hoe voorkom je dat je zo aan een puppie steeds mee moet "sleuren" aan de riem omdat hij steeds niet meeloopt, hoe ik ook lief vraag ?

das dus het probleem; ik probeer hem steeds mee te krijgen, maar op gegeven moment gaat ie op zijn kont zitten en zich krabben, en dat is het. en dan krijg ik hem alleen maar mee door te "sleuren" aan de riem.
uiteraard gaatie dan na een tijd wel mee, maar ik vind het niet leuk en het staat ook zielig.

Toegevoegd na 16 minuten:
mhvdw56; sorry maar dit heb ik echt al geprobeert, vanzelf komt hij gewoon niet mee, alleen als ik even een stuk "sleur"

Weet jij het antwoord?

/2500

een hondje van 8 weken of ietsje ouder moet nog leren om aan de riem te lopen vaak zal hij gaan zitten en gaan zitten krabben en dat is onzekerheid , dan weet die niet meer wat die moet doen als de pup echt niet meer mee wil lopen dan zal je hem gewoon een eindje moeten dragen is heel normaal en loop de eerste tijd alleen heel kleien stukjes een pupje hoeft nog maar 10 a 15 min te lopen en dan een eindje verder weer neerzetten en gewoon weer proberen sleur het beestje niet mee maar lok hem met je stem kom dan kom dan of een lekker brokje , een heel klein beetje spanning op de riem om hem mee te krijgen is niet erg maar gewoon meelokken daar reageren ze heel goed op en heb vooral VEEL GEDULD want een hondje opvoeden gaat niet vanzelf en zeker het eerste jaar is veel aandacht besteden aan goed leren lopen aan de riem anders krijg je een hond die jou uitlaat i p v jij de hond

Van welke fokker heb je hem dan? Want normaal gezien zijn ze bij goede fokkers gewend om aan een riempje te lopen als ze weg gaan! Heb je al eens geprobeerd om hem met een stukje kaas mee te lokken. Kaas werkt lichtelijk laxerend, maar een paar stukjes zijn echt niet erg! Eerst beloon je hem als hij opstaat, dan voor 1 pas, dan voor 5 passen, dan voor 10 passen, etc. etc. Ik weet niet in wat voor een buurt je woont, maar een pup blijft bij je in de buurt. Als hij er veilig(Geen wegen) kan loslopen zou ik dat zeker doen! Probeer dit: Doe het riempje van je pup los, zorg dat er niemand binnen is waar je pup naartoe wilt gaan. Breng je pup dan naar je poort/voordeur en loop zelf weg. Je pup heeft dan de keuze: Alleen blijven in een vertrouwde omgeving of met het baasje mee in een vreemde omgeving. Aangezien honden baasgericht zijn en niet omgevinggericht zal hij kiezen om met jouw mee te gaan. Als hij dan meekomt enorm belonen met stukjes kaas. Uiteindelijk kan je weer zijn riempje aandoen bij de poort/voordeur en dan zal hij wel meelopen. Zorg trouwens ervoor dat je pupje nú al leert om bij je in de buurt te blijven als hij losloopt! Al het probleemgedrag of toekomstig probleemgedrag moet nú eruit worden gewerkt. Laat je pup níet naar een vreemde hond gaan! Alleen naar honden waarvan je weet dat ze stabiel zijn. Veel plezier met je pupje!

Je moet het leuk voor hem maken om met je mee te komen. Dus enthousiast zijn, een hoge stem opzetten en zodra hij naar je toekomt uitgebreid belonen met een aai over zijn bol, even stoeien of een speeltje wat je hem geeft. Kan ook met een puppybrokje. Niet aan de riem mee sleuren, dat geeft negatieve associaties bij hem en zal daardoor averechts werken. Het moet leuk voor hem zijn om aan de riem te lopen. Dus de riem alleen gebruiken om te zorgen dat hij niet onder een auto kan lopen oid, maar verder niet gebruiken om hem mee te krijgen. Elke pup wordt zelf enthousiast van enthousiasme!! Ben benieuwd of dit werkt?

