Zijn katten nagelbijters?

Ik 'heb' een kat, zijn 'duimnageltje' lijkt alsof er aan geknabbelt is. Aan het eind is het gespleten, harig bijna.

Een tijd terug vond ik hier in huis ook bijna complete kattenageltjes, losse ze die en groeien dan weer nieuwe?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
8.6K

Het beste antwoord

Kattennagels groeien niet alleen in de lengte, maar ook in lagen. Deze lagen laten af en toe los, de losgelaten hulsjes kan je in huis vinden. Sommige katten trekken ze er zelf af met hun tanden. Als je kat dit doet, is dat juist positief. Hiermee flost hij tegelijk als het ware zijn tanden. Ik heb gemerkt dat fervent nagelbijters/-trekkers een veel beter en schoner gebit houden.
Oudere katten die hun nagels niet meer scherpen aan bijvoorbeeld een krabpaal en ze ook niet eraf trekken, krijgen vaak hele dikke nagels. Als eigenaar kan je ze dan beter knippen. Als het puntje eraf geknipt wordt, kan je de dode hulsjes er meestal makkelijk afpellen.
Gerafelde/ gespleten nagels zie je vaak als de kat zich ergens schrap aan/op heeft moeten zetten. Bijvoorbeeld als ze van de schutting afglijden en hun nagels schrap zetten in het hout. Katten die aangereden zijn, zijn voor mij als dierenartsassistente te herkennen aan de nagels. Helemaal gerafeld en zwart. Een katteneigenaar omschreef het ooit eens als 'het lijkt wel alsof zijn nagels zijn ontploft'. Zie je dit dus bij je kat, houdt dan rekening met meer letsel.
Dat je kat dit aan 1 nagel heeft kan geen kwaad, waarschijnlijk is de nagels ergens in blijven hangen. Groeit vanzelf weer aan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Als kattennagels volgroeid zijn gaan ze los zitten en dan kluift de kat ze eraf. Eronder zit dan weer een nieuwe nagel klaar, er daaronder weer etc. Pas als een kat oud wordt, minder loopt en minder kluift, merk je dat de nagels langer worden. Oftewel bij jouw kat is alles OK.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ah bedankt, hij is bijna tien.
Als een nagel los zit helpt de kat door ze te wassen knagen lijkt het wel. Zijn geen nagelbijters en met een krabpaal/boom of je bank helpen ze hun nagels goed scherp tehouden en te zorgen dat de nagel eraf gaat en ruimte maakt voor de nieuwe.