Niet betalen bij dierenarts.

(Ik heb net een vraag gesteld over het betalen bij de dierenarts.
Heb de DA gebeld, blijkt dat ik meteen moet betalen na een bezoek. Durf niet te bellen om te vragen wat de gevolgen zijn als ik niet betaal.)
Nu is de vraag: welke actie onderneemt de DA praktijk als ik niet meteen betaal? Krijg ik dan mijn dier niet mee oid? Bvd!

Toegevoegd na 19 uur:
Bedankt voor de reacties (waar ik iets mee kan en het mooie verhaal!) Ik ga de DA toch nog maar een keer bellen en leg de situatie wel uit. Wanneer ze niet akkoord gaan met een betalingsregeling of een acceptgiro ga ik zeker naar een andere DA.
Ik ben van mening dat als de DA een echte dierenvriend is, hij de eigenaar en dier niet weerhoud van een bezoek wanneer een klant even niet kan betalen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
19.2K

Het beste antwoord

Het hangt een beetje van de dierenarts af. Er zijn veel wanbetalers momenteel en veel dierenartsen willen niet het risico lopen op meer. Zo zat ik een jaar of 6 geleden met een kat met baarmoeder ontsteking, einde van de maand en ik kon het niet gelijk betalen, dat zou een paar dagen later worden. DA weigerde mijn zieke kat te helpen. Ben uiteraard gelijk naar een andere DA gegaan.

Ze zullen heus je dier niet in beslag nemen hoor als je niet gelijk kunt betalen. Zelf ik heb zovaak met een ouder verlopen pinpas geprobeerd te betalen en dan mn meest onnozele gezicht getrokken als er "pas ongeschikt" in beeld kwam. Op die momenten kwam het voor mij financieel heel slecht uit maar daar mag mn kat niet de dupe van worden. Dus hup, pas ongeschikt, dom kijken, factuur mee en zsm betalen.

Beter is het natuurlijk om, als het een vaste DA betreft, gewoon open en eerlijk te zijn. Vaak is het echt wel mogelijk om een factuur mee te krijgen die binnen 14 dagen betaald moet worden of om in termijnen te betalen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

