waarom wilt mijn kitten zoenen?

Ik heb nu al bijna 4 weken een kitten (haar naam is Diva), ze is nu 12 weken, en ze wil de hele tijd 'zoenen'. Als ik bijvoorbeeld op de bank lig komt ze op me staan en begint ze mijn lippen te likken, daarbij legt ze vaak ook haar pootjes om me wangen heen. Op andere plekken doet ze het bijna nooit tot niet, en ook bij andere leden van het gezin doet ze het niet.
Verder is het een normale kitten, heel speels en aanhankelijk. Kan slecht alleen zijn maar het gaat steeds beter. We zijn er een week geleden achtergekomen dat ze een half Britse korthaar is (vader was onbekend), waardoor het aanhankelijke ook verklaard is.

Waarom doet ze dit? Gaan we hier later nog problemen mee krijgen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5K
noki
12 jaar geleden
Geniet er maar van (zie antwoord Dippie). Die van ons (15 mnd) doet het bijna niet meer helaas...

Antwoorden (6)

Niks om je zorgen om te maken, bijna alle kittens die wij hebben gehad deden dit, ze zijn nu groter en doen dit bijna niet meer op 1tje na die komt nog steeds kusjes halen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jij verklaart haar gedrag als "zoenen", maar kittens en katten likken elkaar (en zichzelf) om schoon te blijven. Misschien ook om aandacht aan elkaar te besteden, maar omdat je dit niet kunt vragen is dat niet te bewijzen ;-)
Ik zie geen enkel probleem als ze dit blijft doen, tenzij jij dat vervelend vindt. Dan is het tijd om haar dit gedrag af te leren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Onze jonge kat sloeg haar voorpootjes om je hals en ging dan in je nek likken en knabbelen.
Het was wat minder als ze haar nageltjes en ruwere tong gebruikte naar mate ze groeide maar ach, het gaat vanzelf weer over als ze wat ouder worden.
Nu is ze 16 maanden en vind ze zichzelf al veel te stoer voor zulke aanhankelijkheden in het openbaar;-).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb twee kittens en die likken elkaar constant dus misschien doet jou kitten het in plaats van bij zijn broertjes/zusjes maar bij jou :)
En die van mij zijn heel erg gehecht aan mij maar me vriend vinden ze nog eng. Dus ze hechten zich aan een iemand het meest daarom doet je kitten het waarschijnlijk alleen bij jou :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
kittens zoenen niet.

ze sabbelen (soms op elkaars oren) en wassen elkaar.

een van mijn lompe katten doet dit nog steeds. hij lurkt aan oorlellen, maar alleen die van mij dochter zijn blijkbaar smakelijk genoeg (en nee, hij is met 12 weken uit het nest opgehaald :)

waarom ze het doet? dit is normaal katten/kittengedrag en je gaat er geen problemen mee krijgen tenzij je je hieraan gaat storen en de kat op latere leeftijd erbij gaat melken. (nageltjes om en om in je vel priemen)

stel je het niet op prijs keur het dan ook niet goed. dit gedrag over gaan, maar het hoeft dus niet en ze worden echt groter en sterker. (getuige de oorlellen-malloot hier)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Persoonlijk denk ik dat je kitten nog moedermelk probeert te krijgen. Ik heb ook twee kittens en die krijgen op hun 10/11 weken ook nog melk van hun moeder (naast brokjes dan). Zou dat kunnen zijn, maar ben natuurlijk niet zeker.