Ja een papegaai kan wel proeven maar niet ruiken.

Een Papegaai proeft met zijn tong, net als wij. Hun tong is echter helemaal anders dan die van ons. Het uiteinde van de tong is droog en zacht, hiermee kan de Papegaai niet proeven. Maar met de achterkant van de tong kan hij wel proeven. Dit deel is vochtig en bij de meeste soorten roze. Als een Papegaai iets wil proeven zal hij het met het tipje van zijn tong aanraken en dan achterin zijn keel tegen het smaakgedeelteaan ‘plakken’. Zo proeft hij zijn eten. Als hij iets aan het eten is komt het automatisch langs zijn tong zodat hij net zo proeft als wij.

Papegaaien hebben geen goed reukvermogen. In de natuur gebruiken ze hun gezichtsvermogen voor het vinden van voedsel, zoals felgekleurde vruchten. Het hersengebied dat gegevens over geuren verwerkt is vrij klein bij papegaaien, daaruit is af te leiden dat zij geen goed ontwikkeld reukvermogen hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Thanx zeeeer duidelijk