Heb geduld, en sleur hem niet mee. Telkens als hij loopt beloon je hem. (met een hoge stem goedzo zeggen) Als hij gaat zitten, ga dan voor hem op je hurken zitten en roep hem, dan ook met een hoge stem. Als hij komt geef hem een brokje.

waarom sleuren? hij krabt omdat het bandje vreemd voelt, dus hou het aan als ie thuis is (ben je weg doe het af, hij kan ermee achter dingen blijven haken) lok hem met een brokje. eerst geef je er 1 die ie gelijk aan kan pakken (enthousiast belonen met stem) dan een stukje naar achter en herhalen. niet trekken aan de riem, helemaal niets doen met de riem. blij roepen en lokken, pakt ie het aan weer de hemel in prijzen. zo bouw je de afstand langzaam op. geeft je hond weerstand ga je stil staan. niets doen niets zeggen, alleen stilstaan. geef niets mee zodat je hondje kan ontdekken dat trekken aan de riem geen zin heeft. hij zal dus op een gegeven moment opgeven en richting jou komen. DIT is het moment waarop je blijk roept 'kom maarrrrr of wat je hem aan wil wennen) ga niet zijn naam roepen. doe je dit moet je ook luisteren maar zover is ie nog niet. anders leer je hem dat als ie geroepen wordt hij niet meteen hoeft te komen. verder is het verstandig om op cursus te gaan met je pup. dit is ongeveer les 1 en heel eenvoudig. een pup hoeft niet de hele tijd mee te lopen, ze mogen niet eens veel/ver lopen. (vuistregel.... pup van 8 weken loopt 8 minuten, pup van 9 weken 9 minuten etc) pak dus je pup gerust op, maar NIET op het moment dat ie niet wil lopen! zelf deed ik mijn pups in een grote tas en ging zo naar het park, de bus in, de markt op etc. je hond wordt niet moe, maar raakt wel bekend met alle situaties. heb je een hondenveldje in de buurt ga hier eens heen met je pup en laat hem op afstand kijken naar andere honden. hij heeft dan zijn riem om en zal enthousiast worden. zo leert ie (oa) dat het dragen van een riem ook erg leuk zijn, en een stuk beter dan zinloos en gefrustreerd een pup vooruit sleuren.

Wat bij mijn honden goed hielp was een rollijn,ik liep dan al een stuk vooruit en dat vonden ze blijkbaar toch niet zo leuk dus kwamen ze vanzelf weer aanlopen,ik stopte natuurlijk wel als de rollijn helemaal uitgelopen was en dit werkte bij mijn honden prima tot ze op een gegeven moment gewend waren om aan de lijn te lopen,toen ben ik overgegaan op een gewone riem.

Toen onze hond nog jong was en hij wilde niet mee (standaart stukje) tilde ik hem op en zette ik hem een stuk verder neer. Dan liep hij een stukje en ging hij ook weer zitten. Weer opgetild, en weer een stuk verder neergezet. Zo gedaan. En elke keer minder stukje tillen en minder vaak. Nu loopt onze hond dagelijks de route

Neem een tak van een boom of struik waar nog een paar blaadjes aan zitten. Houd de riem in je linkerhand, het takje in de rechter. Beweeg de tak over de vloer voor hem uit. Wedden dat hij het wil pakken? Wedden dat hij er achteraan huppelt? Behalve als hij moe wordt en gewoon even uitrust, want lopen en kijken, ervaren en je neus gebruiken is allemaal wel heel vermoeiend. Laat hem waar dat mogelijk is gewoon los lopen en loop van hem weg. Klap in je handen, ga op je hurken zitten en prijs hem als hij komt aangehuppeld. Hij moet nog zo veel ervaren en leren. Neem de tijd. Bovendien zijn al die rustperiodes een uitbouwen van de tijd dat hij buiten is. Ik was met de pup rustig drie kwartier buiten, omdat hij een half uur op zijn kontje zat rond te kijken! Nooit sleuren!

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100