1. Je krijgt je dier waarschijnlijk niet mee, dan moet je natuurlijk ook het extra verblijf betalen.
2. Je krijgt nog een paar aanmaningen en daarna een deurwaarder langs, wat je natuurlijk ook zelf moet betalen.
Oftewel, je kan beter meteen betalen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als jij moeilijk doet over je persoonlijke gegevens, aangeeft dat je niet wil zit die kans erin ja. maar denk je dat een dierenarts kosten verder op laat lopen door een dier niet mee te geven als je aangeeft dat je niet in 1 keer kan betalen? ze hebben liever en afspraak voor betaling dan dat ze alleen maar moeten hopen of ze de NOG hogere kosten vergoed zullen krijgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, als je niet kán betalen, maar ik dacht dat de vraagstelster niet wil betalen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dan nemen ze de kat in beslag? beetje belachelijk hoor... Ik heb dat nog nooit meegemaakt en ik heb heel veel dierenartsen gehad in de loop van de tijd.
Waarom zou je niet betalen voor de dierenarts? Zij zorgen toch ook goed voor jouw diertje en hebben het besten met je voor. Ik vind het niet kunnen dat je niet betaalt! Je moet gewoon betalen zoals het hoort!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is natuurlijk niet zo dat ik niet wil betalen. Maar alleen nu niet. Puur omdat dat financieel even niet lukt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk eerlijk zijn en vragen of het op factuur mag. Maar dan natuurlijk wel betalen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bel dan je huisarts en leg dit uit. Vraag of er een betalingsregeling kan worden getroffen. Je kunt er natuurlijk niet langsgaan en dan zonder te betalen weglopen, dat doe je in een winkel toch ook niet? Voor de toekomst: als je ervoor kiest een huisdier te hebben, dan moet je er ook voor kunnen zorgen. Inclusief dierenartsrekeningen. Je wéét dat een dier ziek kan worden, dus moet je zorgen voor een potje geld om dat soort rekeningen te betalen. Kan dat echt niet, sta je dier dan (eventueel vie asiel of opvang) af aan iemand die er wel voor kan zorgen.
Pieter2011
12 jaar geleden
@SuzyQ Honden en katten heten weliswaar huisdieren, toch breng je ze meestal niet naar de huisarts :-)
Niet logisch, maar toch...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Natuurlijk weet ik dat een dier geld kost. Hoort bij de verzorging ed. Heb je helemaal gelijk in.
Helaas kon ik niet in de toekomst kijken en wist ik niet dat ik het 12 jaar later financieel af en toe lastig zou krijgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
HAHA, pieter :) link HUISdier en HUISarts vind ik echt sterk.
een mens is een gewoonteDIER, dus soms maken we dit soort fouten. welke arts dan ook, dit is echt menselijk !! :))) @suzyQ
ik begrijp je weerstand, maar de medische hulp is het dier hier niet ontzegd, en dat vind ik persoonlijk doorslaggevend.
soms komt het zo uit dat kosten te hoog zijn. dit is geen opzet. je weet dat een dier ziek kan worden, en geld achter de hand houden voor dit soort onvoorziene omstandigheden is altijd de juiste manier maar als je tv en wasmachine bv de geest geven komen dingen soms kl#te uit. feit is dat het dier in ieder geval medische hulp heeft gehad. sommigen ondernemen niets omdat OF het geld er niet is OF erger nog...ze er het geld niet voor over hebben.
een dier van 12 jaar doe je ook niet meer weg.
laten we er dus vanuit gaan dat de financien geen structureel probleem zijn en dat er weer wat financiele ruimte komt om wel een (deel van de) rekening te betalen. dan lijkt het mij dat er niet zo'n heel groot probleem is eigenlijk Mevrouwtje. toch? of zie ik het verkeerd?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
over kosten gesproken, heb hier zo mijn ervaring mee. :) ik heb zelf ooit eens een engels bull bij iemand weggehaald, je wil niet weten hoe het dier eraan toe was.
stonk een uur in de wind, kaal, ontstoken tot en met, oren DICHT van zwellingen, vlooiencircus op de rug van heb ik jou daar, tong blauw in het bekkie van benauwdheid, etc
totaal impulsief (kon het dier ECHT niet achter laten) het dier gekocht. douche erop gezet (diep roestbruin water van de vlooienstront, niet te geloven zo erg!) zelfde dag naar DA, zijn bevindingen... in laten slapen of oplappen, dier had geen leven zo, stikte bijna, ook van pijn en jeuk.
oplappen betekende o.a. operatie. (zachte verhemelte inkorten, neusgaten wijder zetten, balletjes eraf, soort klepjes naast stembanden verwijderen)
kostenplaatje van operatie gehoord (kreeg het toen zelf benauwd!!) maar kon geen spuitje laten geven, echt niet. toestemming voor operatie gegeven op voorwaarde dat er in termijnen betaald kon worden. dat kon, dag later hond onder het mes. toen week voeren met gemalen voer als een kind en behandeling huid gestart. diepe bacteriële en diepe schimmelinfectie.
om de dag wassen met speciale shampoo, elke dag plooien insmeren, 5 p/d ogen druppelen, 3 pd oren druppelen, en lokaal huid behandelen.
aan pillen en poeders bayrill, prednison, kuurtje zus, voertje zo. medicatie moest ik gewoon uitzetten zoveel had ie er, controles, huidschraapsels etc. totaal kosten binnen 3-4 maanden dikke 1000 euries!
ik heb baantjes genomen, hier en daar geleend, DA betaald, daarna geldschieters, en na 1 jaar zat ook eucje weer op de rit.
en de hond? die zag ik van levenloos wrak opbloeien tot een spontaan dier. hij kreeg interesse voor de omgeving, wandelde graag (niet na 3 meter een blauwe tong van zuurstof gebrek) begon te spelen, en werd gewoon een leuke lekkere gekke spontane hond die kon genieten van het leven. hij ging in de tandembuggy overal mee naar toe. maar euca wou op de rit blijven financieel, heb kids en verantwoording. de hond was hersteld maar bleef afhankelijk van medicatie. hij is, met eerlijke beschrijving van euvels en geschiedenis en info van DA herplaatst voor een symbolisch bedrag (ivm impuls aanschaf) hier 3 straten verderop. ik hem hem gemist als een gek, echt tot en met dat zorgenhondje. maar als je vraagt of ik spijt heb van deze 'nobele' actie?
NOOIT!!! nog geen enkel moment :)
Pieter2011
12 jaar geleden
Mooi verhaal, eucalypje! Zo zouden meer mensen zich het lot van dieren moeten aantrekken. Ze zijn (net als kinderen) van ons, mensen, afhankelijk en daarom verdienen ze onze hulp en steun. Overigens lees ik nergens op deze pagina dat het zieke dier waar de vraag over gaat, inmiddels bij de dierenarts geweest is. Terwijl jij daar wel vanuit gaat... De kosten van een dierenarts (maar dat geldt net zo goed voor een tandarts of specialistische hulp) kunnen behoorlijk oplopen, en ik kan me goed voorstellen dat zo'n onverwachte kostenpost een probleem kan opleveren. Een mooi initiatief vind ik de dierenkliniek in Rotterdam, waar mensen met lagere inkomens terecht kunnen:
http://www.ad.nl/ad/nl/1038/Rotterdam/article/detail/242950/2008/03/12/Dierenartsenpraktijk-voor-minima-breidt-uit.dhtml
Een initiatief dat navolging verdient!
als jij niet aangeeft wat het probleem is weet de DA dit niet en zal denken dat je niet wil betalen.

het gaat niet om niet NIET WILLEN betalen (neem ik aan) maar om het niet te KUNNEN betalen.

je bent echt de eerste niet die niet alles in 1 keer op kan hoesten.

dus even door de zure appel heen bijten, contact opnemen, uitleggen dat je niet zoveel geld hebt, en vragen naar wat de mogelijkheden zijn. scheelt je ook nog een genant gedoe aan de balie daar.

de dierenarts al bij een afspraak heus je hond niet houden. ze weten ook wel dat de kosten oplopen op die manier en het probleem alleen maar groter gaat worden.

als je niet betaald en geen pogingen doet om afspraken te maken (je goede wil te TONEN dus) komt het op een gegeven moment op aanmaningen aan idd.

maar dit is helemaal niet nodig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rieneke1
12 jaar geleden
goed advies, +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dank je wel Rieneke.
ik vind het veel en veel erger als mensen niet WILLEN betalen. een dier hulp nodig heeft en het daarom niet krijgt. hier kan ik me over opvreten, maar in dit verhaal is de goede wil er wel, en vind dat dit ook benadrukt mag worden :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dikke plus!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dank je :)
Bel naar je dierenarts en leg je situatie uit. Als hij je niet wil helpen bel je naar een andere. Als je hond echt hulp nodig heeft, zullen ze je toch niet weigeren?