Hoe kan ik mijn kitten het 'speelse' bijten en krabben afleren?

Ik heb een kitten van bijna 16 weken. Het is echt een lieverd, knuffelt veel en geeft veel kopjes. Alleen als hij in zijn 'speelse' bui is, kan hij nog wel eens hard aanvallen. Dan aai je hem, maar dan pakt hij je vast en gaat hij mijn hand likken, maar als ik mijn hand rustig weg wil trekken grijpt hij mijn hand (wel zachtjes maar je voelt het wel, en hij gebruikt zijn nageltjes) en hij zet dan zijn tanden in mijn hand (bijt niet door). Heel soms doet hij het ook hard, en dan grijpt hij ook mijn voeten of arm.
Ik snap dat het spelen voor hem is, maar ik wil het hem afleren voordat het een gewoonte begint te worden en hij het bij andere mensen ook doet en wie weet wel echt gaat bijten..

Ik heb al gelezen op internet dat ze je vast pakken als ze genoeg hebben van het aaien, maar dat is in dit geval niet zo. Want hij spint wel gewoon, het is gewoon 'plezier' voor hem..

Wie kan mij helpen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
25.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vanafhoe jong heb je hem gekregen, want dat kan ook meespelen, als hij te jong bij zijn moeder is weggehaald dan heeft hij dat nooit geleerd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vanaf 7 weken mogen ze wettelijk weg, we hebben hem toen hij precies 8 weken was opgehaald.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Owja en nog een ding, misschien helpen speeltjes want dan speelt hij niet met jouw (krabben ''bijten'' ) maar dan leeft hij zich uit (speelt) met een speeltje. (misschien een krabpaal)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Helaas is acht weken ook nog te jong. Dat het volgens de wet met zeven weken al mag doet daar niets aan af, voor de ontwikkeling van een kitten is het beter om tot twaalf weken bij de moeder en nestgenootjes te blijven. Tot die leeftijd leren ze nog ontzettend veel, onder andere over sociaal gedrag. Dit gedrag komt inderdaad vaker voor bij kittens die te jong bij de moeder zijn weggehaald.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja dat is waar, alleen hij is al heel erg verwend met speeltjes (een hele bak vol + 2 krabpalen op elkaar geschroefd met 'takken' waar die aan kan hangen), hij heeft al zat dus haha! Het is eigenlijk gewoon een verwend kreng :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tsja, een verwend kreng... daar is het een kat voor ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja dat is waar haha!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@petradhd op een website dat is gemaakt door dierenartsen las ik dan een kitten het beste de 8e of 9e naar het nieuwe baasje toe moet omdat hij in die tijd veel wil spelen en zo kun je een band met je kitten creëren en leert hij hoe hij met mensen om moet gaan. (Zijn de belangrijkste weken) Mijn kitten is ook heel erg gek op mij omdat hij elke nacht op mijn kamer slaap en ik veel met hem speel.. ook is hij gek op andere mensen die met hem spelen dus aan sociaal gedrag mankeert hij niets geloof ik.
Rieneke1
12 jaar geleden
tussen 7 en 13 weken leert een kat als het goed is van moeder en nestgenootjes wat grenzen zijn en dat die gerespecteerd moeten worden.
die kans heeft dit katje niet gekregen.

Antwoorden (3)

Dit is normaal gedrag voor een kitten, het vervangt zeg maar het spelen met nestgenootjes en de moeder. Helaas hebben kittens niet door dat wij mensen geen beschermende vacht hebben en dat die tandjes en nageltjes bij ons best wel eens pijn kunnen doen.

Op het moment dat je kitten je hand grijpt hard in zijn gezicht blazen zodat hij loslaat en vervolgens het beestje totaal negeren, liefst weglopen. Zo leert hij dat dit gedrag een negatief resultaat heeft, het aaien en de fijne aandacht is namelijk gelijk over. Het is uitermate belangrijk om dit consequent te doen, beloon het gedrag niet door even met je hand met hem te spelen. Ook is het belangrijk dat andere mensen dit weten en hem niet met hun handen laten spelen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is wel een optie inderdaad.. Mijn moeder grijpt hem soms en in zijn nekvel en legt hem dan hard op de grond, dan begint hij te piepen en stopt ook meteen met bijten en krabben. Maar dit kan ik niet, vind het zielig.. wat eigenlijk helemaal niet zo is maar toch, ben niet zo'n held daarin..
Rieneke1
12 jaar geleden
prima antwoord. + @feemmm wat je moeder doet is niet verstandig en zinloos.
een katje is geen klein hondje.
Je wilt je kat manieren afleren die volkomen normaal zijn.
Normaal voor een kitten, maar ook normaal voor een kat.
De ene kat is van nature wat feller dan de andere kat, maar er is niks bijzonders aan het gedrag dat je beschrijft.
Jij zal je dus moeten aanpassen aan de kattenmanieren van je kat, en niet andersom.
Doet de kat je pijn, dan trek je terug en loop je weg.
De kat heeft dan letterlijk en figuurlijk het nakijken, en dat is wat katten onderling ook doen.
Kortom: Niks aan de hand, geen zorgen maken maar ook niet proberen om het natuurlijke gedrag van het dier af te leren: Je houdt daar hooguit een valse of gefrustreerde kat aan over.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik herken het van mijn eigen katten, in de eerste plaats is het belangrijk om het spelen/knuffelen af te breken als de kat dergelijk gedrag vertoont.

Wat ook helpt (bij de logeerkat die hier is en niet goed opgevoed is;)) duidelijk nee zeggen met een lage stem. Helpt echt!

Succes!