Waarom ondervinden kat en hond maar weinig of zelden last, als ze eens een verdwaald pilletje vinden en wel opeten?

Voorkomen is uiteraard altijd beter en (later of te laat) genezen ;)

Maar vanuit de praktijk en de tig keren dat ik met vermoedens, en soms zekerheid maar WEER een DA belde (verschillende) dat hier een hond (soms zelfs pup) of kat op de vloer een weg-gestuiterd pilletje of andere medicatie naar binnen werkte, stelden me steeds weer gerust ...

Zelf baal ik van deze kans, maar ja soms springen pilletjes spontaan meters ver weg (zeker met doordrukstrips die soms schandalig "stom" verpakt zijn) en blijven voor mij onvindbaar.

Okay, voor zekerheid wel letten op het dier (bv braken, mat, suf, diarree, koorts etc) maar toch in alle jaren is hier nog nooit een dier ziek geworden door "mijn medicaties"!
Gelukkig zijn katten wat kieskeuriger dan vele honden ...

Voor alle zekerheid belde ik vaak ook nog mijn apotheker (1 is een zeer goede kennis van ons) en die had als uitleg enkel dat dieren via heel ander spijsverteringssysteem dan wij als mensen, zelden ziek worden door opeten van "mensenpillen".Tenminste als het om kleine hoeveelheden gaat.
Dit begrijp ik dus niet...gezien de doseringen in combinatie gewicht mens en dier!

En wat ik helaas dagelijks moet slikken is merendeels echte troep....variaties van antihistaminica, bloedverdunner, spierverslapper en paracetamol en "sterkere pijndempers".
Stom toeval allemaal? (mede omdat dieren hier normaal oud worden en vaak extreem oud)
Of hebben de diverse DA's en apothekers toch wel gelijk?

Weet jij het antwoord?

/2500

Mijn kat is bijna dood gegaan door een ibuprofen. Een goede manier om te voorkomen dat een pil meters ver wegspring is boven een handdoek uit de doordrukstrip halen.

Fenprocoumon en Marcoumar kunnen wel degelijk kwaad voor een dier. Mijn hond had hiervan één pilletje ingeslikt toen deze op de grond viel,hij was er eerder bij dan mijn man het op kon rapen. De dierenarts gebeld en ik moest gelijk komen met de hond omdat in deze bloedverdunners,ja je gelooft het niet,rattengif in zit. Ik had hier ook nog nooit van gehoord dus de hond heeft een braakmiddel gekregen om ervoor te zorgen dat alles uitgebraakt werd,wat gelukkig ook het geval is want we zagen wat witte kruimels ertussen zitten van het pilletje.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100