Wanneer mogen kleine poesjes echte brokjes gaan eten?

zie foto:

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
14.9K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mooie poes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wat een scheetje!

Het beste antwoord

http://mediatheek.thinkquest.nl/~jrd004/voeding.htm

Vanaf een week of 3 tot 4 is het voor kittens tijd om over te gaan op vaster voedsel. Ze drinken dan nog wel bij hun mams, maar moeten gespeend worden. (spenen = het afwennen van moedermelk)
Niet alle kittens zijn hier overigens van gediend. Er zijn verschillende mogelijkheden om kittens te laten wennen aan ander voedsel dan moedermelk. Veelal zet men hen een papje voor van speciale kittenmelk vermengd met rijstebloem of kindermeel. Zelf geef ik de voorkeur aan kittenmelk vermengd met kittenblikvoer of gewoon gelijk rundertartaar. Om kittens aan te zetten tot het nemen van deze voor hen nog onbekende hap, smeer ik wat aan hun bekjes en/of duw ze (voorzichtig) met hun neusje in de brij. Zodra ze zelf doorkrijgen wat de bedoeling is, kan dit alles op een enorme kliederpartij uitlopen, daar kittens gewoon door het eten lopen. Tafelmanieren hebben ze immers nog niet.

Zodra ze wat groter worden beginnen ze doorgaans zelf wel aan de brokjes. Hoewel er kittens zijn die er niet toe te bewegen zijn om brokjes te eten.
Tot aan castratie, of tot een leeftijd van een maand of 10 is het raadzaam kittens speciaal voer voor kittens te geven. Zelf geef ik de voorkeur aan de zgn premiumvoeders die alleen bij de dierenwinkels/dierenartsen te verkrijgen zijn. Maar belangrijkste is het dat het ten alle tijden om 'volwaardige voeding' gaat - iets wat op verpakkingen van voeders staat. Merken die ikzelf gebruik zijn o.a. Royal Canin, Hill's, Nutro Max en Sensible Choice. Maar als 'snoepbakje', zoals ik dat noem, staan er ook wel eens Gourmet brokjes.
Naast brokken en blikvoer krijgen de katten hier ook dingen als: lamshart, rosbief, kaas, biefstuk, gekookte kipfilet, gekookte koolvisfilet, rundertartaar, blikje zalm voor menselijke consumptie.... Verder bietsen de katten bij mij ook allicht een en ander. Geef katten nooit varkensvlees daar het voor de kat dodelijke ziekteverwekkers kan bevatten (o.a. ziekte van Aujeszky, toxoplasmose...). Ook geen vis met graten erin en geen kip met botjes. Pas verder op met planten, veel planten zijn nl giftig voor de kat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Met een week of zes, als ze nog bij hun moeder zijn. In eerste instantie geweekt in een beetje water of kattenmelk.
Als de poesjes dan met 14 weken naar de nieuwe eigenaar gaan zijn ze helemaal over op brokjes en zachtvoer/ kippennekjes/kuikentjes en wat ze nog meer aan lekkers aankunnen.
Ivana