Waarom hebben katten er een voorkeur voor om hun behoefte bij de buren in de tuin te doen?

Toen we zelf katten hadden deed onze kat zijn behoefte zelden of nooit in onze eigen tuin. Kennelijk weerhielden ze ook buurtkatten van die vervelende gewoonte, want na het overlijden van onze laatste kat is de hoeveelheid kattendrollen flink toegenomen. Zelfs vaak op het gras!

Toegevoegd na 14 minuten:
Waarom bij de buren en niet in 'eigen tuin'?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.9K

Het beste antwoord

Elke kat heeft territorium, zowel een binnen- als een buitenkat. Het bezit van een eigen gebied waarin een kat zich veilig en thuis voelt is voor hem of haar zeer belangrijk.
Het territorium van een kat is ingedeeld in:

*Het kernterritorium: dit is de (kleine) plaats waar de kat eet, slaapt en speelt. Deze plek moet veilig en comfortabel zijn, en wanneer nodig ook privé . Hij moet zich terug kunnen trekken in zijn kernterritorium en rust kunnen vinden zonder gestoord te worden door andere katten, mensen of honden.
*De wijdere omgeving: is het gebied buiten het kernterritorium en omvat bij buitenkatten de tuin en buurt en bij binnenkatten de rest van het huis, zoals de rest van de woonkamer, bovenverdieping of garage. Bij binnenkatten is dit uiteraard een stuk kleiner dan bij buitenkatten, en daarom is het noodzakelijk binnenkatten voldoende jaag/speel/klimmogelijkheden te bieden. De wijdere omgeving wordt gebruikt voor de jacht en het afbakenen van grenzen.

Katten leggen vaste looppaden aan in hun territorium (zowel het kern- als het wijdere gebied), die ze markeren met geuren. Dagelijks lopen ze dezelfde weg die leid langs hun slaapplaats, voerbak, krabpaal, territoriumgrenzen, uitkijkposten, jachtgebieden en worden bepaalde grensposten geïnspecteerd. Het liefst heeft een kat natuurlijk de hele buurt voor zichzelf, maar aangezien de kattenpopulatie tegenwoordig gestaag groeit, is dat in de meeste gevallen onmogelijk.
Binnen de wijdere omgeving hebben ze ook meestal een toilet en deze ligt vrijwel altijd vlakbij het kernterritorium. hier doen ze degelijks hun behoefte. Je ziet dat dit dan ook meestal net op het gebied van de buren is. Je kunt in een dierenwinkel kristallen kopen die je in je tuin kunt strooien om katten weg te houden. Deze kristallen scheiden een voor katten onaangename geur af, maar zijn niet schadelijk voor dieren of millieu.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alvast +1 v oor je duidelijke verhaal!

Andere antwoorden (3)

voor een kat is zich ontlasten tevens het plaatsen van een geurmerk.
vaak wordt dit geplaatst aan de grenzen van z'n leefgebied, zie het als een soort grenspaaltjes.
tenzij een kat erg timide is, is z'n leefgebied vaak groter dan de eigen tuin.
vermoedelijk hadden je buren in het verleden last van jullie kat(ten).
nu je geen katten meer hebt, hebben andere katten je tuin als leefgebied ingepikt, met bijbehorende markeringen.
Rieneke1
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ga er vanuit dat onze buren last hadden van onze katten, maar ik vroeg me juist af: Waarom bij de buren en niet 'thuis'
Rieneke1
14 jaar geleden
omdat zoals gezegd katten zich vnl ontlasten aan de grenzen van hun leefgebied, en dat is meestal groter dan de eigen tuin, dus bij de buren.
Voor de mensen is het onderscheid tussen elkanders terrein erg simpel te maken. Katten kunnen dat onderscheid helaas niet zien. Wat tot vervelende katten leidt die in je tuin zitten en sporadisch je huis binnen wandelen. Uit de perspectief van de kat doet hij het ook gewoon in zijn "eigen tuin".
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
geurmerkjes versprijden en de buren plagen, ik heb een binnenkat en de kat van 2 deuren verder komt gezellig bij ons in de tuin. het irriteert enorm.