Kun je zomaar een nieuwe zwaan bij een andere plaatsen?

In een hele grote plas bij ons leefden 3 zwanen. 2 zijn overleden, de 3e is nu al een jaar alleen. Geen idee of het 'n mannelijk of vrouwelijk exemplaar is.
Ik vraag me nu af: zou je zo'n dier kunnen verblijden door een nieuwe zwaan erbij te zetten in die grote plas?
Moet 't dan een jong zijn? En waar zou je zo'n dier dan moeten halen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Informeer bij een dierenarts of de dierenambulance.

Het beste antwoord

ik zou me hier niet mee bemoeien, en de natuur z'n gang laten gaan.
een jong zal sowieso weg worden gejaagd, en dat gaat ongemeen fel.
we krijgen wel jonge zwanen binnen die zijn doodgemept door hun ouders, omdat ze niet wilden vertrekken.
verder weet je niet of het een mannetje of vrouwtje betreft, en dit maakt erg veel verschil.
mannetjes zijn onverdraagzaam naar andere mannetjes toe in deze tijd van het jaar.
verder verschilt het karakter per zwaan enorm, wat dat betreft zijn het net mensen.
je hebt enorm overdraagzame types ertussen, evenals rustige, bedaarde exemplaren.
het lijkt me geen goed plan in te grijpen.
mocht de zwaan om gezelschap verlegen zitten, dan is hij of zij prima in staat dat zelf op te zoeken.
Rieneke1
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Iedereen die reageerde, heel erg bedankt. Het is me helemaal duidelijk en ik laat 't er maar bij. (het leek me wel gezelliger voor hem/haar, maar twijfelde of je wel echt kunt helpen. Beter van niet dus.

Andere antwoorden (2)

Je zou wel eens een hoop heibel kunnen veroorzaken als je een mannetje bij een mannetje zet, zwanen hebben een territorium dat ze verdedigen.
Informeer eens bij een vogelopvang in de buurt.
Als de zwaan van het najaar naar het zuiden vertrekt lost het probleem zich vanzelf op, dan vindt hij/zij soortgenoten genoeg, en wie weet een nieuwe partner.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rieneke1
12 jaar geleden
zwanen trekken niet naar het zuiden, het zijn standvogels.
Als die ene zwaan de helft van een koppel is, dan zal deze waarschijnlijk geen nieuw koppel gaan vormen met een andere zwaan. Zwanen zijn namelijk monogaam en kiezen hun partner voor het leven.