Kan een poes met kittens alleen thuis blijven? En mag de moederpoes naar buiten?

De poes van de vader van mijn vriend is drachtig en werpt waarschijnlijk over een week of twee. De vader van mijn vriend werkt echter fulltime, en is dus veel van huis. Is dit een probleem? Kunnen de kittens gewoon in hun eentje thuisblijven, moeten ze met moederpoes opgesloten worden in een kamer (met eten, water en kattenbak uiteraard) zodat ze nergens op of in kunnen klimmen?
En deel 2 van mijn vraag: de moederpoes is gewend dat ze naar buiten mag, het balkon op en via daar de omringende tuinen in. Kan het zijn dat ze dan buiten onder een struik gaat werpen, of willen poezen dat sowieso binnen doen? En nadat de kittens geboren zijn: mag de moederpoes dan gewoon naar buiten?

Toegevoegd na 2 dagen:
Iedereen bedankt voor de antwoorden, ik heb aan alles wat gehad, we gaan ervoor zorgen dat het een gezond nestjes katjes wordt!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
26.4K

Het beste antwoord

Zelf heeft een van mijn katten 2 keer een nestje gehad.. Bij ons ging ze altijd naar buiten, maar ik merkte wel dat een dag voor de bevalling ze uit zichzelf binnen bleef. Maar iedere kat is natuurlijk anders.. Ik denk dat je haar gewoon naar buiten kunt laten gaan, als ze zich fijn voelt in dat huis dan zal ze er waarschijnlijk ook haar kittens werpen. Na het werpen van de kittens kon onze kat altijd naar buiten, maar kwam in het begin wel snel weer terug. Het is wel belangrijk dat ze zelf kan beslissen of ze naar buiten of naar binnen wilt gaan. dus niet dat de man haar s'ochtends naar buiten doet en pas s'avonds weer binnenlaat. In het begin zullen de kittens veel slapen. Het is dan voornamelijk slapen en eten.. Het is wel belangrijk dat de poes haar jongen kan werpen in een doos of werpkist met een redelijk hoge rand. De poes kan daar wel overheen springen en de jongen kunnen er niet uitvallen.
Ook mag deze doos niet op de tocht staan.
Maar waar ik me een beetje zorgen over maak is het feit dat je zegt dat die man niet veel thuis is. Een nestje is een grote verantwoordelijkheid voor de eigenaar. Je moet er wel veel thuis voor zijn vind ik. Zeker als ze wat ouder zijn. Je moet ze goed socialiseren. Ze moeten mensen om zich heen hebben. Ik weet niet of dit een gepland nestje is of niet, maar het is zeker geen perfecte situatie.
Samen met mijn ouders en broertje vang ik kittens op namens de dierenbescherming. Vaak gebeurt het dat mensen een onverwacht of bewust nestje krijgen. Als de kittens ouder worden en dus ook meer zorg van de eigenaar vragen, worden ze meestal gedumpt. Ik vang die kittens dan op, maar het gebeurt ook vaak genoeg dat die kittens doodgereden worden of sterven van de honger.
Wat ik je dus aan zou willen raden is of om er voor te zorgen dat jij of die man de hele opvoeding van de kleine katjes zelf goed kan regelen en er ook geld in wilt gaan steken ( inentingen, ontworen, voer...) of dat deze man afstand doet van de moeder, nog voordat de kittens geboren zijn. Breng haar in dit geval naar een asiel. Dit kost geld maar je wilt uiteindelijk toch het beste voor de kat.
Een nestje katten is een grootte verantwoordelijkheid. Mochten jullie er toch voor kiezen om ze bij die man geboren te laten worden en ze dus ook zelf op te voeden. Zorg dan dat je dit in ieder geval doet:
- Koop een werpkist of maak er zelf 1 van een doos.
- Ben bereid er genoeg geld in te steken
- Socialiseer de kittens goed
- Zorg voor een goed nieuw huis
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik kan je verzekeren dat zowel ik als de vader van mijn vriend er alles aan zullen doen om ten eerste de bevalling goed te laten verlopen, ten tweede de kittens de (medische) zorg te geven die ze nodig hebben en ten derde een goed huis te regelen voor de kittens! De kittens zullen zeker niet gedumpt worden door ons! We zijn allemaal echt dierenliefhebbers, en de gezondheid en het welzijn van zowel moederpoes als de kittens gaat ons absoluut aan het hart.
In de uitleg bij mijn vraag zei ik dat de eigenaar van de katten voor zijn werk veel van huis is; op dit moment is dat inderdaad het geval, maar hij heeft wel de flexibiliteit om meer thuis te blijven als dat nodig is voor de katjes. Andere antwoorders gaven aan dat het het beste is om bij de bevalling aanwezig te zijn, en jij zegt dat ze goed gesocialiseerd moeten worden als ze iets ouder zijn, dus ik zal de eigenaar aanraden om in deze perioden in ieder geval meer thuis te werken.
Dank voor je antwoord! We gaan er hier met zn allen voor zorgen dat alles rondom dit nestje goed verloopt!

