mijn cavia heeft longproblemen gaat hij dood ?

ik ben vandaag naar dierenarts geweest en heb pilletjes gekregen en hij kreeg meteen een spuit, de dierenarts zei dat hij longproblemen heeft en dat er niet heel veel aan te doen is bij cavia's maar gaat hij nou dood ? pilletjes heten : baytril flavour .
ik moet 1/3 tablet per dag geven.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.5K

Antwoorden (4)

Om eerlijk tegen je te zijn en er niet om heen te draaien:
De kans dat jouw cavia het overleefd is klein.

Longaandoeningen bij cavia's worden pas in een laat stadium ontdekt.
Het medicijn wat je hebt gekregen is een antibioticum in de ruime zin. Een algemeen medicijn tegen infectieziekten.

De dierenarts kan in geval van geen verbetering Doxoral drops voorschrijven. De werkzame stof hierin is doxycycline. Dat is een ander soort antibioticum maar een stuk zwaarder en gericht op longaandoeningen.

Het kan aanslaan, afhankelijk van hoe ver het gevorderd is, maar hoe triest dit ook is, hou er rekening mee dat jouw cavia kan sterven. Omdat zoals jouw dierenarts al zei, deze aandoening bij cavia's is 9 van de 10 keer fataal.

Hou het beestje goed in de gaten en indien geen veranderingen, weer terug naar de dierenarts en stel dat medicijn voor wat ik net omschreef.

Heel veel sterkte ermee!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je moet er even tegen aan kijken geef je cavia nog steeds veel aandacht en eten en verder ook als het echt heel slecht gaat moet je zeker naar de dokter terug en misschien wordt hij ingeslapen maar hoop daar niet op
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cavia's zijn toch wel kwetsbare diertjes. Als ze ook wat hebben, dan gaat het vaak mis. Hopen dat hij beter wordt mag altijd, maar hou zeker rekening met het feit dat je binnenkort afscheid moet nemen van je caaf.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Longaandoeningen bij kwetsbare dieren zoals cavia's zijn inderdaad heel moeilijk te behandelen. Je doet wat je kan, maar er is zeker een risico dat je cavia overlijdt.
De Baytril die je hebt gekregen is een breed spectrum antibiotica. Een zwaar middel, dus het zal om een pittige infectie gaan. Baytril wordt meestal ingezet als men vermoed dat andere antibiotica niet afdoende zullen helpen.
Naast de antibiotica is het heel belangrijk dat je cavia blijft eten. Konijnen en cavia's overlijden bij ziekte ook vaak omdat ze te ziek zijn om te eten. De darmen komen stil te liggen en dan gaat het snel fout. Eet je cavia slecht of niet, haal dan bij de dierenarts zakjes dwangvoer en een spuitje. De poeder maak je aan met water en geef je de cavia meerdere keren per dag. Voorzichtig aan, want je cavia is waarschijnlijk benauwd door de longinfectie. De dierenarts of assistente kan je voordoen hoe je het dwangvoeren het beste kan doen.