Hoe voorkom ik dat mijn ene kat de andere van de kattenbak afjaagt?

Ik heb 2 kattenbakken maar waar mijn kat ook op gaat zitten de andere jaagt hem eraf en valt hem aan als hij eruit komt,, hierdoor gaat mijn kat ergens anders in het huis plassen.
Als ik het zie loop ik er rustig heen pak ik hem op en hou hem vast op de bank tot de andere klaar is maar dit werkt niet.
Heeft iemand misschien een idee over hoe ik dit op kan lossen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
6.4K

Het beste antwoord

om te beginnen heb je te weinig kattenbakken.
de gouden regel is; het aantal katten plus een.
ik lees in een reactie dat je drie katten hebt, dus twee bakken erbij zou moeten nemen.
zet deze bakken niet vlak bij elkaar, maar verspreid door de hele woning.
het zal de terrorist nu een stuk moeilijker vallen alles onder controle te houden.

vang verder voor de zekerheid een plasje van de wildplasser op.
dit alles geeft erg veel stress, en stress verlaagt de weerstand.
mogelijk heeft hij blaasontsteking.

blijkbaar kunnen twee van je katten het absoluut niet met elkaar vinden, en is de een bang voor de ander.
dat is geen leven voor een kat; overweeg eens er een gedragstherapeute bij te halen.
succes!
Rieneke1
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Uhmz.... ik weet niet precies hoe je aan een blaasontsteking komt hij gaat niet vaker dan de andere 2 naar de kattenbak of zo.
Verder lijken ze trouwens gewoon vriendjes,, liggen tegen elkaar aan te slapen op de bank en alles (alleen met het naar de kattenbak gaan valt hij aan =S). Ik ga er morgen wel meteen 2 kattenbakken bij halen,, heb dit nog niet gedaan omdat andere zeiden dat het gewoon genoeg moest zijn dat ik ze elke dag helemaal schoon maak.
Hopelijk lost dit alles op,, dank je wel.
Rieneke1
12 jaar geleden
oh, gelukkig is het niet steeds haat en nijd.
ik adviseer de plas voor de zekerheid na te laten kijken, omdat dit gedoe veel stress geeft voor je kat, en omdat het bij een verandering van gedrag altijd goed is de dierenarts even te laten kijken.
hoeft niet duur te zijn; ik was laatst rond de 7 euro kwijt. laat je nog even weten of de extra bakken helpen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb twee katten ,maar één kattenbak en dat gaat prima,maar 1 bak voor drie katten is wel erg weinig.
Rieneke1
12 jaar geleden
maria, het gaat ook best vaak goed met minder bakken.
maar voor de katten is dit het prettigst, en voorkomen is beter dan genezen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wij hebben 2 bakken, 1 op zolder en 1 op de zijkamer maar ze gebruiken dus maar 1 bak
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is waar Rieneke.
Rieneke1
12 jaar geleden
pokemon; dan staat de niet gebruikte bak op een verkeerde plek.
ik zou eens een andere plek proberen.
wie weet gaat hij dan volop in gebruik.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hij staat op dezelfde plek als in het vorige huis.
en ze komen wel veel op zolder, juist omdat het daar zo rustig is. maar ik vind het geen probleem hoor, dat ik maar 1 bak schoon hoef te maken....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oke,, ik hen nu nog 2 kattenbakken erbij op verschillende plekken,, misschien als Spider alleen nog maar daar op gaat en niet op die van Kovu,, dat hij het wel goed vind.
Nog even afwachten,, gisteren avond werd hij er namelijk nog steeds vanaf gejaagd (van de oude niet de nieuwe).
Rieneke1
12 jaar geleden
tare, doe er een drupje chloor in, dat maakt de bak zeer aantrekkelijk voor een kat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het gaat al stukken beter,, van alle kattenbakken word nu gebruik gemaakt en ik zie nog maar heel zelden gebeuren dat Kovu een keer tetst naar Spider,, dank je wel =).

Andere antwoorden (1)

Vermoedelijk is het heersers gedrag.. Is de kat een kater dan heeft het natuurlijk met de geur van de urine te maken. Dit is dominant gedrag en zul je vermoedelijk niet kunnen afleren. Misschien castratie dan de enige oplossing. Als de kat een poes is kun je het vermoedelijk oplossen met " straf " tik op de neus of mepje op haar achterste als ze de ander lastig valt. Maar haar vasthouden tot de ander klaar is is de foute manier...