(vooral haar hond) een beetje kan helpen, ik heb het zelf ook niet heel breed, maar die hond verdient dit niet.

heeft iemand enig idee wat de complete ingreep (ongeveer) zou kunnen kosten?

12 jaar geleden
8.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het hondje zal voor de reiniging en het trekken van de kiezen die niet meer te redden zijn, onder narcose moeten, en dat kost natuurlijk wat....
Ik zou eens gaan praten met een dierenarts : uitleggen hoe de thuissituatie is, en hoe jouw financiële mogelijkheden zijn. Ik zou trouwens niet naar de eigen dierenarts van die vrouw gaan : zo'n slechte mond ontstaat niet in een jaar, dus die dierenarts moet hiervan weten door het jaarlijkse bezoekje voor de injecties....als hij/zij er nog niets aan/mee gedaan heeft, zal hij/zij niet openstaan voor een 'dier-vriendelijk'prijsje...heb geen hoge hoed op, van zo'n dierenarts!!!
Rieneke1
12 jaar geleden
www.veterinairsteunfonds.nl
Rieneke1
12 jaar geleden
@nieuwsgierig; ik denk niet dat de hond jaarlijks nagekeken/ gevaccineerd wordt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik weet het wel zeker want dan doen ze altijd een algehele check up waar gebitscontrole ook een onderdeel van is zo te horen is er zoveel schade dat deze onmogelijk in 1 jaar kan ontstaan, dus die jaarlijkse enting zijn zeker niet in het PP terug te vinden, neem dat maar van mij aan.
paulus811
12 jaar geleden
esth0r, erg sympathiek dat je je (terecht) zorgen maakt om het hondje. Maar het hondje kan makkelijk nog 6 jaren of meer leven, het lijkt me niet de bedoeling dat jij iedere keer je knip trekt als er weer niet voorziene kosten zijn. Dit is het zoveelste bewijs dat het zomaar nemen van huisdieren aan banden moet worden gelegd. Men moet zich realiseren dat huisdieren meer geld kosten dan alleen een dagelijkse bak voer. Kun jij geen eigenaresse van de hond worden (als je dat wil natuurlijk)?

Het beste antwoord

toen mijn hond moest geopereert worden aan zn rug (is een andere zaak) kon mijn eigen dierenarts dit niet omdat dit een zware en gespecialiseerde operatie was, en ook dit materiaal niet had.....stuurde ze me door naar een aantal collega's. Ik kon kiezen een prive dierenarts zoals zij of de unief waar leerlingen opleiding krijgen. Dus daar opereerd de professor je hond en zo zien de leerlingen hoe het moet en is ook goedkoper! Kijk daar eens?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Zo te lezen is het gebit er zo slecht aan toe dat het niet blijft bij reinigen. Ik denk dat de dierenarts zal voorstellen om alle tanden en kiezen te trekken. Het hondje zal dan de rest van zijn leven zacht voer moeten eten.
Misschien heeft het beestje ook wel ontstoken tandwortels. Zielig hoor.
Als dat baasje haar hond niet de juiste zorg kan bieden, moet ze hem weggeven aan iemand die dat wel kan.
Eigenlijk is dit een vorm van dierenmishandeling.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bij mijn kat was het 80 euro (oud besje)

de hond MOET geholpen worden omdat het ook nog eens gevaarlijk is voor zijn hart (vanwege de bacterien)

kan ze het niet en geeft echt om de hond zal ze afstand moeten doen van de hond.

overigens is het bij dierenartsen ook vaak te bespreken om in termijnen te betalen.

als ze het niet kan betalen moet ze geen hond nemen, OF er afstand van doen.

het dier heeft pijn en een slecht gebit is ook nog eens een hoog risico.

zeg dat je anders de dierenbescherming vraag om advies hierin.
ze zal het je niet in dank afnemen, en ze kiest zelf ook niet voor haar financiële situatie, maar hier kan de hond natuurlijk niets aan doen, en die zit toch maar mooi met het probleem.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bel eens rond bij wat da's in de buurt en leg het verhaal uit zoals je het hier beschrijft.
Wellicht zit er een vriendelijke da bij die even een blik op het gebit wilt werpen om een offerte te maken ?

Succes ! Ik ben het met de antwoorden eens dat het een probleem is dat móet worden aangepakt in het belang van de algehele gezondheid van de hond.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bij mijn hond was dat vorig jaar,een kooiker van 14 jaar(een heel eigenwijze en alleen op bazinnetje gericht dus liet zich alleen maar onder narcose onderzoeken),leeft nu nog,onder narcose,schoonmaken van tandjes,5 kiesjes trekken,antibiotica voor er na. De kosten alles bij elkaar waren 95 euro,bij mijn eigen dierenarts.

Toegevoegd na 6 minuten:
Wil wel nog even toevoegen,dat omdat mijn oudje dus karakter-je heeft door zijn leeftijd(is ook half blind-doof-dement maar nog veel plezier in het leven) is het moeilijk tandenpoetsen,heb ik wel altijd gedaan.
Ik heb nog een andere hond van 4 jaar die krijgt tanden gepoetst met kinderpasta.
Geef nadat hij is geholpen een wat komkommer of een wortel of harde appel zonder schil,dan worden de tandjes ook eens wat schoner,zo'n kauwstaafje kan ook,maar die niet teveel zitten veel calorieen in.