schrikkerige kat, wat te doen?

Onze kat kan soms erg jarig zijn voor geluiden, hoeven niet eens harde geluiden te zijn. Soms al een intro van een tv reclame waardoor hij ineens opschrikt. Kunnen we hem ook minder angstig maken?

Toegevoegd na 1 minuut:
Angstig ipv jarig ;)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
15.3K

Het beste antwoord

Dat de ene kat schrikkerig is en de andere niet, is te danken aan karakterverschil. Je kunt een kat die snel schrikt wel helpen door zelf heel rustig te zijn en altijd een vluchtweg voor hem open te houden.

Laat hem rustig onder de bank wegkruipen. Hoe rustiger jij bent, des te korter zal het wegkruipen duren. Ga je proberen hem te voorschijn te halen door lokken of oppakken, dan zal zijn gedrag steeds angstiger worden.

De gewenning aan bepaalde geluiden en het zonder gevolgen blijven voor de kat, zal hem langzaam doen ontspannen. Het schrikkerige zal minder worden. Je krijgt het echter nooit weg.

Je hebt ook mensen die altijd rustig blijven en mensen die van het minste of geringste in de stress schieten, dat is ook een karakterverschil. In dit geval mag je dieren wel met mensen vergelijken. Het verschil is dat je een mens kan troosten, een dier niet! Als je een dier in die situatie troost wordt het angstig zijn versterkt.
Ivana
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Ik denk dat het beste is om zoveel mogelijk rust te laten op het moment dat hij angstig is zo toon je normaal rustig gedrag.
Misschien helpt het ook om bijvoorbeeld een katten geluid training te doen door eerst 10 minuten tv zachtjes aan te zetten (geluid) en om de 10 minuten een streepje hoger op een gegeven moment went hij er wel aan maar gun de kat de tijd. Succes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik weet wat je bedoeld.
Wij hebben ook en schrikkerige kat.
Dat uit zich weleens erin dat zij op een bepaald moment een epi krijgt.
Probeer zoveel mogelijk echte harde geluiden te vermijden.
Maar ga ze niet bemoederen want dan wordt het nog veel erger.
Onze kat is wel al 18 jaar dus de leeftijd speelt natuurlijk wel mee.

Toegevoegd na 1 minuut:
Daar komt nog bij dat het gehoor van een kat veel scherper is als van de mens.
Zij hoort een spin lopen wij niet.
12 jaar geleden
Mijn kat is net zo. Ik ben de derde eigenaar en de eerste zorgde niet goed voor het beest. sorry geen leuk antwoord, maar dit gaat niet weg, kan wel minder worden naarmate je kat ouder wordt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je kan je kat ondersteunen door hem telizen te geven.
te bestellen bij je dierenarts.
dit is een voedeingssupplement wat de angst bij je kat bestrijdt, zonder hem suf te maken.
duurt wel een week of zes voor je resultaat ziet.
Rieneke1
12 jaar geleden
Je zegt soms is hij/zij verder niet zo of altijd wat bang ervoor.Negeer de kat en ga niet naar hem toe en haal hem niet aan doe net of het normaal is(en dat is het ook).Als het altijd al zo was word het moeilijk om het af te leren.En als het een keer gebeurt dat hij schrikt van geluiden hebben wij ook wel eens negeren.