Andere antwoorden (4)

een poes is 61 dagen zwanger en moet vanaf 14 dagen voor de bevalling niet meer buiten komen.
een moederkat kan zich opzich prima redden met haar kittens alleen als de juiste voorzieningen maar gemaakt zijn.
werpkist. als je dat niet heb mag een hoge doos ook.
en indd in een kamer met alle voorzieningen.
de moeder moet ten alle tijden bij haar kittens kunnen komen en de kittens mogen zeker niet alleen blijven de eerste 5 a 6 weken.
je moet moeder zowiezo zolang de kittens er zijn thuis laten.
als ze doodgereden word heb je een heel groot probleem (ik vind dat alle katten binnen dieren moeten zijn)
succes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank voor je antwoord! Dus de komende 8 weken moeder sowieso binnen houden?
Voor zover ik weet kan de poes niet doodgereden worden hoor, ze kan niet de straat op. Ik begrijp wel een beetje waarom je vindt dat katten binnen moeten blijven, maar ze genieten wel erg van buiten zijn.
Rieneke1
12 jaar geleden
plus!
als aanvulling: kartonnen doos is prima, maar niet als er fruit in is vervoerd, ivm resten insecticide.
De poes zal altijd werpen waar ze zich het veiligst voelt en dat is als ze van die man houdt dus in zijn huis (al kan dat soms op rare plekken zijn). Ze kan dus gewoon naar buiten, ook nadat ze geworpen heeft.
De kittens kunnen gewoon thuis blijven want hun moeder waakt over hen, zelfs als ze een kort uitstapje maakt.
Jonge katjes klimmen overal in, maar de eerste maanden zijn ze daar nog niet sterk genoeg voor.
Moeder mag dus altijd naar buiten en er is niets om je zorgen over te maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het is verstandig rond de verwachte geboortetijd vrij te nemen, voor het geval er iets fout gaat, en er een dierenarts bijgehaald moet worden.
hou poes binnen voor de bevalling, zodat je overzicht hebt.
ook na de bevalling is het verstandig poes binnen te houden.
stel dat haar wat overkomt buiten, dan kan de vader van je vriend gaan flessen, iedere twee uur, dag en nacht.
het lijkt me beter dat te voorkomen.
als je deze voorzorgen hebt getroffen, kan je het verder gerust aan moepoes overlaten.

het zou verstandig zijn de moederpoes op korte termijn te laten castreren, want ze kunnen kort na de geboorte al weer krols zijn.
het kan niet de bedoeling zijn dat ze nest na nest gaat werpen toch?
succes met de kleintjes!
Rieneke1
12 jaar geleden
Ivana
12 jaar geleden
(....als het een raskat is, die een tweetal, drietal nestjes gaat krijgen zou ik dat castreren achterwege laten. ;-))
Sorry, ik ben van de rassen. Je krijgt een dikke plus.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ras of geen ras maakt niet uit. voor rassen is de vraag groter, mensen denken wat beter na bij aanschaf, puur door financiën die bij raskatten hoger liggen. juist voor korthaar HTK is deze castratie tip belangrijk.
hou me al een paar jaar bezig met kattenhandel broodfokkers etc op internet in samenwerking met de LID
en erger me dood aan mensen die hun kat maar laten jongen, ze niet kwijt raken, gratis wegdoen, mensen treffen met een impulsaanschaf en de kat is de lul. het overschot aan katten is er niet voor niets, de acties van de DB w.b. geboorte beperking ook niet. het is wel degelijk een mega probleem. dikke +!!!
door jaren 30 jr ervaring met poezen bevallingen en kittens
kan ik er het volgende over zeggen
Een gezonde moederpoes zal haar kittens zelfstandig kunnen werpen door hun natuurlijke instinct.
Ook zal ze zelf kunnen regelen waneer ze als ze even naar buiten gaat weer terug moet naar haar kittens in het begin zal ze heel kort gaan en naarmate de kittens ouder worden blijft ze steeds langer weg
Wat doe ik voor de bevalling op de plek waar ze het meeste gaat liggen leg ik een fleece dekentje (bij mij eigenlijk overbodig want in al die jaren vonden ze het leuker om op de bank of bed te bevallen), na de bevalling leg ik moeder en kittens in een kist van ongeveer 60 cm hoog alleen de boven kant is open van de bak aan 1 kant een stukje pastick glas zodat moeder waneer we thuis zijn ons trots kan zitten aankijken
Dit heeft ook als voordeel dat als ze haar kittens ff zat is zei aan de andere kant van het ruitje kan gaan liggen en zo de kittens in de gaten kan houden