Wat moet ik doen, nu ik alles gekocht heb ?? voor mijn konijn?

Ik heb een ren met een badkamermat erin dus niet ontzettend groot, met speeltjes enzo erin maar hij duwt steeds aan de tralies en eet aan de kranten en hij weet niet waar hij moet poepen en plassen omdat hij zindelijk is en in de woonkamer staat dus hij houd het op , in zijn kooi staat zon driehoek wc'tje waar hij altijd in peopt en plast. Maar die ren is bedoeld voor de hele dag erin zitten en lekker spelen, maar het heeft dus geen zin heeft iemand een idee wat ik nu moet doen , iets anders wat ik kan maken misschien? oja, wc'tje erin zetten heeft geen zin dan gaat hij dat wc'tje door de hele ren gooien. & speeltjes in de kooi leggen kan ook niet want anders word het te vol.

Toegevoegd na 13 minuten:
van ren een trappetje naar kooi kan niet zijn kooi is vrij hoog want er zit nog een cavia kooi onder ! :D

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind het leuk om te lezen , dat je erg je best doet om jouw konijntje een leuk leven te geven. Het konijntje zal toch even moeten wennen aan al die dingen die jij nu voor hem/haar gemaakt hebt, denk ik. Laat het maar even een paar dagen zoals je het nu hebt gedaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wij hebben ook een ren om de kooi heen gemaakt, zodat de konijnen wat meer speelruimte hebben, en toch niet aan snoeren knagen in de kamer. Ze gaan netjes via een houten plankje terug de kooi in om in hun driehoektoilet te plassen. een kleedje voor de deur, een (katten) reismandje naast de kooi (dat vinden ze echt heerlijk: daar slapen ze altijd in).
kan je de caviakooi niet bovenop zetten en de konijnenkooi onder? of de caviakooi aan de andere kant van de ren, zodat die ook "buiten" kunnen spelen?
mijn konijnen gooien ook met hun toilet: als ik te lang wacht met schoonmaken ;-) hoe zet je hem nu in de ren en terug naar zijn kooi? steeds optillen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt de cavia ook met de konijn in 1 hok zetten / de hokken verbinden. Werkt niet altijd, maar vaak vinden ze elkaar wel gezellig.

Antwoorden (4)

Kun je geen doorgang/tunnel maken van de ren naar zijn kooi, zodat hij 'even' naar het toilet kan gaan?
Zo heeft hij nog meer ruimte en is het nog leuker voor hem + hij hoeft zijn plas niet op te houden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je konijn moet even wennen denk ik. Kun je dat wctje niet ergens mee vastmaken?
En speeltjes hoeven niet zo groot te zijn. Iets om op te knagen ook niet. Heb je al een stuk pvc pijp gevonden, of een paar plankjes die je op elkaar timmert als een soort bruggetje?
12 jaar geleden
Een konijn is een sociaal dier. Dat betekent dat het altijd een ander konijn nodig heeft. Als dat niet zo is, is het konijn er eenzaam en begint uit verveling/stress? van kranten te eten.
Een ander konijn er bij is dus de oplossing.

Nog een tip om het konijn helemaal aan jou te laten wennen:

Alles wat groter is dan het konijn zelf, is mogenlijk een roofdier. Om te laten zien dat je niet eng bent, ga je eerst:
Op je buik voor de kooi liggen. Als het konijn daar helemaal aan gewend is, (dus het gaan wassen in jou bijzijn) laat je hem aan je hand ruiken. Daarna kun je hem voorzichtig gaan aaien. Drukt hij zich door het aaien tegen de grond, maakt hij zich klein, dan laat je hem eerst weer aan je hand ruiken.

Daarna kun je met het oppakken beginnen. Altijd een hand onder de voorpoten en de andere hand onder de kont. Eventueel als het nodig is kan het konijn ook bij het nekvel gepakt worden, dat doet hem heus geen pijn.

Laat je hand eerst vlug onder de buik door gaan, als hij daar aan gewend is, kun je hem lichtjes omhoog tillen. Daarna pak je hem van de grond, en zet je hem weer neer. De laatste stap, pak je hem op en ondersteun je z'n achterwerk!

Deze tip heeft discipline en heel veel geduld nodig. Veel succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad altijd beter om twee konijnen te hebben. Het beste is om dan een konijn van het andere geslacht er bij te nemen. Wel moet het mannetje dan gecastreerd zijn. Of vrouwtje gesteriliseerd of gecastreerd, maar in de praktijk zijn het de mannetjes die gecastreerd worden. De diverse konijnenopvangen/asiels in het hele land zitten vol met konijnen, die wachten op een nieuw konijnenmaatje en baasje. Voordeel daarvan is dat als het onverhoopt toch niet klikt met het nieuwe konijn je hem/haar terug kan brengen. En ook als je een ren hebt, is het nodig om je konijn(en) regelmatig de pootjes buiten hun hok/ren te laten strekken. (dat kun je dan doen als je thuis bent en ze in de gaten kan houden). Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dit is geen antwoord op de vraag.
ik heb ook een tweede erbij genomen, maar dat is ook niet alles.
het mannetje was best evreden met ons als knuffel, en het vrouwtje dat we er nu bij hebben jaagt hem vaak op. en sinds we hem hebben laten helpen is ie ook niet helemaal zichzelf niet.
je kan misschien buiten nog een ren maken en hem af en toe buiten laten (als het mooi weer is natuurlijk, maar zeker niet in de zon zetten!) hij kan dan misschien op zijn gemak zijn behoeften doen en hij kan trouwens ook gras eten